Rundveehouderij

Nieuws 21 reacties

Beter Leven 1 ster verbreedt lijn van Top-zuivelproducten

Na Albert Heijn duurzame zuivel, PlanetProof/SMK en Caring Dairy Plus is er met Beter Leven 1 ster de vierde Top-zuivellijn. Voorlopig nog alleen bij Jumbo verkrijgbaar.

Het assortiment plus-zuivel breidt opnieuw uit. Dierenbescherming heeft met Veco Zuivel en Farmel een lijn Beter Leven-zuivelproducten met 1 ster ontwikkeld. Jumbo heeft die als eerste in de schappen, met 3 maanden voorsprong op de rest.

Deelnemende melkveehouders (een startgroep van 6) ontvangen een plus van 6 cent bovenop de normale melkprijs. Die vergoeding is inclusief een bijdrage voor weidegang. Daarvoor moet worden voldaan aan een reeks voorwaarden, die zowel betrekking hebben op milieu, dierenwelzijn als zorg voor weidevogels en insecten. Dit is anders dan de PlanetProof/SMK-eisen, waaraan FrieslandCampina meewerkt. Daarin ligt de aandacht vooral bij milieu.

Beloning voor boer dekt vaste en variabele kosten

De Beter Leven 1 ster-voorwaarden zijn opgesteld door Dierenbescherming, Natuur en Milieu en Vogelbescherming, in samenwerking met Veco Zuivel, Farmel en boeren. Marijke de Jong van Dierenbescherming benadrukt dat de ontwikkeling van de Beter Leven 1 ster-criteria voor de zuivel in goed overleg is gebeurd. Met verwerkers is gekeken naar de haalbaarheid, zowel in technisch, praktisch als financieel opzicht. Ter controle heeft Wageningen UR doorrekeningen uitgevoerd. De beloning voor deelnemende boeren moet zowel een deel van de vaste kosten als van de variabele kosten dekken, aldus adviseur Maurits Steverink van True Food Projects.

Eenlingboxen vervangen door groepshokken

In veel gevallen moeten melkveehouders wel een aantal kleinere en grotere aanpassingen doen, zoals het vervangen van de eenlingboxen voor jonge kalveren door groepshokken, vertelt veehouder en deelnemer Suzanne Ruesink uit Aalten (Gld.). De jonge kalveren mogen van daaruit na (op termijn) 28 dagen worden afgeleverd. Ruesink: “Het druist in eerste instantie in tegen je gevoel van logica, ook tegen dat van de kalfsvleesindustrie, maar als je ziet hoe het gaat in die groepshokken, dan landt het, dat het zo echt beter is.”

Het Beter Leven-concept ligt toch al dicht bij onze bedrijfsvoering

Suzanne Ruesink, melkveehouder in Aalten (Gld.)

Andere huisvesting voor koeien

De huisvesting voor koeien moet ook anders. Ligplekken moeten ruimer, extra drinkpunten zijn nodig. Verder zijn er strengere eisen voor bestrijdingsmiddelen, bemesting en grasland. Vijf procent van het areaal gras moet kruidenrijk zijn. Steverink: “Dan wordt niet bedoeld kruidenrijk uit een zakje, maar echt kruidenrijk en iets verschraald, latere maaidatum met maximaal 20 ton vaste mest per hectare.

Tekst gaat verder onder de foto.

Suzanne Ruesink, melkveehouder in Aalten (Gld.), bij haar kalveren. Een van de Beter Leven-eisen is dat jonge kalveren in groepshokken worden geplaatst en dat ze (op termijn) pas na 4 weken worden weggedaan. - Foto: Hans Prinsen
Suzanne Ruesink, melkveehouder in Aalten (Gld.), bij haar kalveren. Een van de Beter Leven-eisen is dat jonge kalveren in groepshokken worden geplaatst en dat ze (op termijn) pas na 4 weken worden weggedaan. - Foto: Hans Prinsen

Ruesink vindt het wel een omschakeling, maar ook een aanpassing die haar bevalt. “Het concept ligt toch al dicht bij onze bedrijfsvoering. En eindelijk weet je waar je melk naartoe gaat, zit je met de hele keten aan tafel. Dat geeft ook trots.”

Beter Leven tussen Focus Planet en bio

Supermarktketen Jumbo wil groot uitpakken met de nieuwe Beter Leven zuivel met 1 ster, zegt commercieel directeur Olaf de Boer. “De introductie past bij ons streven om in 2022 alleen nog maar duurzame zuivel in onze schappen te hebben. We zien dat klanten best bereid zijn om meer te betalen voor een beter product. Daarom gaan we Beter Leven-zuivel landelijk introduceren.”

