Rundveehouderij

Nieuws 2 reacties

Afname zuivelconsumptie in EU vertraagt

De afname van de zuivelconsumptie in de EU zal de komende jaren minder snel gaan dan in voorbije jaren.

Smaak, gezondheid en prijs zijn daarbij de belangrijkste factoren. Dit blijkt uit een groot onderzoek van voedingsgigant Cargill. Onderzoeker Matthias Bourdeau vertelde er over tijdens een conferentie van Europese zuivelkoepel EDA.

Hoge verwachtingen van zuivelkwaliteit

Opvallende uitkomst is dat, zelfs al wil een deel van de consumenten het gebruik van zuivel beperken, alle consumenten toch hoge verwachtingen hebben van de kwaliteit en andere kenmerken van zuivel.

Lees verder onder de tweet

Er zijn diverse redenen te noemen waarom een deel van de consumenten overstapt van zuivel naar plantaardige alternatieven. Die hebben meestal te maken met vragen over duurzaamheid, dierenwelzijn, milieu en klimaat. Echter, slechts 9% van de consumenten in de EU beperkt of vermijdt het gebruik van zuivelproducten en maar goed 1% gebruikt helemaal geen zuivelproducten, zo blijkt.

Het overgrote deel van alle consumenten koopt dus nog gewoon zuivel, maar het aantal zuivel-flexitariërs neemt wel toe: zo’n 40% van alle zuivelconsumenten koopt wel eens zuivelvervangers.

Zuivelvervangers worden duur gevonden

De meeste consumenten menen toch dat zuivel gezonder, lekkerder en betaalbaarder is. Een opvallende uitkomst van het consumentenonderzoek in met name Denemarken en Groot-Brittannië is dat zuivelvervangers duur worden gevonden. Prijs is, naast smaak en gezondheid, een belangrijke reden om geen zuivelvervanger aan te schaffen.

Lees verder onder de foto

Bij sommige zuivelproducten, zoals yoghurts, tellen zaken als dierenwelzijn, transparantie en duurzaamheid extra zwaar door. - Foto: Hans Prinsen
Bij sommige zuivelproducten, zoals yoghurts, tellen zaken als dierenwelzijn, transparantie en duurzaamheid extra zwaar door. - Foto: Hans Prinsen

Duurzaamheid en diervriendelijkheid

Bij sommige zuivelproducten, zoals yoghurts, tellen zaken als dierenwelzijn, transparantie en duurzaamheid extra zwaar door. Bijna tweederde van de yoghurtkopers let bij de aanschaf goed op zaken als duurzaamheid en diervriendelijkheid. Ook van groot belang is het ‘clean label’. Op de ingrediëntendeclaratie moeten zo weinig mogelijk ingrediënten voorkomen en dan het liefst zo natuurlijk mogelijke ingrediënten.

Een grote groep consumenten heeft een allergie ontwikkeld tegen zuivel met veel verschillende ingrediënten van allerlei herkomst. Zuivel moet een beperkt aantal ‘eerlijke’ ingrediënten bevatten.

Lees ook: Zuivelvervangers: kans of bedreiging?

Laatste reacties

  • farmerbn

    Smaak dus nog steeds belangrijker dan een sticker van NM.

  • koestal

    Er staat veel informatie op een pak yoghurt,vraag me af of dat wel wordt gelezen,overigens zit er ook verschil in de smaak van elke fabriek.

Of registreer je om te kunnen reageren.