Varkenshouderij

Achtergrond 2 reacties

Luchtwasser schoonmaken, hoe doe je dat goed?

Door je luchtwasser tijdig en grondig te reinigen voorkom je dat je energiekosten onnodig oplopen. 3 varkenshouders vertellen hoe zij dat doen.

Theo Vernooij: ‘Goed monitoren is essentieel voor kostenplaatje’ 
Angelo Swinkels: ‘Voor- en achterkant pakketten wekelijks schoonspuiten’ 
Martijn van Oort: ‘Jaarlijks grote schoonmaakbeurt voor de zomer’

Luchtwassers zijn een noodzakelijk kwaad. Ze zijn verplicht gesteld om emissies te reduceren en werken kostenverhogend. Het schoonmaken van de luchtwasser behoort over het algemeen niet tot het favoriete takenpakket van varkenshouders. Dat is een understatement, als je het Peter van de Voorst vraagt. “Het is verschrikkelijk rotwerk”, zo stelt de klimaatspecialist onomwonden.

Schoonspuiten pakketten niet toereikend

Het regelmatig schoonspuiten van de pakketten is volgens Van de Voorst niet toereikend. “Op het eerste gezicht lijken de pakketten schoon. Maar dat zijn ze niet.”

Op het moment dat de viezigheid toeneemt, moeten de ventilatoren harder draaien om de lucht door de pakketten te blazen. “Er is meer stroom nodig, waardoor de energiekosten oplopen. Zeker ’s zomers kan het snel gaan”, aldus Van de Voorst, die aanraadt de pakketten er minimaal 1 keer per jaar uit te halen en grondig te reinigen. “Laat de pakketten van biologische wassers eerst goed drogen. Anders zijn ze er bijna niet uit te tillen.”

Tot een paar jaar geleden waren er vooral wassers met verticaal geplaatste pakketten. “Aan horizontale pakketten hecht het vuil zich minder goed. Maar het zijn en blijven ondingen.”


➤ ‘Goed monitoren is essentieel voor kostenplaatje’

Theo Vernooij onderkent het belang van schone luchtwasserpakketten. Hij houdt de onderdruk strikt in de gaten. Hij stuurt op een lage onderdruk, om de energiekosten in de hand te houden.

Theo Vernooij
Theo Vernooij. - Foto's: Ton Kastermans

Vernooij (34) kocht in 2016 een zeugenbedrijf in Nijkerk in de Gelderse Vallei. Daar houdt hij 800 zeugen en heeft 4.500 biggenplaatsen. In het Gelderse Beusichem houdt hij 8.000 vleesvarkens.

Op het bedrijf in Nijkerk is een chemische luchtwasser in gebruik. Vernooij spuit de pakketten van deze luchtwasser maandelijks schoon. Daarbij draagt hij een spuitoverall en handschoenen.

Op de luchtwasser zit een hogedrukaansluiting, zodat hij de pakketten onder hoge druk schoon kan spuiten. Dat kost hem een uurtje werk. “Ik wil ook niet te lang in die lucht rondlopen”, aldus Vernooij, die geen varkenshouder is geworden om dergelijk schoonmaakwerk te doen. Toch hoort het erbij, zo stelt hij. “Je moet luchtwassers regelmatig schoonmaken. Als je het niet doet, kost het je geld. De energiekosten lopen snel op.”

Onderdrukmeter

Vernooij gebruikt een onderdrukmeter om te controleren of de pakketten voldoende schoon zijn. Hij stuurt op een onderdruk van 40 pascal. “Als je die pakketten niet iedere maand schoon spuit, dan zie je het verschil meteen”, aldus de varkenshouder. Dankzij de onderdrukmeter blijft Vernooij er scherp op om iedere maand zijn luchtwassers te reinigen.

Vernooij spuit de pakketten van de biowasser schoon. Hij gebruikt het waswater van de luchtwasser. Het waswater bevat geen zuur.
Vernooij spuit de pakketten van de biowasser schoon. Hij gebruikt het waswater van de luchtwasser. Het waswater bevat geen zuur.

Hij kan zich voorstellen dat dit op sommige bedrijven niet altijd goed gebeurt. “Je vergeet het snel en het is bovendien niet het leukste werk. Maar het is wel van belang om je kosten in de hand te houden.” Eens in de 2 jaar laat Vernooij de pakketten grondig schoonmaken. Dat staat binnenkort weer op de rol.

