Rundveehouderij

Nieuws 3 reacties

Halfjaarwinst Ausnutria met 50% omhoog

Ausnutria ziet de halfjaarwinst met 50% toenemen. Het Chinees-Nederlandse bedrijf geniet van een ‘gouden decennium’.

Ausnutria Dairy Corporation, moederbedrijf van Ausnutria Hyproca, heeft in deze eerste zes maanden van 2017 een winst geboekt van € 20,1 miljoen. Dat is ruim 50% meer dan in de eerste helft van 2016.

De onderneming boekt na een moeilijke aanloop nu van verslagperiode op verslagperiode steeds hogere winsten en omzetten. De omzet steeg in het eerste halfjaar van 2017 met 36% ten opzichte van dezelfde periode van 2016 en ging van € 164 miljoen naar € 223 miljoen.

Het Chinees-Nederlandse zuivelbedrijf geeft aan dat de groei van de financiële resultaten voornamelijk toe te schrijven is aan verdere groei van de omzet en marktpositie van het eigen merken baby- en kindervoeding in China. Ook draagt de wereldwijde groei van zijn merk Kabrita daaraan bij (baby- en kindervoeding gebaseerd op geitenmelk). De omzet van de eigen merken steeg in 2017 naar 69,8% van de totale omzet en versterkt daarmee het fundament van de onderneming.

Nieuwe Chinese regels

De onderneming verwacht dat de groei zich voort zal zetten in de tweede helft van het jaar. Daarvoor is de nieuwe Chinese wetgeving, die per 1 januari 2018 van kracht wordt, een belangrijke uitdaging. Een eis is dat iedere geregistreerde fabriek straks nog maar drie merken naar China mag exporteren. De organisatie werkt hard aan het verkrijgen van de benodigde registratiecertificaten voor haar merken.

Ook de nieuwe productielocatie in Heerenveen zal straks produceren voor de Chinese markt. In de nieuwe fabriek vinden de laatste werkzaamheden plaats en wordt gekeken of de kwaliteit van de productie voldoet.

Artist's impression van de nieuwe fabriek van Ausnutria in Heerenveen.Over ruim een maand gaat de fabriek naar verwachten in productie. - Afbeelding: Ausnutria
Artist's impression van de nieuwe fabriek van Ausnutria in Heerenveen.Over ruim een maand gaat de fabriek naar verwachten in productie. - Afbeelding: Ausnutria

Ausnutria geniet van ‘gouden decennium’

Jarenlang zat Ausnutria op het strafbankje van de beurs in Hongkong. De beurshandel was opgeschort en de opdracht was om het huis op orde te brengen. In augustus 2014 oordeelde de beurs dat dit was gebeurd. Sindsdien lijken de bomen tot in de hemel te groeien.

Ausnutria verkeert in jaar twee van ‘het gouden decennium’, zoals topman Yan Weibin het stelt. De resultaten zijn er ook naar. Iedere nieuwe verslagperiode breekt het beursgenoteerde bedrijf nieuwe omzet en winstrecords. Tenminste, sinds de hervatting van de beurshandel in augustus 2014.

Heilzaam effect grote schoonmaak

De toen afgedwongen grote schoonmaak bij de Chinese tak van het bedrijf lijkt een heilzaam effect te hebben gehad. Ausnutria presenteert nu geen opgepoetste omzetten meer, maar echte omzetten en winsten, met kindervoedingsproducten die gretig aftrek vinden. Vooral in China, maar ook in Europa, de VS, het Midden-Oosten en Oceanië.

Groeipareltje van geitenmelk

De grote trots en het gekoesterde groeipareltje is de kindervoeding op basis van geitenmelk. Die wordt verkocht onder het merk Kabrita. De omzet hiervan is nog iets kleiner dan de omzet van kindervoeding op basis van koemelk (€ 70 miljoen versus zon € 83 miljoen), maar het geitenmelkproduct wordt steeds belangrijker.

Zeker in China en andere Aziatische landen is het ook een product dat hoger staat aangeschreven dan kindervoeding op basis van koemelk. Het is, vanzelf, eveneens duurder. De volgende stap is de productie van biologische kindervoeding op basis van geitenmelk, vertelt Bart van der Meer, de enige Nederlander in de vierkoppige raad van bestuur bij Ausnutria.

Productie van Kabrita-peutermelk in de Ausnutria Hyproka-fabriek in Leeuwarden.
Productie van Kabrita-peutermelk in de Ausnutria Hyproka-fabriek in Leeuwarden.

Omzet in 2020 richting € 1,2 miljard

De jaaromzet voor 2017 beweegt zich richting de € 450 miljoen. Het is een bedrag waar ruim twee jaar geleden alleen nog maar van was te dromen. Hier blijft het echter niet bij, meent Van der Meer. “We verwachten dat de omzet in 2020 richting de € 1,2 miljard zal gaan.”

Daarvoor moet niet alleen veel meer worden verkocht (waarvoor de marktkansen volgens Ausnutria bestaan), maar moet ook veel meer worden geproduceerd. Ausnutria is daar druk mee bezig. Er wordt op drie plaatsen gebouwd aan nieuwe babyvoedingsfabrieken: in Heerenveen (capaciteit in 2019 naar 90.000 ton, in Changsha City, China (30.000 ton) en in Nieuw-Zeeland (15.000 ton). Daarmee zit het qua omvang ergens tussen FrieslandCampina en Danone Nederland in.

Overnames

Er wordt overigens niet alleen gebouwd, er wordt ook gekocht. Vorig jaar kocht Ausnutria drie bedrijven op in Taiwan en Australië: Youluck, ADP en Ozfarm. Het betreft weliswaar relatief kleine bedrijven en een totale investering van krap € 25 miljoen, maar toch. Ambitie kan Ausnutria niet worden ontzegd.

Laatste reacties

  • hansvanbergen

    Ze verwerken natuurlijk Farmel melk die ruimschoots het hoogste percentage eerste klas melk van Nederland en omgeving heeft en dus de beste melk. Melkprijs daarentegen blijft fors achter. En daar zal Ausnutria ook over na moeten denken als ze hun winst verwachting in de toekomst willen handhaven!

  • koestal

    Dan kan de melkprijs voor de boer ook wel omhoog als de winst zo stijgt.

  • H.Grotenhuis1

    Chinese bedrijven kunnen altijd goed rekenen, altijd van onderen naar boven.

Of registreer je om te kunnen reageren.