Rundveehouderij

Nieuws 43 reacties

Plus 3 cent voor vernieuwde huismerkzuivel AH

Albert Heijn betaalt 3 cent per kilo melk extra aan boeren die leveren voor de nieuwe, verduurzaamde huismerk-zuivellijn van de supermarktketen.

In eerste instantie start dit initiatief met partner Royal A-ware, maar de samenwerking is niet exclusief. Andere zuivelbedrijven kunnen ook aanhaken.

Melkveehouders van A-ware die nu al mee willen doen, moeten zich vóór 1 januari aanmelden. Daarna kunnen ze ook nog aanhaken, maar dan kan A-ware ook andere belangstellenden aantrekken.

Melkveehouders die nu al mee willen doen, moeten zich vóór 1 januari aanmelden bij A-ware

De 3 cent per kilo extra komt volledig ten goede aan de melkveehouder en komt bovenop alle andere premies en toeslagen die zijn te behalen. Wel moet er iets worden gedaan voor het extra geld. Er zijn extra eisen langs 3 lijnen: koe, bodem en boer.

De eisen voor dit duurzamere AH-huismerk omvatten onder meer:

  1. weidegang voor melk- en jongvee;
  2. voldoende ligplekken in de stal;
  3. grondgebondenheid;
  4. niet ploegen;
  5. CO 2-vastlegging;
  6. kruidenrijk grasland;
  7. regionaal voer;
  8. vee niet kruisen met vleesrassen;
  9. transparantie van het bedrijf;
  10. het volgen van workshops.

Veehouders krijgen 3 jaar de tijd om ‘in te groeien’ in dit pakket. Deelname geldt ook voor minstens 3 jaar.

Albert Heijn plaatst de nieuwe huismerklijn qua duurzaamheid en totaal imago voortaan boven de meeste merkzuivel

De eisen zijn zo gekozen dat de huismerkzuivel van Albert Heijn daarmee voldoet aan alle eisen die de grote maatschappelijke organisaties hebben op gebied van duurzaamheid. Dat heeft voor de supermarktketen 3 voordelen:

  1. Er hoeft geen discussie meer te zijn over het woud aan duurzaamheids -, en diervriendelijkheidslabels;
  2. Albert Heijn plaatst de nieuwe huismerklijn qua duurzaamheid en totaalimago voortaan boven de meeste merkzuivel;
  3. de supermarktketen onderscheidt zich bovendien positief ten opzichte van concurrenten als Jumbo.

Jumbo wil nog niet 1 cent extra garanderen voor weidemelk

Afgelopen weekeinde werd bekend dat deze laatste retailer boeren nog niet 1 cent extra wil garanderen voor weidemelk. Hierover bestaat verschil van inzicht met Milieudefensie. Jumbo heeft eerder aangegeven dat het in 2022 alleen nog duurzame melk wil, maar heeft deze wens nog niet verder gepreciseerd. Supermarktketen Aldi is ook bezig met dit onderwerp en gaat de komende maanden met melkveehouders en leveranciers in gesprek over verdere verduurzaming.

Artikel gaat verder onder de foto.

Foto: Fotostudio Wick Natzijl
Foto: Fotostudio Wick Natzijl

A-ware heeft stevig volume nodig

Volgens A-ware is er in eerste instantie ruimte voor enige honderden melkveehouders om in te tekenen. Om de huismerklijn van Albert Heijn te kunnen bedienen, met een compleet pakket aan producten, van verse zuivel tot kaas, is een stevig volume nodig. Het marktaandeel van de Zaanse grutter in de Nederlandse consumentenzuivel bedraagt zo’n 37%.

AH lijkt kritiek DDB te pareren

Met het nieuwe initiatief lijkt Albert Heijn ook de kritiek van de Dutch Dairymen Board (DDB) te weerspreken. Deze organisatie stelt dat alle weidemelk- en andere initiatieven alleen de portemonnee van de supermarkten spekken en niet die van de boer.

