Rundveehouderij

Nieuws 27 reacties

Jumbo wil per 2022 alleen duurzame zuivel

Supermarktketen Jumbo wil vanaf 2022 alleen nog maar duurzame zuivel verkopen.

Hierover zijn afspraken gemaakt met Milieudefensie. Vanaf 2022 verwacht de supermarkt van haar leveranciers dat hun veehouders alleen nog maar Europees veevoer gebruiken.

Vanaf 2020 alleen weidemelk

Twee jaar eerder wil Jumbo dat alle dagverse zuivel afkomstig is van weidemelk. Op dit moment is al het grootste deel van de dagverse zuivel geproduceerd van weidemelk. Daarnaast gaat het bedrijf zich inzetten voor weidevogelbeheer en grondgebonden veehouderij.

Eerlijke melkprijs

Bart van Opzeeland, campagneleider bij Milieudefensie geeft aan dat deze veranderingen alleen plaats kunnen vinden met een eerlijke melkprijs. Daarnaast stelt hij dat er voor veehouders die niet naar weidegang of grondgebondenheid om kunnen schakelen een vangnet moet komen.

Van Opzeeland: “Je merkt dat de handel allergisch reageert op onze eis voor meer geld voor boeren. Ze verschuilen zich ook achter de mededingingswetgeving. Terwijl je de producent van ons voedsel niet kunt opzadelen met extra eisen maar er niks tegenover zetten. Dat is een traject waar we samen met boeren willen optrekken.”
Lees hieronder het interview met Van Opzeeland, verschenen in BoerderijVandaag van 15 november jongstleden.

Bart van Opzeeland. Foto: Milieudefensie
Bart van Opzeeland. Foto: Milieudefensie

‘Supers doen niet genoeg’

Milieudefensie trekt langs alle grote supermarktketens, voor duurzamere melk en een eerlijker prijs. Campagneleider Bart van Opzeeland vertelt er over. Steun is er in ieder geval van de DDB en netwerk Grondig. LTO moet nog worden overgehaald.

De hoofdkantoren van Jumbo, Albert Heijn en Lidl heeft Milieudefensie al belegerd. Deze week was het de beurt aan Aldi in Culemborg om te worden aangesproken op haar zuivelinkoopbeleid. Hierna volgen nog Plus en Coöp. Samen met kritische melkveehouders van onder meer de Dutch Dairymen Board (DDB) en netwerk Grondig is de milieuorganisatie bezig met een estafetteactie langs de grootwinkelketens om ze af te krijgen van de inkoop van te goedkope en niet-duurzame melk, vertelt campagneleider Bart van Opzeeland. Vóór 1 december wil Milieudefensie een plan van aanpak zien om een omslag teweeg te brengen in het inkoopbeleid, met als één van de uitkomsten een hogere melkprijs voor de boeren.

En, werkt het?

“De grootwinkelbedrijven vinden het in ieder geval niet leuk dat we langskomen. Dat is duidelijk, maar ik heb helaas nog niet de indruk dat ze al voor 1 december met een concreet plan komen.”

Wat dan? Volgen hardere acties?

“Wat we precies gaan doen, is nog een verrassing, maar ik kan wel een paar indicaties geven. Of we gaan juridisch klieren, of we gaan toe naar echt hardere acties tegen de supers.”

‘We willen harde toezeggingen zien’

Staan de supermarktketens er allemaal hetzelfde in?

“We zien wel dingen in beweging komen bij een aantal van hen, maar het is voorlopig nog allemaal achter gesloten deuren. Dat is voor ons te weinig. Toezeggingen die niet zwart op wit en volledig in het openbaar zijn, zijn niet hard genoeg. We willen harde toezeggingen zien. Waarom ze nu alleen achter gesloten deuren iets willen toezeggen, heeft naar mijn mening te maken met onzekerheid over de vraag of ze hun inzet voldoende hard kunnen maken. Wij zeggen: supermarkt, als je de inzet voor duurzame melk en een eerlijker melkprijs voor 80% rond hebt, kom er dan mee! Maar zij vinden zoiets verschrikkelijk en willen eerst alles voor 100% rond hebben.”

Is het alleen aarzeling over de vraag of ze iets waar kunnen maken, of spelen financiële overwegingen mee?