Jumbo kiest voor basisassortiment Beter Leven-zuivel
In eerste instantie gebeurt dat met 5 soorten in de categorieën drinkmelk en yoghurt. Er is bewust eerst gekozen voor een basisassortiment. Dat zijn qua volume ‘de hardlopers’, stelt assortimentsmanager Gijs Kroese. De melk kost 95 cent per liter halfvolle melk, zo’n 10 cent meer dan het huismerk. Beter Leven wordt hiermee in prijs gepositioneerd tussen PlanetProof en biologische zuivel in.

Jumbo verwacht dat klanten snel zullen grijpen naar de nieuwe lijn, maar hoe snel de afzet groeit, kan De Boer niet zeggen. “Dat moeten de klanten ons vertellen.” Wel staat vast dat Jumbo zich voor ‘een heel lange tijd’ wil verbinden.

Laatste reacties

  • Alco

    @farmerbn. zei het al bij een ander item.
    Jammer dat het binnen afzienbare tijd een wettelijke verplichting wordt.
    Waardoor dus de exclusiviteit verdwijnt en daarbij ook de meerprijs.
    Zijn we er toch weer ingetuind is mijn conclusie dan weer.

  • kleine boer

    De consument ziet door de bomen het bos echt niet meer.

  • Firma Vellenga

    Vandaag in de winkel eigen merk Jumbo met planet proof merk (karnemelk grote verpakking) 60 cent goedkoper dan zelfde hoeveelheid Campina gangbaar karnemelk. Hier ben ik dan de weg kwijt.

  • Attie

    Het zal best 'lekker smaken' zes cent extra!

  • gjh

    al met al nog meer geleuter dat eigenlijk niet beter betaald wordt alleen de jumbo wordt er beter van

  • veldzicht

    Het begint voorzichtig,alleen worden er straks steeds meer voorwaarden en eisen gesteld onder druk van dier en milieugroeperingen, en dan natuurlijk voor de zelfde of nog beter lagere vergoeding. Zogenaamd om draagvlak onder de bevolking te houden.die geintjes ken ik onderhand wel en op het laatst schiet de boer er niks mee op.

  • wmeulemanjr1

    Denk dat wij melkveehouders ons geleidelijk/ gestaag mooi bij de neus laten nemen

  • Zuperboer

    Snel racen naar de Jumbo! Of toch een Red Bull bij de Ap?

  • Biggetje

    Consument verrekt het toch te betalen. Zal wel bij een zeer beperkte markt blijven. Straks is iedereen verplicht als zodanig te boeren en haalt men het goedkope gewoon uit het buitenland.

  • Bennie Stevelink

    Albert Heijn duurzame zuivel, Planet Proof, Caring Dairy Plus, Beter Leven 1 ster, Eco zuivel, Biologisch Dynamische zuivel, standaard winkelmerk zuivel en nog gangbare zuivel van verschillende merken.

    Net gisteren, zag ik een vlog van een boerin die vertelde dat ze wel eens vragen kreeg van mensen uit de Randstad die vroegen of de koeien 3 of 4 keer per week gemolken werden. Dat laat zien hoe ver veel burgers er vanaf staan. Moeten deze burgers nu het verschil zien tussen de bovenstaande lijst met zuivellijnen?
    Ik zie hetzelfde gebeuren als met het klimaat: een chaos aan onbegrijpelijke, elkaar overtreffende of tegensprekende beweringen waardoor niemand meer weet wat wel of niet waar is. Ondanks dat men met eigen ogen de klimaatverandering kan zien steken steeds meer mensen de middelvinger omhoog en doen nergens meer wat op uit.
    Bij de burger kan het beeld ontstaan dat het met al die zuivellijnen, net als met het klimaat, corrupte geldklopperij is, wat niets bijdraagt aan datgene waar het voor bedoeld zou moeten zijn.

  • veldzicht

    En wat hangt jumbo straks nog meer in die kerstboom? kalfjes bij de koe.niet meer onthoornen,graslandvernatten, uiteraard koeien inde wei, geen round-up??.Hoorde net over de radio er moeten aan 90 voorwaarden worden voldaan om aan die 1 ster te voldoen en dat is nog maar het begin.Volgens mij zijn ze daar bij Jumbo hartstikke gek en laten zich ringeloren door de actiegroepen

  • Truke

    Ik hoorde dat de boeren ongeveer de helft van de 10 cent meerprijs van de zuivel met 1 ster ontvangen bij de Jumbo. Wie ontvangt dan de rest van dat geld? Hebben die ook zoveel extra kosten?

