Foto: ANP RundveeNieuws

‘Verkoop Beter Leven-zuivel kan beter’

Beter Leven-zuivel heeft meer media-aandacht gegenereerd dan enig ander Beter Leven-project, maar de verkoop kan nog wel een duwtje gebruiken. Dit zegt melkveehouder en keten-deelnemer Suzanne Ruesink.

Ze sprak bij de presentatie van het LTO melkprijzenonderzoek. Daarbij liet LTO zien dat Beter Leven-zuivel bij Jumbo deze week voor 95 cent per liter wordt verkocht, 14 cent boven de prijs van Jumbo huismerkzuivel, maar 34 cent goedkoper dan Campina Planet Proof-melk.

33 cent voor de boer

Volgens LTO zit er momenteel zo’n 60% verschil tussen de goedkoopste en de duurste melk bij Albert Heijn en Jumbo in de schappen. Van de totale verkoopprijs gaat ongeveer 33 cent naar de boer, de rest van de verkoopprijs blijft elders in de keten hangen.

Presentatie

Welk melk een supermarkt het meest verkoopt, ligt overigens niet alleen aan de prijs en consumentenvoorkeur, maar ook aan de presentatie van het product (en daarmee samenhangend de marge die de supermarkt zelf overhoudt) en de schapruimte die het krijgt.

Ruesink wil het aanbod van Beter Leven zuivel overigens vergroten. Ze werkt aan Beter Leven-melk onder private label en Beter Leven-ijs. Ook dat wil ze zelf verkopen.

Beheer
WP Admin