Natte pakketten loeizwaar

Op het vleesvarkensbedrijf in Beusichem heeft Vernooij een biologische luchtwasser in gebruik. Die wordt een dag voor de grondige schoonmaak uitgezet. Natte pakketten zijn immers loeizwaar om eruit te tillen.

Op de foto hierboven is te zien hoe Vernooij de pakketten van de biologische wasser schoon spuit. Hij gebruikt het waswater van de luchtwasser. Het waswater bevat geen zuur, zodat de varkenshouder geen handschoenen hoeft te dragen.


➤ ‘Voor- en achterkant pakketten wekelijks schoonspuiten’

Angelo Swinkels (52) laat de pakketten van zijn luchtwassers wekelijks schoonspuiten. De wassers worden ieder jaar grondig gereinigd.

Angelo Swinkels
Angelo Swinkels. - Foto's: Bert Jansen

De mannen van Weijs Agro Service houden zich voornamelijk bezig met het schoonspuiten van pluimveestallen. Ieder jaar reinigen ze ook zo’n 30 luchtwassers, waaronder die op de 4 bedrijfslocaties van het gesloten varkensbedrijf van Swinkels in het Brabantse Deurne.

In totaal gaat het om 6 luchtwassers: 5 chemische wassers en 1 biologische wasser. “Voorheen deden we de grote schoonmaak in eigen beheer. Maar nu besteden we het uit.”

Aan de frequentie van de grote schoonmaak veranderde niets. Swinkels laat zijn luchtwassers ieder jaar uitvoerig schoonmaken.

De mannen van Weijs Agro Service zijn ongeveer een dag bezig met het grondig reinigen van 1 luchtwasser. Dat kost om en nabij € 1.200. “We halen de pakketten eruit, breken de wasser af, halen de bak leeg en bouwen de wasser weer op”, somt Rob Weijs op. “Ze komen met 4 man”, vult Swinkels aan.

‘Je wilt geen dief zijn van je eigen portemonnee’

De varkenshouder hecht veel waarde aan goed functionerende luchtwassers. Hij heeft ook het idee dat hier in de varkenshouderij zeer serieus mee om wordt gegaan. “Je moet voorkomen dat de pakketten dichtslibben, zo beperk je het stroomverbruik. Je wilt geen dief zijn van je eigen portemonnee.”

"We houden lijsten bij, zodat iedereen kan zien wanneer de pakketten schoon zijn gemaakt", vertelt Angelo Swinkels (rechts op de foto).
"We houden lijsten bij, zodat iedereen kan zien wanneer de pakketten schoon zijn gemaakt", vertelt Angelo Swinkels (rechts op de foto).

Swinkels laat de voor- en achterkant van de luchtwasserpakketten iedere week schoonspuiten door zijn medewerkers. “Dat is onderdeel van het bedrijfsprotocol. We houden lijsten bij, zodat iedereen kan zien wanneer de pakketten schoon zijn gemaakt”, vertelt Swinkels, die het schoonmaken van de luchtwassers een wezenlijk onderdeel van de bedrijfsvoering vindt.

Mocht het zo zijn dat de pakketten te vervuild raken, dan krijgt Swinkels een alarmmelding. “We monitoren de onderdruk.”


➤ ‘Jaarlijks grote schoonmaakbeurt voor de zomer’

Martijn van Oort laat zijn 2 chemische luchtwassers ieder jaar grondig reinigen. Dat probeert hij net voor de zomerperiode in te plannen.

Martijn en Esther van Oort
Martijn en Esther van Oort.
- Foto's: Van Assendelft Fotografie

Van Oort (39) heeft in het Brabantse Heesch een gesloten varkensbedrijf met 470 zeugen en 4.400 vleesvarkens. De 2 chemische luchtwassers op het bedrijf zijn voorzien van dataloggers. Controle-instanties kunnen in het systeem terugkijken hoe en of de luchtwassers hebben gedraaid. “Ze hebben geen inlogcode, dus live meekijken kan niet”, aldus de varkenshouder.