  • Cvdo

    Lees het AD ... staat trots vermeld dat 'beter leven' bedacht en beheerd wordt door de dierenbescherming!!!

    Wij creëren (misschien met de beste bedoelingen)
    platforms die door bovengenoemde instantie (s)
    Gebruikt worden als basis om hun eigen beleving en eisen op te stapelen!!

  • Firma Vellenga

    Dierenbescherming of biologische is wat de consument nog begrijpt en waar ze voor willen gaan. Al die andere bedachte namen en merken en eisen dat geloven ze wel. Denk ik dan en zo zou ik zelf ook winkelen

  • E-Link

    Dit levert niet alleen de boer en de supermarkt wat extra centen op maar ook de milieu en dierenclubs zelf. Zij krijgen wsl per verpakking met exclusief logo ook een extraatje in de geldla. Daarom zijn ze er ook zo tuk op!
    Als je niet aangehaakt hebt bij Planet proof dan verzin je je eigen logo en regels die net even meer onderscheidend zijn.

  • kootst

    In 2020 de kalfjes minstens 28 dagen houden, dan kost dat +/- 0,76 kg fosfaat per kalf, dat tik ook lekker door.

  • Bennie Stevelink

    @kootst, dat kost geen fosfaat omdat je ze vanaf 15 dagen kunt registreren als “afmesten”.

  • Rub

    door al deze keurmerken prijzen we ons zelf met onze perfecte zuivel die we al jaren hebben uit de markt. Het enige wat we doen is het de medewerkers van fc en andere zuivelaars makkelijker maken doordat ze minder hoeven te onderhandelen, het product verkoopt zich immers zelf. Hoe grappig is het we gaan ten onder aan de regels die we zelf aan het verzinnen zijn.

    als je niet in stapt mis je over paar jaar de boot, banken willen niet meer financieren want "gangbaar" is niet meer voorruit strevend.

    nee we komen weer met een beter leven ster. welzijn van een dier drukt zich ook uit in de gezondheids status van een dier, antibiotica gebruik, lebmagen, melkziekte, slepende melkziekte, poot en klauw problemen en natuurlijk mastitis. Al deze zaken doen er niet meer toe bij de nieuw bedachte keurmerken want dan verliezen ze het van gangbaar!

  • velskamp

    Fijn dat de consument dit allemaal geloofd.
    Ze zijn nu eenmaal opgegroeid met robot. opdrijfcistem pisbak en meer moderne
    zooi wat niet leuk is voor die koeien .
    We kunnen niet terug naar vroeger dus verzinnen we een nieuwe smoes Ha .Ha goed gedaan !

  • jan4072

    Wel heel erg negatief alle bovenstaande reacties. Vergelijk het eens met de auto. Die klagen ook niet dat ze geen "lelijke eend" of "kever" voor zeg maar €1500,- mogen verkopen. Wettelijk is bepaald dat er van alle eisen aan emissies enz moeten komen die ook allemaal nog eens extra energie en CO2 kosten. Het maakt de auto ook nog eens stukken duurder; de extra samen kosten meer dan de basis auto. Dat zou dus een slechte zaak moeten zijn ware het niet dat aan een auto van €15000 meer te verdienen valt dan aan een auto van €1500,- Er is echter 1 verschil. Bij de autos is het zo dat ze niet verkocht mogen worden als ze niet aan de eisen voldoen. Bij de voedingsindustrie mag je (de supermarkten) wel waren verkopen die niet aan de eisen voldoen. Ze gaan het importeren. Daar zit net de clue. De landbouw moet zorgen dat er geen import komt van voeding die niet volgens onze eisen zijn geproduceerd. Dan valt de goedkope onderkant weg en komt er vanzelf veel meer ruimte aan de bovenkant.

  • melkveehouder .

    @klaas van der Horst. Je bericht is inconsistent en tendentieus in de aanhef. Maurits Steverink zegt duidelijk dat een DEEL van de vaste en variabele kosten vergoed worden, en niet zoals jij schrijft dat deze kosten vergoed worden.

    Dat Ruesink hier blij van wordt kan ik dan ook moeilijk begrijpen.




Laad alle reacties (17)

Of registreer je om te kunnen reageren.