Varkenshouderij

Achtergrond 1 reactie

Tips voor betere marketing varken op symposium

Het varken is het duurzaamste dier in onze samenleving. Dat verhaal moet alleen beter naar buiten worden gebracht.

Dat zei Iwan Gijsbers van adviesbureau Arvalis. Hij was een van de sprekers donderdagmiddag 11 oktober op het jubileumsymposium van varkenscoöperatie Varketing in Venlo onder het motto ‘Pigs in the PIGture’.

“Het varken verwerkt immers gigantisch veel restproducten uit de levensmiddelenindustrie”, aldus Gijsbers. “Probleem is dat we dit verhaal over de bühne moeten zien te krijgen om zo de andere negatieve discussies over de varkenshouderij naar de achtergrond te verdringen.”

De varkens van de Parmaham hebben het zeker niet beter dan onze varkens, maar de keten vermarkt de Parmaham wel bijzonder slim

De marketing van het Nederlandse varken ziet hij sowieso als een probleem, zeker in vergelijking met de Italiaanse soortgenoten uit de Parma-regio. “De varkens van de Parmaham hebben het zeker niet beter dan onze varkens, maar de keten vermarkt de Parmaham wel bijzonder slim. Dat kunstje moeten we ook hier voor elkaar krijgen”, verzucht Gijsbers.

Lees ook: Varketing timmert al 10 jaar aan de weg

‘Consument wil bij eten vlees niet denken aan dier’

Volgens Remco Havermans van de Universiteit in Maastricht wil een consument bij het kopen en het eten van vlees niet denken aan het dier. “Daar moeten in de marketing ook geen relaties mee worden gelegd. dus geen beelden of woorden die gelinkt zijn aan het dier. Dus geen hoofd van een varken of een lammetje in de wei in combinatie met bijvoorbeeld lamskoteletjes. Maar ook geen woordgebruik dat verwijst naar het dier en geen vlees meer met botten.”

Bij de aankoop van vlees spelen bij de consument meerdere aspecten (in volgorde van belangrijkheid) een rol:

  • smaak
  • dierwelzijn
  • gezondheid
  • waar/wie het vlees heeft geproduceerd

‘Ontwikkel producten samen met consument’

Han Swinkels van HSW Consult adviseert de Limburgse varkenshouders om meer te redeneren vanuit de consument en ook samen met hem nieuwe producten te ontwikkelen.

“Het probleem daarbij is vaak niet het gebrek aan nieuwe ideeën maar het loslaten van oude inzichten. Blijf ontwikkelen en kom los van oude inzichten”, houdt hij de varkenshouders voor.

Eén reactie

  • Tinus1

    Wat Remco Havermans zegt ben ik het totaal niet mee eens, door zijn strategie te volgen geef je juist de kans aan nepvlees: van plantaardige oorsprong en kweek. Door alleen vlees in hompen of plakjes aan te bieden maak je het makkelijk inwisselbaar. Bot kan op die manier niet gemaakt worden en daarbij zit daar een deel van de (goede) smaak in die op de twee andere manieren niet te evenaren is. De consument mag kritisch zijn maar moet terdege beseffen dat ze een dier eet, en is dat erg? Nee, als ze goed verzorgt zijn en een veewaardig bestaan hebben gehad is er toch niks mis. Het moet juist andersom: mensen moet het water in de mond lopen als ze vleesvee ziet en dan al weet wat voor een lekkers je ervan kunt maken. En anders gewoon geen vlees eten en lekkere groenteschotels met noten, maar niet nep doen. Of produkten importeren en daar iets van nepvlees van maken, maar wel de veehouderij ervan betichten dat alle soya voor hen wordt geteeld, en daardoor bossen worden gekapt....

Of registreer je om te kunnen reageren.