Rundveehouderij

Nieuws 4854 x bekeken 29 reacties

Kredietbeoordelaar negatiever over FrieslandCampina

Kredietbeoordelaar Standard & Poor’s heeft de beoordeling van FrieslandCampina NV verlaagd van stabiel naar negatief.

De krediet-rating blijft stabiel op BBB+/A-2. Het minder gunstige perspectief – van invloed op met name de rente die het zuivelbedrijf moet betalen op leningen – volgt op de sterke winstdaling (meer dan 20%) die werd gepresenteerd in het jaarverslag over 2017.

Die daling is volgens S&P met name veroorzaakt door de hoge melkprijs die FrieslandCampina heeft uitbetaald. Dit kon niet worden gecompenseerd met hogere verkoopprijzen.

Meer producten met hogere toegevoegde waarde verkopen

S&P hoopt en verwacht dat FrieslandCampina dit jaar wel de nodige prijsverhogingen kan doorberekenen en meer producten met een hogere toegevoegde waarde kan verkopen. De kredietbeoordelaar meent dat FrieslandCampina op zich heel goed in staat is om sterke producten op de markt te zetten en daar goede verdiensten mee te behalen.

Het beschikt volgens S&P immers over een sterke, gesloten productieketen, een uitstekende borging van het productieproces en toegang tot vele aantrekkelijke markten. Ook is het sterk met ingrediënten en babyvoeding. Met deze laatste categorie behaalt FrieslandCampina volgens S&P een brutomarge (Ebitda) van meer dan 30%.

Laatste reacties

  • bartje14

    Ach, bij de bank hebben ze daar bijzondere afdeling voor......

  • jeannettedekker1

    Zouden ze nu ook een toontje lager gaan zingen!?

  • boerderij12

    het gaat fantastisch volgens keurentjes

  • egbert

    Helaas de waarheid zeg het al langer maar ze betaalden toch beter don doc zij menig lid en buitenland verdiend geld in de presentaties hoogmoed komt voor de val en maakt lui .Het is net avebe van vroeger .
    De kredietbeoordelaars zitten in elk geval niet te slapen.

  • alco1

    En ze wringen zich nu in allerlei bochten, maar ze zullen daarmee nog dieper in hun eigen gegraven moeras verzeilt raken.
    De helft van hun personeel moet er maar eens uit ipv. allerlei werkverschaffing te verzinnen.

  • Bennie Stevelink

    Wie de analyse van de kredietbeoordelaar goed leest kan niet anders dan concluderen dat het verstandig is de melkaanvoer te beperken tot datgene wat in toegevoegde waardeproducten verwerkt kan worden. En tevens de toegevoegde waarde proberen te vergroten in zowel volume als hoogte. De top-line melk is hier een voorbeeld van.

    Het oordeel van de kredietbeoordelaar komt er op neer dat FC op dit moment een te groot aandeel producten maakt die de hoge melkprijs niet vergoeden.

  • alco1

    En noem jij nu eens de producten met toegevoegde waarde en welke je een streep door wilt zetten.
    Je zegt nu immers zelf: "Melkaanvoer te beperken tot datgene wat in toegevoegde waarde verwekt kan worden"
    En: Welke producten wil je laten vallen die "NU" de hoge melkprijs niet vergoeden. ( Let wel: Een fabriek sluit je niet zomaar en hoe staat het product de volgende jaren in de markt.)

  • kleine boer

    Ach al gaan ze failliet zegt Bennie nog als je alles op rijtje zet is dit de beste oplossing ....tis net een verliefde puber die zien ook alleen de positieve kanten😜

  • Welke functies hadden die mannen met de goede handdruk dan wel niet.
    Ze moeten meer automatisch laten controleren. En gas op de ket zetten. Misschien wel weer een goeie kaasmaker van de concurrent overnemen in plaats van pakistan avonturen aan te gaan.

  • koestal

    Het gaat Fantastisch zegt Keurentjes !

  • mtseshuis

    Laten ze zich maar klaar maken voor een warme zomer, want de zuivelnoteringen trekken aan en straks ligt RFC weer te slapen om geld te verdienen... Stelletje zeurpieten, ga aan het werk en verkoop die handel! Neem eens een voorbeeld aan A-ware en maak handel ipv achter de muziek aan te lopen!

  • beeldman
    Panellid

    Maar ik kan het mis hebben, maar A-ware betaald voor de gewone melk en bij een leverantie van 800.000 kg wél een lageren melkprijs van RFC. En ook al is de prestatietoeslag van RFC tegenvallend; altijd nog meer dan A-ware.

  • brutus71

    @beeldman, ik weet eigenlijk wel zeker dat op dit moment geen enkel lid klaagt over de huidige garantie prijs.
    Het probleem ligt in de toekomst, met allerlei refenties die bepalen hoeveel melk je de komende jaren voor de volle melkprijs mag leveren .
    Bovendien groeit dit de komende jaren nauwelijks, ja het kan zomaar zijn dat je .
    nog gekort wordt op je refentie..
    Bovendien gaan ze boekhoud kundig de garantie melkprijs nog manipuleren

  • alco1

    Hej Bennie. Ik vroeg wat in 17.45

  • alco1

    Nog geen antwoord @ Bennie!

  • veldzicht

    Ho ho Alco1,Niet zo ongeduldig,misschien is Bennie druk met graskuilen en heeft hij geen tijd om aan dat internet te hangen.

