Rundveehouderij

Nieuws 21 reacties

Nieuwe strategie RFC: scherper, slimmer en duurzamer

FrieslandCampina moet beter presteren, vindt CEO Hein Schumacher. De onderneming moet scherper worden en dichter op de markt zitten.

FrieslandCampina legt de lat de komende jaren hoger voor zichzelf. De onderneming moet scherper in de markt staan, met betere producten, sneller en dichter bij de consument. Het bedrijf wil ook leidend zijn qua duurzaamheid en het wil zich verbeteren met basiszuivel. De kaasbusiness, goed voor bijna 50% van de melkverwerking, moet daarbij weer goed winstgevend worden.

Vegroten en op peil brengen van winstgevendheid

Doel van deze meerjarige operatie is het vergroten en weer op peil brengen van de winstgevendheid. Die was in 2017 ondermaats en zal dat ook over 2018 zijn. De doelstelling van het bedrijf is een rendement op het geïnvesteerde vermogen van 15% en het behalen van een nummer 1 of 2-positie qua prestatieprijs.

CEO Hein Schumacher van FrieslandCampina. Hij vindt dat de onderneming scherper in de markt moet staan, met betere producten, sneller en dichter bij de consument. - Foto: Anne van der Woude
CEO Hein Schumacher van FrieslandCampina. Hij vindt dat de onderneming scherper in de markt moet staan, met betere producten, sneller en dichter bij de consument. - Foto: Anne van der Woude

Lat op vrijwel alle fronten hoger

De nieuwe strategie klinkt niet wereldschokkend, zo wordt toegegeven, maar ondertussen wordt de lat wel op vrijwel alle fronten hoger gelegd. In het verleden is misschien te veel gefocust op alleen de heel winstgevende activiteiten van het concern, bijvoorbeeld babyvoeding. Dat moet anders, klinkt het. Ook de andere activiteiten moeten beter gaan renderen.

Vier kerndoelen in nieuwe strategie

In de nieuwe strategie worden vier kerndoelen genoemd. Het eerste heet ‘winnen met voeding’. Hierbij gaat het om het versterken van de activiteiten in China, Hongkong en Zuidoost-Azië op het gebied van baby- en kindervoeding. Daarnaast worden deze speciaalvoedingsactiviteiten verbreed naar ouderenvoeding, sport- en medicinale voeding. FrieslandCampina spreekt in dit verband van het ‘aansterken en versterken’.

FrieslandCampina is al wel actief op de digitale markt, maar moet daar nog veel sneller en beter worden

Consument en klant 24/7 van dienst zijn

Het tweede heet ‘de consument en klant 24/7 van dienst zijn’. Het leef- en eetpatroon van veel consumenten verandert sterk. FrieslandCampina wil dan niet blijven hangen op de traditionele verkoopplekken, maar de klant volgen en voeding aanbieden op de plek en tijd waar die consument is. Dat vraagt extra flexibiliteit en ook een sterkere inzet op digitale verkoop (e-commerce). Vooral in Azië worden op dit gebied grote stappen gezet. FrieslandCampina is al wel actief op de digitale markt, maar moet daar nog veel sneller en beter worden.

Leidend zijn op gebied van duurzaamheid

Het derde kerndoel is ‘leidend zijn op het gebied van duurzaamheid’. Dat is zowel nodig om een goed verdienmodel te houden als om een goede plek voor zichzelf en de leden van FrieslandCampina te houden in de maatschappij. Vanuit het bedrijfsleven zijn ook klimaatafspraken gemaakt met de overheid. Dat is om zowel nationale als internationaal gestelde doelen te behalen.

RMO van FrieslandCampina. De onderneming wil ook de prestaties in de basiszuivel verbeteren. - Foto: Bert Jansen
RMO van FrieslandCampina. De onderneming wil ook de prestaties in de basiszuivel verbeteren. - Foto: Bert Jansen

Verbeteren prestaties in basiszuivel

Het laatste, en voor de leden misschien wel het meest herkenbare doel, is het verbeteren van de prestaties van FrieslandCampina in de basiszuivel. In de voorbije jaren scoorde de basiszuivel vaak niet bijzonder goed qua rentabiliteit. FrieslandCampina was tevreden als de garantieprijs ermee kon worden betaald. De komende jaren ligt de lat hoger. FrieslandCampina moet de markt voor basiszuivel beter zien te bespelen, onder meer door slimmer te handelen (‘traden’), door de kaasbusiness winstgevender te maken en door te beschikken over een robuust verwerkingsapparaat. FrieslandCampina moet gemakkelijker kunnen schakelen naar producten die de markt vraagt. Dat zal deels gebeuren met inzet van eigen fabrieken, maar de onderneming wil ook vaker met derden gaan samenwerken om hen producten voor FrieslandCampina te laten maken.

