Rundveehouderij

Nieuws 19 reacties

RFC zet samenwerking met Natuurmonumenten voort

FrieslandCampina zet de samenwerking met Natuurmonumenten voort en richt ondertussen een klachtenloket voor leden op. De bedoeling is dat dit loket oplossingen zoekt voor gerezen fricties met Natuurmonumenten.

Dit volgt uit de evaluatie van de samenwerking, waar een groep leden om had gevraagd. Uit deze evaluatie komt naar voren dat FrieslandCampina vorig jaar duidelijk baat heeft gehad bij de samenwerking. Vooral de steun van Natuurmonumenten aan de ‘on the way to Planet Proof-zuivel’, zette zoden aan de dijk. Mede daardoor groeide het Campina-merk vorig jaar 8,7% in waarde in de basiszuivel, zo werd gemeld. Het merk presteerde daarmee beter dan de rest van de markt in zowel drink- en eetzuivel als in geelvetten, zoals boter.

Producten van Campina

Ook groeide Campina qua volume marktaandeel in de witte zuivel naar 10,1% en kochten vorig jaar weer meer huishoudens producten van Campina. Een team onder leiding van Bas Roelofs, directeur van Consumer Dairy Nederland, draagt deze feiten aan. Dit team stelt dat de samenwerking zowel positieve als negatieve kanten heeft. De laatste categorie wordt verder niet benoemd.

Debat over de samenwerking

Omdat veel leden kritisch blijven, is ook afgesproken dat, behalve het permanente klachtenloket, er ook elk halfjaar opnieuw wordt gekeken naar de vraag hoe de samenwerking loopt. Volgens Roelofs moet het debat over de samenwerking met Natuurmonumenten uit de sfeer van wij-zij. Veel leden hebben nu nog het beeld dat NGO’s, zoals Natuurmonumenten, zich ‘tegen de melkveehouderij richten in plaats van dat zij constructief meedenken in oplossingen om de sector te versterken’.

Laatste reacties

  • haam

    Kan voor boer ook positief zijn . Want nu kan natuurmonumenten en ook wnf dat zelfs een eigen campagne heeft tegen voedselverspilling aantonen waar ze voor staan door de voedselverspilling van de fc te beëindigen welke veroorzaakt word door melkweigeringen welke niks met qualiteit te maken hebben . Toch +_ 16 miljoen liter op jaarbasis wat op het boerenbedrijf de mest put in gaat . 40 bedrijven van 400000 kg dus natuur organisaties doe er iets aan want duurzaamheids maatregelen af dwingen met behulp van voedselverspilling dan verliezen jullie elke geloofwaardigheid.

  • Alco

    16 miljoen liter??????

  • Gijs Gans

    Begin van het einde.

  • bori

    Teleurstellend ,NM zal aan de bedrijfsvoering van de leden steeds verdergaande eisen gaan stellen .
    FC WEES WIJS,STOP DE SAMENWERKING NU!

  • veldzicht

    Ik heb nog nooit een boer gehoord die blij is met die samenwerking met Natuurmonumenten.Zo veel als mogelijk boerenland in handen krijgen en tegelijkertijd de consumptie van vlees en zuivel af raden vanwege het milieu en natuur en daar werkt FC mee samen.

  • Alco

    Dit toont @Veldzicht dat boeren, al zijn ze in principe de baas, niets te vertellen hebben.

  • RIEN65

    Beste haam er word geen melk geweigerd die aan de kwaliteit eisen voldoet.
    Dat is gewoon een klets verhaal.

  • Bennie Stevelink

    De samenwerking met NM is voor RFC een dilemma. Door de samenwerking kunnen ze consumenten gemakkelijk overtuigen dat de duurzaamheid van Planet Proof echt wat voorstelt en zijn geld dus waard is. Dat is positief voor de melkprijs.
    Aan de andere kant hebben sommigen boeren slechte ervaringen met NM.
    Sommigen hebben zulke slechte ervaringen met NM dat ze liever een iets lagere melkprijs accepteren dan dat ze samenwerking met NM moeten accepteren.

    RFC heeft een tussenweg gezocht door de samenwerking voorlopig voort te zetten maar ieder half jaar te evalueren. Daarnaast wordt er een klachtenloket geopend waar boeren problemen met NM kunnen melden. Hierdoor krijgt men na verloop van tijd een meer objectief beeld hoe NM zich in de richting van boeren manifesteert. Ook kan men individuele boeren helpen om problemen met NM op te lossen.

    Ik heb op Melkweb geprobeerd hier een inhoudelijke discussie over te voeren, maar dat was niet mogelijk. Een vast clubje hysterische boeren schreeuwde iedere inhoudelijke reactie weg. Reageren op Melkweb zinloos.

  • boerderij12

    Er worden zgn huiskamer bijeenkomsten gehouden om naar de leden te luisteren luisteren doen ze wel maar voor de rest een dikke middelvinger

  • Gradje 1966

    Moeten ze ook de Directie duurzaam betalen en dat is max 8 x het bruto loon van de slechts betaalde arbeider in de onderneming meer zijn ze niet waard dat is wetenschappelijk bewezen al wat ze meer betaald krijgen is grootsheidswaanzin van het bestuur en top . Rutte krijgt ook maar 2500000 euro en moet meer presteren als de directie bij RFC

  • farmerbn

    RFC verkoopt haar principes aan NM. Een stickertje van Planet Proof geeft betere resultaten dan de marketingsmensen van RFC. Misschien wat van die marketing managers wegdoen?

  • Alco

    @Bennie. Je bent weer aan het dromen.
    Je stelt door de samenwerking met NM de consument beter te kunnen overtuigen.
    Echter zie ook eens wat het voor inbreuk geeft op de organisatie.

  • Bennie Stevelink

    @Alco, dat heb ik toch al benoemd?

  • Kelholt

    PlanetProof.
    De boer maakt kosten en doet moeite voor een paar cent per liter.
    De melkfabriek haalt de melk op met dezelfde RMO. De melk gaat door dezelfde productie lijn. en gaat daarna ook in een kartonnen pak. (Wel met een PP sticker tje, dat wel!)
    Het pak belandt via standaard logistiek in de supermarkt en ligt in een standaard koelvak naast de standaard melk. Toch is de PP melk nu in ene keer 20 cent per liter duurder!
    Planet Proof is een lekker verdienmodel voor de supermarkt!

  • Alco

    @ bennie. Jij zegt dat het NM zich objectief in de richting van de boeren begeeft.
    Het is juist andersom. Hoe boeren zich in de richting van NM moet begeven.

  • Bennie Stevelink

    @Alco, ga eens naar de opticien en laat je een goede bril aanmeten. Jij leest iets wat er niet staat.
    Ik heb geschreven dat RFC, doormiddel van het klachtenloket, een objectief beeld kan krijgen van de manier waarop NM zich tegenover boeren opstelt.

  • Alco

    Trap er maar in.

  • veldzicht

    Zo als N.M. ( en alle milieu partijen)zich nu opstelt tegenover de landbouw en speciaal de veehouderij dan moet FC niks te maken willen hebben met dergelijke clubs.Het is het zelf de als een supermarkt personeel aan neemt en dat personeel zegt tegen de klanten alles wat ik verkoop is niet te vreten en deugt niet.Die krijgen ook binnen de kortste keren een schop onder de kont en moeten bij n.m. ook zo doen.

  • kleine boer

    Bennie op melkweb draai en mier je ook net als hier en dan ook nog wat oorlog verhalen erbij halen dat is vragen om discussie

Laad alle reacties (15)

Of registreer je om te kunnen reageren.