Rundveehouderij

Nieuws 15 reacties

Slachthuis Dokkum start met mobiel slachthuis

Slachthuis Dokkum heeft het mobiele slachthuis geïntroduceerd voor rundvee dat slachtwaardig is, maar niet levend vervoerd mag worden.

Koeien worden levend gekeurd door de dierenarts en op locatie geschoten en verbloed in een daarvoor ingerichte vrachtwagen of trailer, om vervolgens te worden getransporteerd naar de slachterij in Dokkum. Met die manier van slachten wil Henk Visser, eigenaar van slachthuis Dokkum, een oplossing bieden voor runderen die wel slachtwaardig zijn, maar niet levend vervoerd kunnen of mogen worden.

Doodmelding op naam van slachthuis, niet op UBN veehouder

Volgens Visser wordt zijn slachthuis dagelijks met deze vraag geconfronteerd. In veel gevallen moet het dier worden afgevoerd en vernietigd. Visser denkt met zijn mobiele slachthuis een oplossing te kunnen bieden. De handelaar loopt geen risico meer op boetes en overtredingen met betrekking tot levend vervoer. Voordeel voor de veehouder is dat de doodmelding op naam komt van Slachthuis Dokkum en niet op het eigen UBN.

Het mobieleslachthuis biedt een oplossing voor runderen die wel slachtwaardig zijn, maar niet levend vervoerd kunnen of mogen worden. - Foto: Slachthuis Dokkum
Het mobieleslachthuis biedt een oplossing voor runderen die wel slachtwaardig zijn, maar niet levend vervoerd kunnen of mogen worden. - Foto: Slachthuis Dokkum

Bij succes slachtconcept uitrollen over Nederland

Slachthuis Dokkum start met het concept in Friesland en Groningen, maar bij succes wil Visser het concept uitrollen over heel Nederland. Woordvoerder Gerbrand Nicolai geeft aan dat 2 vrachtwagens en 2 trailers in gebruik zijn. De slachtcapaciteit van een trailer is 7 à 8 koeien per dag, de capaciteit van de vrachtwagens is 15 à 16 koeien per dag.

Prijzen wil Nicolai nog niet noemen, aangezien het concept nog in ontwikkeling is. Wel geeft hij aan dat het slachthuis Dokkum in eerste instantie, vanwege de opstartkosten, nog geld kost en dat het een veehouder altijd meer oplevert dan afvoer van een dier naar Rendac.

De voorbereiding van het concept, certificering, formaliteiten en praktische invulling, nam 6 jaar in beslag.

Laatste reacties

  • kleine boer

    Goed idee keuze ook sneller gemaakt om af te voeren en niet te gaan doktoren omdat ie niet vervoerd mag worden maar wel slachtwaardig is een uitglijder bijvoorbeeld

  • husky

    prima idee

  • willemsenG.

    wrak vee of ziek vee zo snel mogelijk kunnen verwaarden en uit lijden verlossen ....dit zou de oplossing kunnen zijn.....altijd beter dan dagen lang onder een paraplu achter de stal om vervolgens door een dierenarts geeuthanaseerd te worden

  • mts van oosten

    prachtig idee van henk visser,een man uit de praktijk die met ons boeren meedenkt,ik ergerde me al jaren aan het feit dat een koe die eigenlijk weg moest,maar dat niet kon vanwege de extreem zware eisen die sommige keurmeesters stelden,als je pech had kreeg iedereen een boete,de vervoerder,de boer en de veekoopman.als je als mens iets hebt,moet je maar zien dat je bij de dokter komt,maar bij vee mag niks meer.dit scheelt veel dierenleed,en wat zeker belangrijk is,je houd er als boer een beter gemoedsgevoel van over,want een dikke koe laten afspuiten en naar de destructie sturen doet zeer,en dan heb ik het nog niet over geld.nogmaals visser bedankt en veel succes ermee

  • @willemsenG. Wrak en ziek vee mag nog steeds niet geslacht en in het voedselcircuit komen.
    @mts van oosten. De keuringsarst doet nog steeds een levende keuring op het bedrijf voordat het dier geslacht wordt.
    Ook mag er per keer maar 1 dier geslacht en vervolgens vervoerd worden naar het slachthuis.
    Ik zie nog niet zo snel de voordelen.

  • Gradje 1966

    Dit gebeurd al lang bij een ander slachthuis dan doet je eigen dierenarts schieten en verbloeden en nemen ze deze koe mee naar het slachthuis van Diepenveen

  • bosdeva

    Denk aan een dier met een gebroken poot. Daar is dit een uitstekende oplossing voor. Meestal heb je er gelukkig geen twee tegelijk. Dit dier kan natuurlijk wel worden geconsumeerd. Ben met je eens dat dat niet meer gaat als er al antibioticum inzit.

  • g.g

    Gaat m niet worden

  • g.g

  • lepercheron 46

    Het is gewoon een kwestie van transport zonder bloed gesmeer op de straat omdat dit in de veewagen word opgevangen. niks meer en niks minder.

  • Broer

    Bij ons mag een dier met een gebroken poot, een ongeluk, naar de noodslachter. Een dier dat kreupel is mag dat niet en daar is dit een oplossing voor.
    In de auto is plaats voor 4 koeien, die één voor één achter een schot gedood en verbloedt worden. Eerst vind er een levende keuring plaats door een dierenarts van de NVWA die achter de auto aanrijdt.

  • sjoerddehoop1

    Dit is een goed plan en verdient alle aandacht om het verder tot een succes te kunnen maken. Laten we de komende tijd eens afwachten wat de resultaten zijn in de praktijk.
    Er zijn al heel veel boetes uitgedeeld van vee dat 'op het randje ' was om nog te kunnen vervoeren terwijl het vlees op zich zelf nog van prima kwaliteit was.
    Toen was de schade: een boete plus afgekeurd vee dat helemaal geen opbrengt had en nog eens afvoerkosten van afgekeurd dier naar Rendac.
    Alle lof voor dit initiatief.

  • farmerbn

    Zou mooi zijn als die keuringsveearts zelf de vrachtwagen rondrijdt.

  • wiersma k

    en om het helemaal duurzaam te maken ,koe achter in de vrachtwagen doden in de midden slachten en voorkant van de wagen in richten als vitrine en het verse vlees meteen verkopen.

  • sanderheerink90

    Is dat nieuw? Hier moet de veearts formulier ondertekenen dat dier voor slacht geeignet is. Kun je notschlacgter bellen. Schieten in de stal. Verbloeden in de vrachtwagen. Onderweg zelfs controle of bloed mee is en nie in de mestput. Officeel moet veearts er bij zijn als de schlachter schiet maar dit is niet te plannen dus is niet te doen

Laad alle reacties (11)

Of registreer je om te kunnen reageren.