Nog steeds bulkzuivel

Daarmee ontkomt het bedrijf er niet aan om nog steeds bulkzuivel te maken, want het grote volume melk dat nu in de kaasbak gaat (bijna 50% van de aanvoer) of in droogtorens wordt verpoederd, kan niet allemaal worden omgezet in producten met een hoge toegevoegde waarde, maar het moet beter dan nu.

Laatste reacties

  • kleine boer

    Vooruitziende blik die man ...

  • bert6868

    leidinggevend??? ze kunnen nog geen fatsoenlijke website bouwen, fabriek in Borculo draait nog steeds niet zoals het zou moeten, biovergisting lijkt ook ten dode opgeschreven, kunnen zelf geen melkprijs neerzetten, hoe zo leidinggevend??

  • .....

    De onrust onder de leden is totaal geen issue voor die man

  • Trot

    Ik zou eerst men eigen straatje schoon vegen en orde brengen en tevredenheid leden bewerkstelligen dan komt de rest misschien ook goed succes!

  • Alco

    Er staat tenminste wel dat de basiszuivel ook belangrijk is!

  • xw

    en daar gaan we weer!

  • brutus71

    Ze kunnen die lekkage van het afval water van de locaties Lochem en Borculo nog eens niet dichten, dat geeft erg veel schade vooral voor het imago.

  • Bennie Stevelink

    @brutus, die lekkende leiding is niet van RFC maar van het Waterschap. Wél vervoert die leiding afvalwater van RFC.

  • Bennie Stevelink

    Onlangs stond op deze site een interview met Harm Holman. Hij beklaagde zich over A-ware: Jan Anker het in het overleg binnen NZO afspraken over collectieve verduurzaming van de melkveehouderij geblokkeerd. Kort daarna was hij samen met AH naar buiten gekomen met zijn duurzame zuivellijn. Harm Holman noemde dit “immoreel”.
    Het laat perfect het verschil zien in denken tussen handelsman Jan Anker aan de ene kant en de coöperatie bestuurders aan de andere kant. Jan Anker ziet in iedere maatschappelijke eis een commerciële kans: een kans om zijn eigen handel boven die van anderen in de markt te zetten. Hij heeft er belang bij de rest van de sector zo laag mogelijk te houden zodat hij daar zo gemakkelijk mogelijk bovenuit kan steken.
    De coöperatie bestuurders zien diezelfde maatschappelijke eisen als een sectorale verantwoordelijkheid voor een “licence to produce”. Ze zien maatschappelijke eisen onvoldoende als commerciële kansen. Als ze dat wel zouden doen hadden ze op voorhand begrepen dat je met Jan Anker geen afspraak kunt maken over collectieve verduurzaming.
    Als ze de markt niet willen verliezen wordt het hoog tijd dat ze bij de coöperatie minder sectoraal denken en meer commercieel.

  • brutus71

    Tja @Bennie, zolang er druk blijft op leiding, krijg je het gat niet dicht, moeras erom heen wordt ook steeds groter.
    Het zit natuurlijk juridisch vast, RFC zal schade vergoeding eisen, als de fabriek stop gezet moet worden, daar gaat het nu om.
    Maar het publiek ziet dat niet

  • familiebeldman1

    Gelukkig was op het journaal de fabriek van Forfarmers te zien ipv RFC

  • kleine boer

    Wel handig voor de concurrent dat ze weten waar ze op moeten letten ...

  • Handelsboer-2.0

    Bulkhandel zou mooi over een online platform als WWW.DAO.EU verhandeld kunnen worden: https://www.youtube.com/watch?v=jZ6lqM0xlxc
    Daar kan je de bulk klanten snel bereiken en het scheelt veel overhead.

  • veehouders

    @ Bennie. Voor de burger is alleen belangrijk dat het afvalwater van RFC afkomt.

  • hendruk

    De hoeveelste strategie is dat al niet van RFC in een paar jaar tijd? Het is weer een hoop ronkende nietszeggende prietpraat. Als ze voor de verandering nu eens gewoon braaf 5 jaar hun mond houden en doen waar ze ooit voor zijn opgericht, nl. de zuivel zo goed mogelijk vermarkten. Als dat op orde is kunnen we verder praten over klimaatkolder.

  • mtseshuis

    Precies Hendruk! Prima verwoord, dus aan het werk heren en dames! Prietpraat hebben niks aan, klimaatkolder evenmin!

  • wat hebben ze in het verleden toch allemaal gedaan daar...
    Ben benieuwd hoeveel zwijggeld er totaal allemaal is uitgekeerd bij de onlangs vertrokken bobo's.
    En het grote jaknikkers koor zingt alleen eenstemmig...
    BEDROEVEND

  • mcb

  • koestal

    Wat een goede bedoelingen hebben ze,er komt vast weer extra personeel bij om dat te realiseren.

  • hspons

    FC met derden samenwerken????? fusie of overnemen????? Het gaat geld kosten

  • J.Bogers

    Actief op de digitale markt.....hmmmm, als dat net zo snel werkt als melkweb verkopen ze daar weinig liters mee denk

Laad alle reacties (17)

Of registreer je om te kunnen reageren.