VarkensAchtergrond

Consument wil steeds meer gemakkelijk en snel te bereiden vleesproducten

De consument koopt minder traditionele varkensvleesproducten als karbonades en dergelijke en steeds meer vlugklaar producten. Vion stelt zich in deze op als partner voor de afnemers.

Hoewel Nederlandse huishoudens over 2013 zo’n 7,2 procent minder vers varkensvlees kochten, bleef het totale varkensvleesverbruik (inclusief buitenhuishoudelijke markt en het verbruik via bewerkte vlugklaarproducten) vrijwel op peil. Het Productschap Vee en Vlees meldde op basis van gegevens van marktonderzoeksbureau GfK een teruggang van slechts een halve kilo van 41,0 kilo naar 40,5 kilo per capita in 2013.

Volgens marktonderzoeker Hans Sulkers van Vion is de trend de laatste jaren al dat er minder vers vlees wordt gekocht door de consument. Dat geldt niet alleen voor varkensvlees, maar ook voor rundvlees. Uit nadere gegevens blijkt dat de consument steeds meer gaat voor gemakkelijk en snel te bereiden vleesproducten. De aankoopfrequentie van worst en vlugklaar producten is dan ook gestegen. De consument kocht 3,6 procent meer worst en 3,4 procent meer vlugklaar producten. Consumenten kopen minder vaak vlees, slaan een keer vlees over en kiezen voor een vleesloze maaltijd. Het vlees wordt steeds vaker gekocht bij de goedkopere supermarkten. Discount-formules als Lidl en Aldi profiteren, ook doordat die er in slagen een redelijk aantrekkelijk assortiment te brengen. De consument gaat steeds meer voor de goedkopere vleesproducten. De biefstuk wordt in eerste instantie een runderlap en daarna steeds vaker een vlugklaar-product als hamburger of gehakt.

“Wij proberen zoveel mogelijk in te spelen op de ontwikkelingen”, aldus Sulkers. “Een van de zaken die Vion heeft ontwikkeld de laatste jaren is de consumermonitor. Met dit onderzoeksinstrument dat in samenwerking met GfK is ontwikkeld wil Vion meer te weten komen over de vraag hoe de consument de verschillende retailformules ervaart als het gaat om de vleesafdeling. GfK neemt in zijn huishoudpanel (1.800 huishoudens) vragen mee over over de kwaliteit van het vlees, de presentatie, de deskundigheid van het personeel, out of stock (uitverkocht) en dergelijke. “Wij krijgen zo een beeld van hoe de verschillende supermarktformules scoren ten opzichte van elkaar. Met die gegevens kunnen we onze afnemers van dienst zijn en hun adviseren over verbeteringen voor hun vleesafdeling.” Eén van de zaken die bijvoorbeeld ook uit dit onderzoek naar voren komt is dat consumenten er meer van overtuigd raken dat vlees van Nederlandse origine van goede kwaliteit is. “Onze conclusie is dat supermarkten op dat punt misschien wel kansen missen, door de Nederlandse herkomst niet te benadrukken”, aldus Sulkers.

Vion wil verder in de ontwikkeling als partner in vlees voor de supermarkten. De onderneming wil inspelen op de groeiende vraag van de consument naar gemakkelijk en snel te bereiden producten. Voor Vion zijn dat bovendien de producten met de meeste toegevoegde waarde. “Eigenlijk is dat een ontwikkeling die je bij andere productcategorieën al veel eerder hebt gezien, aldus Sulkers. Kijk bijvoorbeeld naar groenten en sla. De consument kan compleet schoongemaakt en voorbereid product kopen dat hij meteen in de pan kan gooien, terwijl hij vroeger eerst de groente moest schoonmaken en snijden. Bij vlees is dat een wat ingewikkelder traject, maar eigenlijk geheel vergelijkbaar.”

Beheer
WP Admin