Laatste reacties

  • kleine boer

    Betaald AH dit rechtstreeks aan de boer.....

  • farmer135

    Zijn maar een paar die aan al deze eisen voldoen. En weer een aparte melkstroom dus logistiek ook niet gemakkelijk, en slecht voor het milieu al die extra ophaal kilometers.

  • wmeulemanjr1

    Gaan wij boeren aan al die flauwekul meedoen, we zijn toch geen stelletje debielen.

  • xw

    Niet ploegen? Hoe gaan we dat doen met het vanggewas na mais? en de vergroeningseis?
    Deze regeling is maar voor een paar weggelegd.
    In ieder geval niet voor ons.

  • frl

    Ik zou aan veel eisen wel kunnen voldoen maar ik heb weer een grupstal.

  • grietje1104

    Heel mooi initiatief van A-ware! Eindelijk iemand die ervoor wil betalen!

  • Zuperboer

    Voor hoeveel jaar legt AH zich vast. 3 Jaar en daarna kan de hele sector zich aan deze nieuwe standaardnorm gaan houden. Dit zou het gemiddelde bedrijf van A-ware zo'n 90 á 100 duizend Euro extra melkgeld opleveren over die periode. Dit is het max. bedrag waarvoor je 3 jaar je bedrijfsvoering zou moeten aanpassen. Het is te overwegen, als de basismelkprijs maar niet op jaarbasis 3 cent minder uitbetaald krijgt dan de garantieprijs bij FC.

  • Trot

    omdraaien consument is laten betalen voor al wat we al deden en nog voor betaald is

  • Vhouder

    zou pas echt duurzaam van ah zijn als ze alleen duurzame consumenten zou toelate in hun winkels dus niet meer met vliegtuig op vakantie met de fiets naar hun werk en zonnepanelen op hun huis en anders maar naar de jumbo of lidl

  • Storm

    kun je denk ik beter bioboer worden... betaald beter

  • kleine boer

    Stukje markt vd bio boer gaat weg zo ....

  • Betsie9026

    Goed initiatief! Voor die 3 ct extra gaan wij het zeker wél doen!

  • Storm

    Kan voor die drie cent extra nooit uit....sluit mij aan bij kleine boer.

  • Fryslanboppe

    Het is retailer die bepaalt ....... wordt ik persoonlijk niet blij van.

  • veelust

    Deelname geldt voor minstens 3 jaar. Is dat dan duurzaamheid.Als je over duurzaamheid wil praten moet je over minstens 20 jaar praten en ook kaders en vergoedingen durven te zetten voor 20 jaar, dan kun je als ondernemer tenminste duurzaam inversteren.Wat ik nu zie gebeuren is dat je als onderneming hier in gaat investeren (je bedrijf op aanpassen )en dat vervolgens de kaders of eisen weer veranderd worden of weer een heel andere richting ingestoken wordt.Dat is dan niet echt een vorm van duurzaam ondernemen te noemen.We hebben dit in het verleden al meerdere keren gezien, de kip van morgen begint al te flop, de omega3 melk van frc etc.

  • wienbemelmans

    laat jullie niet gek maken elke supermarkt heeft weer een ander idioot verhaal. op kosten van de boer het gaat ze alleen voor eigen gewin de boer de lasten en zij het gewin.

  • frl

    Ik zie heel weinig bedrijven die aan al deze voorwaarden kunnen voldoen (vooral de kleine lettertjes.

  • mtseshuis

    Is totaal niet interessant voor 3 garantie 3 cent extra... Aleen al het niet mogen kruisen met Belgisch Blauw vreet zo al een 1 cent vd meerprijs op... En dan nog al die andere extra eisen waar je alleen maar last van hebt. En duurzaam? Nog meer getoer met de RMO van hot naar her! Laten ze eerst maar eens 2 cent rechtstreeks naar de boer doen voor weidemelk, kunnen we dan verder praten..

