Varkenshouderij

Achtergrond 2 reacties

Anno 2020 is varkensvleesproductie open boek

Volledig gecontroleerde varkensvleesketens zijn volop in de maak. De eerste zien volgend jaar het levenslicht.

Over pakweg een jaar weten Albert Heijn-klanten die 1 ster Beter Leven-varkensvlees kopen alles over de herkomst en productiewijze van dat vlees. De supermarktketen is namelijk druk in de weer om transparante ketens op te tuigen. Zo’n keten is er al voor zuivelproducten van A-ware en huismerk sinaasappelen voor sap. 2 april is een nieuwe stap gezet in deze ontwikkeling. De klanten van Albert Heijn (AH) kunnen voortaan alles te weten komen over hun eieren. Op welk bedrijf deze zijn geproduceerd, wanneer het ei is gelegd en via welk pakstation en distributiecentrum dit in het winkelschap is beland.

Vraaggestuurde varkensvleesketens

Navraag bij Albert Heijn leert dat zij voor meer producten soortgelijke ketens willen opzetten als met eieren en zuivel is gebeurd. AH wil niet vooruit lopen op het nieuws. Maar de supermarktketen bevestigt dat zij voor varkensvlees ook zo’n gesloten keten willen. 1 plus 1 is 2. Vion-baas Ronald Lotgerink vertelde vorige week dat zij werken aan de verdere ontwikkeling van hun vraaggestuurde varkensvleesketens. Zij noemen de aanpak BBC. Dit staat voor building balanced chains (bouwen van uitgebalanceerde ketens, red.). Lotgerink kan nog niet op de details ingaan. Maar het ligt voor de hand dat een van de eerste BBC-ketens van Vion er een is met 1 ster Beter Leven-varkensvlees voor AH.

Blockchaintechniek

Ingewijden vertellen dat ForFarmers, Vion en Albert Heijn een gesloten varkensvleesketen willen opzetten. Het voerbedrijf in Lochem weigert daarop commentaar te geven. Hoe dan ook, als het aan eindafnemer AH ligt, staat er veel te veranderen voor de varkenshouders die Beter Leven-dieren aan Vion leveren. De boeren mogen dan vanaf volgend jaar met behulp van blockchaintechniek van alles vast leggen over de varkens en hoe deze zijn gehouden.

Laatste reacties

  • info500

    Toch wel opmerkelijk dat er nu juist over vraaggestuurde varkensvleesketens in de media wordt vermeld. Slachterijen en retailers krijgen het nu wat benauwder dat ze zien dat de wereldvleesproduktie drastisch is verlaagd door de AVP in de wereld.
    Ze moeten zich nu gaan aanpassen aan de werkelijke situatie.
    Nu pas komen ze erachter dat de boeren ook niet het eeuwige leven hebben om ze continu uit te persen.
    Een vraaggestuurde vleesproduktie moet gewoon obv kostprijs plus reeele marge (grond,kapitaal,arbeid). Niet alleen de meerkosten vergoeden, zoals nu het geval is.

  • Doen ze dat ook voor het Oekraïens kippenvlees en de produkten met Oekraïens eigeel

Of registreer je om te kunnen reageren.