VarkensAchtergrond

Een betere varkensprijs

Van Rooi en Jumbo willen met boeren een vleesconcept ontwikkelen. Doel is betere verwaarding van het varken.

‘We moeten het samen doen als we een betere prijs voor de varkens willen beuren. Met de Dierenbescherming, de varkenshouders, de slachterij en de supermarkt.” Dat betoogde Addy van Rooi, directeur van Van Rooi Meat, tijdens het symposium ‘Ondernemen in de varkenshouderij’ van Boerderij in Heesch (N.-Br.). Van Rooi Meat is bereid een faciliterende rol te spelen bij de ontwikkeling van een sterk vleesconcept, waarbij het varken van voor tot achter goed verwaard wordt.

Varkenshouderij moet goed concept neerzetten

Addy van Rooi verwacht veel van het kwaliteitsprogramma Varken van Morgen of het Beter Leven-concept als deze ook de norm worden voor vleeswaren. De varkenshouderij moet een goed concept neerzetten dat de consument vertrouwen geeft in het vlees en de prijs ten goede komt. Als zo’n concept staat en een goede naam heeft, biedt dat ook kansen om in het buitenland te vermarkten, verwacht hij.

Spanje, Brazilië en Rusland winnen het op kostprijs

Een ding is voor hem zeker: op kostprijs gaat Nederland het niet redden. Varkensvlees produceren kan in Spanje of Brazilië goedkoper en op termijn is Rusland zelfvoorzienend voor varkensvlees.

[([002_rb-image-2683567.jpeg]:inzetgroot)]

Hoofdspreker is Addy van Rooi van Van Rooi Meat. Zijn visie op de varkenshouderij: minder volle stallen en gezondere dieren.

Nederland loop achter op Duitsland en Denemarken

Wat in veel discussies naar voren kwam tijdens het symposium is dat Nederland moet gaan voor kwaliteit en marktgericht produceren. Dat gebeurt nog nauwelijks. Dirk Govers van handelsbedrijf Vaex is van mening dat de Nederlandse big op nummer drie staat in Europa, na de Deense en Duitse biggen. Govers: “We moeten weer naast de koplopers komen.”

Geen groei in aantallen, verbetering van diergezondheid

Op de vleesvarkenshouderij heeft Van Rooi ook een duidelijke visie, die gelijkenissen vertoont met de inzichten van Govers. De punten van Van Rooi: geen groei in aantallen, verbetering van diergezondheid, het juiste varken op het juiste moment in de slachterij, verdere specialisatie in concepten en het varkensbedrijf als visitekaartje.

De vleesverwerker gaat nog verder en pleit voor een iets minder volle stal, zodat de ­gezondheid verbetert en de varkenshouderij uitblinkt in een bepaald concept.

Duurzaamheidsmanager van supermarktketen Jumbo Anne-Corine Vlaardingerbroek zegt het volledig eens te zijn met Addy van Rooi. Samenwerken aan een sterk concept ziet zij ook als toekomst voor de varkensvleesketen. Voor haar staat vierkantsverwaarding centraal om het rendement in de keten te verhogen.

[([003_rb-image-2683571.jpeg]:inzetgroot)]

Voor Anne-Corine Vlaardingerbroek van Jumbo was veel belangstelling. Zij gaat voor vierkantsverwaarding van het varken.

‘Stop met ontkennen dat jullie door overproductie in een crisis zitten’

De varkenshouderij ontkomt er niet aan een omslag te maken van productiegericht produceren naar marktgerichte productie en kwaliteit. Dat is erg lastig, omdat productie tot dusver het adagium was. Spreker Dick Veerman van opiniesite Foodlog wond er geen doekjes om. “De varkenshouderij is juist niet marktgericht. Stop met ontkennen dat jullie door overproductie in een crisis zitten. Rusland is niet de oorzaak maar het gevolg van de problemen.”

Door overheidssteun schuif je problemen vooruit

Veerman kaartte ook de kansen aan voor de sector. Supermarkten zijn op zoek naar een onderscheidend stukje varkensvlees, van een leverancier waar zij mee kunnen ‘pronken’. Veerman: “U moet er snel bij zijn. Er is ruimte voor 10 procent van de varkenshouders om aan zo’n concept mee te doen.”

Veerman riep de varkenshouders ook op hun voorlieden tot de orde te roepen en te stoppen met de acties. “De Nederlandse kostprijs behoort tot de Europese middenmoot. Overheidssteun is niet anders dan de problemen vooruit schuiven. Blijven produceren op dezelfde voet, zonder te investeren in kwaliteit en concepten is al veel te lang gebeurd. Dat is wachten op de volgende crisis.”

‘Een tientje meer voor Deense biggen’

“Een structurele biggenexport vraagt om vitale dieren.” Dat vertelt Dirk Govers van Vaex varkens- en veehandel tijdens het event. Vaex exporteert wekelijks 25.000 biggen.



Voor Deense biggen zijn buitenlandse afnemers bereid tot € 10 per dier meer te betalen dan Nederlandse. Deense biggen zijn het populairst, gevolgd door Duitse en dan Nederlandse. Nederland laat te veel steken vallen wat betreft gezondheid en uniformiteit van de dieren. Om Nederlandse biggen gewilder te maken, ontwikkelde Vaex het concept 5 star piglets. De vijf criteria: de juiste genetica; spenen op 4 weken; 4,5 tot 5 biggenplaatsen per zeug op basis van minimaal 0,35 vierkante meter per big; een juist vaccinatieschema en ten vijfde routinematige monitoring van diergezondheid door elk kwartaal bloed te tappen.



Biggenexport vraagt van zeugenhouders dat zij kritisch naar hun bedrijf kijken, betoogt Govers. Zij krijgen daar een structurele afzet en stabielere opbrengstprijs voor terug.

Beheer
WP Admin