Varkenshouderij

Achtergrond 1 reactie

‘Vertrouwen in verhaal van regionaal varken en true pricing’

Varkenshouder Ruud van Dijck zoekt de verbinding met de burger door zijn producten online en lokaal te verkopen.

Ruud van Dijck gooide 6 jaar geleden het roer om op zijn bedrijf. Sindsdien voert hij zijn varkens grotendeels met lokale producten en zet hij als Boer Ruud zijn producten via online verkoop of lokaal af onder conceptnamen als Lekker uit Limburg, Streeckgenoten of Limbourgois. Het slachten gebeurt bij van Rooi Meat. “Er was steeds meer maatschappelijke weerstand tegen onze sector. Dat wilde ik omkeren, ik wilde me niet blijven verdedigen. Daarom koos ik voor een sterk verhaal met een regionaal varken”, legt Van Dijck uit.

Naam: Ruud van Dijck (40). Woonplaats: Oirlo (L.). Bedrijf: Boer Ruud; samen met broer Peter een varkensbedrijf met meerdere locaties. Hoofdlocatie Oirlo telt 10.000 vleesvarkens. - Foto: Van Assendelft Fotografie
Naam: Ruud van Dijck (40). Woonplaats: Oirlo (L.). Bedrijf: Boer Ruud; samen met broer Peter een varkensbedrijf met meerdere locaties. Hoofdlocatie Oirlo telt 10.000 vleesvarkens. - Foto: Van Assendelft Fotografie

Was weerstand de enige reden?

“Nee, ik was indertijd ook op zoek naar een andere bedrijfsvoering. Als varkenshouders hebben we een goed, kwalitatief product – met hoge standaarden – maar het is niet onderscheidend genoeg. Voor jou zijn er zo 10 anderen. Ik wilde me verdiepen in de andere kant en heb voor- en tegenstanders op mijn bedrijf uitgenodigd. Franchisenemers in de retail, maar ook Partij voor de Dieren. Echt out of the box.”

Wat kwam daar uit?

“Ik wilde een varkensbedrijf waar maatschappelijk draagvlak voor is, een bedrijf dat zich onderscheidt, een bedrijf waar afnemers zich graag mee afficheren en uiteraard een bedrijf met een goed verdienmodel: true pricing. Dat is een lastig traject. We zijn nog niet zover, maar we zijn een eind op weg.”

Hoe ziet dat bedrijf er nu uit?

“Bijna driekwart van het voer voor onze varkens halen we uit de buurt. Bijvoorbeeld biergist van Gulpener, bierbostel van Alfa, kaaswei uit Born en broodmelange van Nijsen/Granico. Zuid-Amerikaanse soja is uit het rantsoen verdwenen. Dit heeft uiteraard wel de kostprijs verhoogd en ons bedrijf is ingericht op true pricing.”

Krijgt u die meerprijs ook al?

“Nee, in de praktijk wil nog maar een enkele partij met ons samenwerken. Tussenhandel blijft nodig. We hebben al voorgesorteerd, maar de juiste waardering is er nog niet. Voor menig ondernemer wordt het echter interessanter om zich met Boer Ruud te onderscheiden.

Ik had het mezelf makkelijker gemaakt als ik op de oude voet was verder gegaan, maar ik blijf geloven in ons sterke verhaal

Een meerprijs realiseren vraagt, kortom, om een lange adem. Ik blijf geloven in ons sterke verhaal van een regionaal varken en true pricing en krijg er nog altijd energie van. Ondanks het gegeven dat ik het mezelf makkelijker had gemaakt als ik op de oude voet was verder gegaan.”

Speelt u zo alleen in op de consumentenwens?

“Nee, dat is niet het enige belangrijke. Een centrale vraag in onze sector is of er straks voldoende opvolgers zijn. Ik heb niets tegen de reguliere varkenshouderij, maar ik denk dat er weinig opvolgers zijn als men de huidige koers blijft varen. Met onderscheidende elementen in je bedrijfsvoering geloof ik daar wél in.”

Eén reactie

  • massy

    Zolang je nog geen meerwaarde krijgt ben je nog steeds regulier bezig maar ik hoop dat je een lange adem hebt en je doel zal bereiken. over die opvolgers moet je je eigen niet druk maken het vlees wat hier te kort is halen ze wel ergens anders

Of registreer je om te kunnen reageren.