Varkenshouderij

Achtergrond 1 reactie

Franse Ty Producteurs is succesvol met ketenverkoop

Twee varkenshouders verwaarden jaarlijks 5.000 varkens met eigen verwerking en directe verkoop.

Een kans, een samenloop van omstandigheden en een duidelijke strategie. Volgens varkenshouders en neven Patrice Le Blimeau en Sébastien Ollier hebben die 3 factoren tot hun huidige succes geleid.

Hun verhaal begint tijdens de crisis in de varkenshouderij in 2007/2008 toen de 2 onderzochten hoe ze hun varkens beter konden verwaarden. Om te beginnen richten ze met 3 andere varkenshouders een gezamenlijke kraamstal in. Zo hebben ze vaker de handen vrij. Voor € 200.000 kopen ze – bewust niet aan huis – een bestaande, wat oudere, verwerkingsruimte met winkel op een industrieterrein tussen 2 plaatsen in het zuiden van Bretagne.
Lees verder onder de foto.

Naam: Patrice Le Blimeau (rechts) en Sébastien Ollier. Plaats: Merlevenez en Kervignac (Fr.). Bedrijf: Ieder een vleesvarkensbedrijf met samen 270 hectare (maïs, tarwe, grasland), 1.710 plaatsen voor gespeende biggen, 3.800 voor mestvarkens en op een andere locatie met 3 andere varkenshouders een kraamstal. - Foto: I. Lejas
Naam: Patrice Le Blimeau (rechts) en Sébastien Ollier. Plaats: Merlevenez en Kervignac (Fr.). Bedrijf: Ieder een vleesvarkensbedrijf met samen 270 hectare (maïs, tarwe, grasland), 1.710 plaatsen voor gespeende biggen, 3.800 voor mestvarkens en op een andere locatie met 3 andere varkenshouders een kraamstal. - Foto: I. Lejas

Label Bleu Blanc Coeur

Ze bedenken een naam, Ty producteurs (Ty is Bretons voor huis) en laten een logo ontwerpen. Om zich te onderscheiden, besluiten ze om hun varkens een rantsoen van graan en lijnzaad te voeren. Zo kunnen ze gaan werken onder het label Bleu Blanc Coeur, een organisatie van 5.000 Franse agrariërs die gezonde producten leveren.

In maart 2010 nemen ze een slager aan die wekelijks een aantal varkens verwerkt. Klanten kunnen 1 keer per week een vleespakket ophalen. In de winkel verkopen ze ook producten van collega’s, zoals bier, cider en pasta. Later dat jaar transformeren ze een melkdrive tot worstdrive. De lokale pers krijgt lucht van het originele idee en de verkoop neemt een vlucht. Het assortiment wordt uitgebreid met vleeswaren en ze schaffen een koelwagen aan om hun waar op markten te verkopen. In 2012 telt de onderneming 6 werknemers, 2 koelwagens en wordt er op 27 markten in de omtrek vlees verkocht.

Praktisch geen reclamebudget

De zaken ontwikkelen zich vooral door mond-tot-mondreclame. Er worden regelmatig folders verspreid, maar verder is er geen reclamebudget. De neven gaan vlees aan schoolkantines leveren (in Frankrijk wordt op scholen tussen de middag warm gegeten) en barbecuevlees voor feesten. In 2015 bouwen ze een nieuwe verwerkingsruimte met een capaciteit van 8.000 varkens per jaar. Ook de winkel wordt verbouwd en vergroot tot 130 vierkante meter. De totale investering behelst € 2 miljoen.

Omzet € 2,7 miljoen

Momenteel heeft de onderneming 35 fulltimers in dienst, een wagenpark met 4 koelwagens en 4 bestelwagens, en een omzet van € 2,7 miljoen met 5.000 verwerkte varkens per jaar, waarvan ze ieder de helft leveren. Al die tijd is hun strategie dezelfde gebleven: ze zetten in op volume en werken met concurrerende, maar winstgevende prijzen. Aan ideeën geen gebrek; binnenkort gaat Ty producteurs warme maaltijden voor groepen leveren.

La France Agricole, Isabelle Lejas

Eén reactie

  • Leslie

    mooi artikel. maar 2,7 miljoen omzet met 35 man personeel en bovengenoemde investeringen houd niet over mijn inziens.

Of registreer je om te kunnen reageren.