Reductie van 95% ammoniak

Ongeveer 3 jaar geleden liet hij beide luchtwassers checken door de omgevingsdienst. Tot zijn genoegdoening bleek uiteindelijk dat beide luchtwassers de reductie van 95% ammoniak ook daadwerkelijk halen. “Ze kwamen met een meetwagen voorrijden en zijn de hele dag aan het meten geweest”, aldus Van Oort.

De varkenshouder spring zuinig om met zijn luchtwassers. Doe je dat niet, dan schiet je jezelf in eigen voet, zo redeneert hij. “Je moet zorgen dat je ze goed schoon houdt. Anders loopt de stroomrekening op en maak je extra kosten.”

Medewerker Tom Boersma spuit de voorkant van de luchtwasserpakketten schoon, een maandelijkse klus. - Foto: Van Assendelft Fotografie
Medewerker Tom Boersma spuit de voorkant van de luchtwasserpakketten schoon, een maandelijkse klus.

Van Oort laat zijn luchtwassers jaarlijks schoonmaken. Dat besteedt hij uit. De varkenshouder probeert de werkzaamheden net voor de zomer in te plannen. “Tijdens warme dagen blazen de ventilatoren de meeste lucht door de waspakketten”, aldus Van Oort.

Met behulp van een onderdrukmeter houdt de varkenshouder in de gaten of de stroomkosten binnen de perken blijven. “Met een pascal boven 150 moeten de ventilatoren te veel moeite doen om de lucht erdoor te krijgen”, zo zegt hij.

Pakketten slijten door werkzaamheden

De pakketten hebben volgens Van Oort wel te lijden onder de werkzaamheden. “Ze worden uit de wasser gehaald en schoongespoten. Dat zorgt toch voor slijtage.”

Naast de jaarlijkse grote schoonmaakbeurt, reinigt Van Oort iedere maand de voorkant van de pakketten. “We gebruiken een waterslang op lage druk. Dat gaat best goed. “Het schoonmaken van de luchtwassers is volgens de varkenshouder een noodzakelijk kwaad. “Fijn werk is het niet.”

Laatste reacties

  • Wat heel jammer is dat nu steeds meer in de media geroepen wordt dat de luchtwassers niet doen wat ze zouden moeten. Uit onderzoek blijkt dit ook. Echter de onderzoeken zijn gebaseerd op momentopnames. Als er onaangekondigd een luchtwasser wordt gecontroleerd en bemeten blijkt dat misschien wel 50% van de luchtwassers niet voldoen. Nu vragen velen zich zelfs al af of deze investeringen in luchtwassers niet voor niets zijn geweest. Ik denk van niet. Bijna alle luchtwassers kunnen best wel goed werken maar dan moet de veehouder elke dag even op de display van zijn luchtwasser kijken of de pH en de geleidbaarheid binnen de normen zit. Als deze waarden afwijken dan moet er actie worden ondernomen. Dit gebeurd niet waardoor heel veel luchtwasser niet voldoen en straks weer nieuwe investeringen moeten worden gedaan in andere soorten nog te ontwikkelen installaties. Als de politie bijna nooit controleert op te hard rijden dan gaan er steeds meer automobilisten hard rijden. Hetzelfde geld voor het toezicht op luchtwassers. Dit is niet frequent genoeg en in veel gevallen niet kundig genoeg. Luchtwassers voldoen hierdoor regelmatig niet en de overheid denkt nu dat luchtwassers niet meer de oplossing zijn. Neem dus niet alleen de tijd voor het schoonspuiten van de filterpakketten maar loop ook dagelijks even langs de display van de wasser!!

  • Chemische luchtwassers gebruiken zwavelzuur (of in sporadische gevallen salpeterzuur). Beide zijn sterk bijtende vloeistoffen (zuren). In laboratoria en in de industrie gebruikt men als men geraakt kan worden door zuurspatten of zure dampen kan inademen, beschermende middelen zoals
    - oogbescherming
    - bescherming van de handen (zuurbestendige handschoenen)
    - bij kans op inademen van zuurdruppeltjes minimaal een mondkapje met P2-filter maar beter een filterbus met typecode B (anorganische gassen en dampen, ook geschikt voor H2S).

    Als ik de plaatjes van werkzaamheden aan agrarische luchtwassers zie, komen hier blijkbaar nooit zure druppels en dampen vrij? In ieder geval zie ik daar nooit enige beschermende middelen?

Of registreer je om te kunnen reageren.