  • maasenwaler

    + 23CT. en dan gaan we er over nadenken..Denkt AH dat we helemaal gek zijn?...Ga buiten spelen met die onzin en fooi

  • velskamp

    Als iedereen dan lid is van de club gaat de 3 centjes er gewoon weer af

  • g.g

    meer nadelen dan voordelen.....gaat m niet worden

  • melkkoeienboer

    wat een onzin.

  • .....

    Wie hier niet aan meedoet krijgt gewoon drie cent korting op zn melkgeldafrekening

  • farmerbn

    Ik zou meteen tekenen. Je hebt drie jaar om aan de voorwaarden te voldoen. Je pakt drie jaar de centen en vervolgins doe je drie jaar niks. Na drie jaar loopt het contract af en ben je vrij.

  • melkveehouder .

    Het is toch geweldig hoe AH dit flikt. Ze laat de boeren het duurzaamheids imago van de grootgrutter opkrikken voor een aalmoes, en de consument de meerprijs betalen. De boeren en consument betalen te rekening en AH vult weer zijn zakken. Het bestuur van een melkfabriek die met deze voorwaarden c.q. meerprijs akkoord gaat, moeten ze met pek en veren besmeuren en wegjagen!

  • Bennie Stevelink

    Die 3 cent is veel te weinig. Het is waarschijnlijk 3 cent bovenop de basisprijs van A-ware die minstens een cent lager is dan FC. Doe je bij FC aan weidegang en je scoort nog aardig wat punten in focus planet kom je bijna net zo hoog of zelfs hoger uit dan bij AH.

    Het grootste gevaar wat ik zie voor zowel de boer die er niet aan mee doet als de boer die er wel aan mee doet is dat de zuivel van FC gedegradeerd wordt. Het komt in een lager marktsegment terecht. Hierdoor daalt de melkprijs van FC waardoor A-ware ook minder kan betalen. Het resultaat is dat de boer die er aan mee doet relatief wél meer beurt maar in absolute zin niet. De boeren die er niet aan mee doen zijn immers in prijs verlaagt.
    Hier zien wij de tactiek die particuliere melkfabrieken in andere landen ook toepassen: zorg dat de coöperaties onderin de markt staan, dan kun je als particulier de melk voordelig inkopen.

  • Bennie Stevelink

    Afgelopen nacht (!) heb ik bij Foodlog een 1 op 1 dialoog gevoerd met Dick Veerman over de ontwikkelingen bij AH. Wat mij vooral raakte was de constatering dat wij op dit moment onvoldoende meerwaarde leveren om de melkprijs waard te zijn. We krijgen de prijs voor een Mercedes terwijl onze melk in de markt niet meer waarde heeft als een Opel. Bij AH kunnen boeren hun “Mercedesprijs” behouden door de bijbehorende marktwaarde te leveren. De rest zakt terug naar een “Opelprijs”.

    Het punt van mijn kant is dat boeren bij AH leveren in een gesloten keten maar een prijs krijgen die in relatie staat tot de open markt. Naar mijn mening moeten boeren bij AH en A-ware een prijs krijgen die in relatie staat tot de winkelprijs.
    Een neef van mij levert “Wroetvarkens”, een concept met hoog welzijnsniveau, exclusief voor de Keurslagers. Hij krijgt voor zover ik weet een vaste prijs, los van de standaardvarkens.
    Ook biologische boeren hebben een eigen prijs, los van de prijs voor de standaard melkprijs.
    AH en A-ware zouden de boeren in ieder geval een minimumprijs moeten garanderen van 31 of 32 cent.

  • gjh

    3 cent meer dat is niet veel voor die onzin die er bij komt.

  • kleine boer

    Bennie loop even naar de merc dealer en daarna Opel dealer en je ziet dat het prijsverschil niet meer zo groot is als voorheen en dat de auto's steeds meer op elkaar lijken....