  • kleine boer

    bennie zit op melkweb te kijken dat de standstil voor alsnog niet nodig is en trekt nu de conclusie dat er best goede melkprijs betaald word tov de rest en dat er geen fabrieksquotum nodig is....

  • Bennie Stevelink

    @alco, ik heb jou dat al eerder uitgelegd op Melkweb maar dat wordt door jou genegeerd.
    Een voorbeeld: het Campina merk wordt in de winkel aanzienlijk duurder verkocht dan dezelfde zuivel van het huismerk. Dat is mogelijk doordat de consument bij Campina een beter gevoel heeft dan bij het huismerk. Een groot gevaar wat ons bedreigt is dat er een nieuw merk komt (AH-Aware) waar de consument een beter gevoel bij heeft dan bij Campina. Dan moeten wij Campinazuivel verkopen tegen dezelfde prijs als het huismerk en is dan verliesgevend.
    Hetzelfde zien wij bij kaas: Cono heeft een hogere kostprijs maar maakt bovenop de garantieprijs van FC nog flinke winst. DOC is de meest efficiënte kaasfabriek van de wereld en maakt tov de garantieprijs van FC fors verlies.
    DOC scoort beter op kostprijsfactoren, Cono op verkoopfactoren. Verkoopfactoren wegen tien keer zwaarder dan kostprijsfactoren, dus Cono wint.

    Dus nogmaals @alco, het gaat niet om de soort zuivel maar om goed gewaardeerde merken ed. Zuivel waar de consument een beter gevoel bij heeft.
    We moeten investeren in versterking van de huidige verkoopfactoren en deze proberen uit te breiden.
    We hebben geen belang bij meer melk waar geen goede verkoopfactoren voor zijn.

  • alco1

    Ik denk Bennie dat je aandelen moet kopen en alleen die waar je aan gaat verdienen.
    Waar het mij om gaat is dat je nooit van te voren weet hoe iets gaat ver markten.
    Achteraf is mooi praten en dan klopt het dat je melk verwerkt waar zelfs verlies aan geleden wordt.
    Maar dit voorkom je nooit!!!!

  • kleine boer

    Bennie hoeveel gaat de melkprijs tov de concurrent omhoog als het fabrieksquotum er komt? Moet je dan toch heel eind durven te voorspellen anders heeft invoering totaal geen zin.

  • Bennie Stevelink

    @alco, met verbazing zie ik hoe je weer mijn argumenten en uitleg geheel negeert.

  • hansvanbergen

    Bennie goed om te lezen dat je gegroeid bent in je kennis. Een paar jaar geleden snapte je nog niet wat de waarde van het Campina merk was. Je kon maar niet begrijpen dat alleen het merk Campina, de kwaliteits beleving en de echte kwaliteit van de produkten het beste merk van NL en omgeving is en als zodanig miljarden waard. Ik ben blij dat je de discussie Campina/fcdc achter hebt gelaten.

  • hansvanbergen

    Het AH merk zal nooit hetzelfde worden als het Campina merk. Daarvoor geen angst. Tussen Cono kaas en DOC kaas zitten grote verschillen. Cono maakt totaal andere kaas dan DOC. Dat verschil moet je eerst begrijpen. Dan kun je pas verder praten over de problemen bij Campina

  • kleine boer

    hans bennie moet eerst de problemen inzien bij rfc namelijk afzet kwijt geraakt....

  • alco1

    @Bennie. Ik vroeg gewoon op een antwoord op mijn vraag in 17.45
    Welke producten???
    Op jouw reactie van 17.35.
    Waarin jij zegt: De melkaanvoer te moeten beperken waarin geen toegevoegde waarde gecreëerd kan worden.
    En wat zijn de producten die de hoge melkprijs niet vergoeden???
    Achteraf is het gemakkelijk praten, maar beleid moet vooraf gemaakt worden!
    Dat is mijn punt.

  • Bennie Stevelink

    @Hans van Bergen, Frieslandfoods had in Afrika, Midden Oosten en Azië merken die vele malen groter en vele keren winstgevender waren dan dat armtierige Campina merk.

  • kleine boer

    Bennie als blijkt dat de melkaanvoer nog te groot is tov de "goede" producten die winst maken ook maar een korting doorvoeren dan op het quotum? Want dat word dan de volgende stap ....

  • hansvanbergen

    @Bennie dat is wel knap om een heel groot winstgevend merk te hebben in landen die een economie hebben die kleiner is als Drente. Allemaal kul. Maar je legt de vinger precies op de zere plek. De leden hebben nul komma nul verstand van zuivel. Komen nooit in een supermarkt. En zijn totaal afhankelijk van de info die Campina zelf verstrekt. Het lijkt mij dan ook het verstandigste dat je Campina gewoon laat doen wat zij denken dat ze moeten doen

  • farmerbn

    De kredietbeoordelaar heeft naar de winst gekeken en ziet dat het met FC niet zo goed gaat. De winst is lager door een hoge boerenmelkprijs maar ook het verlaagde eigen vermogen door grote stroppen in Pakistan en China. Als FC geld wil lenen dan zal ze meer rente moeten betalen. De directie heeft dus een probleem bij een hoge boerenmelkprijs terwijl de boeren eigenaren die juist wel willen. Om de rating wat te verbeteren wil de cooperatie minder of goedkopere melk. Bij minder melk hoort ook minder personeel anders blijf je vragen om minder melk.

Laad alle reacties (25)

Of registreer je om te kunnen reageren.