Rundveehouderij

Nieuws

China wil minder import babyvoeding

De Chinese overheid wil wat betreft babyvoeding een zelfvoorzieningsgraad van meer dan 60% realiseren.

Dat heeft staatspersbureau Xinhua bekend gemaakt. Een tijdspad wordt niet genoemd. Persbureau Bloomberg geeft aan dat in de plannen ruimte blijft voor buitenlandse spelers, maar dat er diverse maatregelen worden genomen om Chinese producenten te ondersteunen. In reactie op de aankondiging van de Chinese autoriteiten gingen de koersen van diverse buitenlandse aanbieders van babyvoeding, als A2 Milk en Bellamy’s, direct flink onderuit. De Chinese markt voor babyvoeding is ook belangrijk voor FrieslandCampina.

Kwaliteit, reputatie en concurrentiepositie

Diverse maatregelen moeten de kwaliteit, reputatie en concurrentiepositie van in China geproduceerde babyvoeding verbeteren. Zo is er meer onderzoek en technologie nodig om de kwaliteit te verbeteren. De overheid wil lokale zuivelbedrijven steunen om faciliteiten voor melkproductie in het buitenland over te nemen of op te zetten. Ook komen er stimuleringsmaatregelen voor buitenlandse bedrijven om in China te investeren. De regels voor import van melkpoeder en verkoop via online platforms worden verder aangescherpt.

Melamineschandaal

Lokale spelers zouden volgens marktbureau Nielsen in 2018 goed zijn voor een marktaandeel van ruim 40%, een stijging van ruim 20% ten opzichte van een jaar eerder. Dat percentage moet volgens de Chinese autoriteiten dus verder omhoog. Aanleiding voor de sterke aanwezigheid van buitenlandse spelers op de Chinese markt voor babyvoeding is het melamineschandaal dat intussen al weer meer dan 10 jaar geleden plaatsvond. Om het eiwitgehalte in melkpoeder kunstmatig te verhogen, werd melamine toegevoegd. Daardoor kwamen minimaal 6 kinderen om het leven en werden rond de 300.000 kinderen ziek. Reden voor de Chinese consument om massaal over te schakelen op buitenlands product. Ook FrieslandCampina profiteert tot op de dag van vandaag van deze ontwikkeling. Grootste buitenlandse spelers op de markt voor babyvoeding in China zijn Nestlé en Danone. Nestlé zag zijn marktaandeel sinds het melamineschandaal in 2008 maar liefst verviervoudigen naar 14% (Euromonitor).

Of registreer je om te kunnen reageren.