Foto: Michel Zoeter RundveeNieuws

Consumentenbond: supermarkten verkopen vet rundergehakt

Veel supermarkten verkopen ‘mager’ of ‘extra mager’ gehakt dat nog vrij veel vet bevat. Dat meldt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek.

De Consumentenbond pleit samen met de Hartstichting voor aanpassing van de regels, zodat de term ‘mager’ alleen nog mag worden gebruikt voor gehakt met maximaal 10% vet.

Nu ligt deze norm op 15%. Directeur Bart Combée van de Consumentenbond: “Het is te gek voor woorden dat supermarkten een product met maar liefst 15% vet mogen aanduiden met de term ‘mager’. Consumenten die gezonder willen eten, worden door zo’n term op het verkeerde been gezet.” De grootste ‘zondaars’ Dirk en Coop beloven naar 10% te gaan.

Uit het onderzoek blijkt dat van het onderzochte magere gehakt alleen AH biologisch mager rundergehakt en Lidl extra mager rundergehakt minder dan 10% vet bevatten, en dus binnen een gezond dieet passen. Elders ligt het percentage tussen 11 en 15%. Gewoon rundergehakt wordt verkocht met percentages variërend van 10 tot 22%.

Slagers geven goede voorbeeld

De Consumentenbond liet voor het onderzoek het vetgehalte bepalen van 59 soorten rundergehakt en half-om-half gehakt bij supermarkten en slagers. Opvallend is dat het ‘gewone’ gehakt van de tien onderzochte slagers gemiddeld een stuk minder vet is dan het gehakt van de supermarkten. De slagers geven dus vanuit de optiek van de Consumentenbond het goede voorbeeld.

Beheer
WP Admin