  • piet p

    10 ct dan ben ik om dit is een fooi helemaal als je bedenkt dat aware altijd de een na laagste betaler blijft.

  • Attie

    Bennie00:49 als je bang bent dat FC onder in de markt komt te staan, moet je de deur voor particuliere leveranciers weer los doen .
    Dan zaag je aan de poten van de particuliere verwerker.

  • Bennie Stevelink

    Leg eens uit @Attie?

  • Attie

    Piet p, met het nieuwe GLB (landschapspijn) 3 cent extra, en weidemelk kom je al aardig in de richting....

  • Attie

    Bennie, heb het gelezen, daar wordt je inderdaad niet echt blij van...

  • kleine boer

    ah heeft er weer goedkope gratis reclame mee gemaakt zo en dat was de bedoeling denk ik

  • Bennie Stevelink

    Als FC wil voorkomen dat hun Campina-merk degradeert moeten ze met een vergelijkbaar concept komen met een vergelijkbare prijs.
    Andere supermarkten, ook in Duitsland, zijn met vergelijkbare projecten bezig. Het zal uiteindelijk ten koste gaan van de melkprijs voor de boer die er niet aan kan voldoen.

    Bij LTO wilden ze geen keuze maken, ook in de nieuwe melkveehouderijvisie niet: ze kwamen uit op een melkveehouderij met “diversiteit”. Dat is een eufemisme voor geen keuze kunnen maken.
    Met grondgebondenheid hetzelfde verhaal: geen keuze maken dus een AMvB met een halfbakken grondgebondenheid die geen enkele waarde heeft. Ik las dat mede de halfbakken grondgebondenheid in de AMvB reden is geweest voor AH om deze stap te zetten.
    Omdat de boeren bij LTO geen keuze wilden maken maakt nu de markt de keuze.

  • melkveehouder .

    @Attie. Ook ik heb het gelezen. Laat AH gerust zijn eigen standaard maken met een select aantal boeren. Misschien vergis ik me, maar we exporteren driekwart van onze melk. Gaat AH deze melk voor ons in het buitenland verkopen voor een hogere prijs? Nog los daarvan vind ik die 3 cent extra ronduit een aanfluiting. Als ze die drie cent nou eens extra betalen voor de weidegang, dan begint het ergens op re lijken.

  • Bennie Stevelink

    @melkveehouder, ook supermarkten in andere landen zijn er mee bezig, vooral in Duitsland. Het beperkt zich niet tot alleen de afzet in Nederland.

  • Attie

    Zo krijg je een basis prijs, met allerlei bij te verdienen plussen.
    Is eigenlijk al ingezet met het duurzaamheid gebeuren, en weidemelk.

  • kleine boer

    Antibiotica zie ik niet meer is geen verkoop punt meer dus nie hot om te noemen bij Ah

  • Jan-Zonderland

    AH gaat het huismerk boven de huige merk zuivel qua duurzaamheid en imago. Hier zal men dan een hogere prijs voor vragen. En ik durf te wedden dat die meerprijs in de winkel meer dan 3 ct per liter zal zijn. Ergo: AH wil boeren voor zijn karretje spannen om er zelf veel beter van te worden. Trap er niet in. Die 3 ct zijn zo weg als je aan alle eisen voldoet.

  • Jan-Zonderland

    AH gaat het huismerk boven de huidige merk zuivel plaatsen qua duurzaamheid en imago. Hier zal men dan een hogere prijs voor vragen. En ik durf te wedden dat die meerprijs in de winkel meer dan 3 ct per liter zal zijn. Ergo: AH wil boeren voor zijn karretje spannen om er zelf veel beter van te worden. Trap er niet in. Die 3 ct zijn zo weg als je aan alle eisen voldoet.

Laad alle reacties (39)

Of registreer je om te kunnen reageren.