“Ook, supermarkten houden graag vast aan wat ze al hebben, en maken niet zomaar een stap naar verduurzaming. Ook verschuilen ze zich heel erg achter hun eigen koepelorganisatie, het CBL, en de duurzame zuivelketen. Ondertussen wankelt wel het hele systeem. Consumenten pikken niet langer dat het zo gaat – dat koeien te weinig buiten komen, dat er te weinig oog is voor het milieu en dat de melkveehouder geen eerlijke prijs krijgt voor zijn product. Maar, vergelijk het proces dat we nu doorgaan met dat van de plofkip. De supers hebben die er ook uitgegooid.”

Jullie kunnen wel duwen op een aantal aspecten, maar producten mogen in Nederland nog steeds gewoon onder de kostprijs worden verkocht, in tegenstelling tot buurlanden.

“Daar moeten we natuurlijk vanaf. Vandaar ook de campagne voor een eerlijker melkprijs.”

‘Alle melkveehouders moeten grondgebonden worden’

Een hogere melkprijs, oké, maar meer weidegang en een volledige grondgebondenheid, dat zijn geen thema’s waar Milieudefensie alle boeren mee op haar hand krijgt.

“Omwille van het milieu is het nodig, maar niet iedere melkveehouder zal de benodigde omschakeling kunnen meemaken. Dat realiseren we ons. Daarom moet er een goed vangnet komen voor de bedrijven die de omslag niet kunnen maken. Van LTO Nederland verwachten we wel dat die ook gaat meewerken. Al in de toekomstvisie van 2013 sprak ze zich uit voor grondgebondenheid. Echter, zonder consequenties. Nu is het tijd om de daad bij het woord te voegen, alle melkveehouders moeten grondgebonden worden. De boeren die dat niet kunnen, moeten gecompenseerd worden en LTO moet dat regelen.”

Mede-auteur: Klaas van der Horst

Laatste reacties

  • magele

    Die gasten moeten op de trein richting Siberie, enkele reis

  • frl

    De boeren zijn de slaaf van de maatschappij.
    LTO zal nu ook wel aan de grond gebondenheid moeten

  • ghsmale

    het roer gaat om om bij jumbo,
    van kilo knallers naar duurzaam

  • WGeverink

    Beste Anne Marie van der linde. Het reguliere braadkuiken is ondanks het feit dat het door partijen als milieu defencie en wakker dier zwart gemaakt en uitgescholden wordt voor plofkip is in de praktijk wel de meest duurzame kip die er te koop is. Kip van dezelfde braadkuikens die wat meer oppervlakte tot hun beschikking hebben en die er door een wat minder goed randsoen vier of vijf dagen langer over doen om het aflevergewicht te halen mag hooguit"politiek correcte" kip heten. Vooral van de redactie van een landbouwblad mag je verwachten dat deze zich ondanks de druk van aktiegroepen niet laten overhalen, misbruiken, verleiden of intimideren tot het gebruik van onjuiste termen. Zeg gewoon wat het is! Een regulier braadkuiken wat zelfs door de redactie plofkip wordt genoemd is hartstikke duurzaam maar helaas niet politiek correct.

  • steenderen

    Wij boeren worden gewoon slaafjes .

  • a van Gerwen

    Als er een minimaal een kostprijsdekkende melkprijs tegenover staat, is het natuurlijk prima, maar ik vrees dat juist het "dekkende" uit de kostprijs langzaam uitgehold zal worden .

  • Omen1234

    ik lees alleen maar een hogere melkprijs voor de boeren.
    hebben deze boeren dan geen aardappelen of andere landbouw produkten die nu ver onder de kostprijs verhandelt worden.die boeren willen ook een dekkende prijs als je wilt dat ze in het mileu investeren

  • alco1

    Jumbo denkt gewoon omdat het beter is.
    Dit komt omdat er nooit een weerwoord gegeven wordt.
    Dit zou de LTO zich moeten aantrekken.
    Maar een goed verstaander weet ook waarom Calon niet in een praat programma kwam om repliek aan Thieme te geven.
    Het zou namelijk pijnlijk worden voor boeren als zou blijken dat Calon het grotendeels eens zou zijn met Thieme.
    Zo erg is de infiltratie al.

  • jaap69

    alsof biologisch grondgebonden zo duurzaam is, ze moeten eerst eens leren wat duurzaam is. ga eerst je klanten eens opvoeden wat duurzaam is ipv ze goedkoop te voeden over de rug van de duurzaamste boeren.

  • henver1

    Wtf wat is in hun ogen eigenlijk duurzaam, er komt nog een tekort aan weidepalen en draad!!

  • Peet1212

    Grondgebonden is helemaal niet belangrijk in de melkveehouderij, maar gesloten kringlopen des te meer. Wie de eigenaar is van de grond is TOTAAL NIET van belang!!!!

  • info519

    Hoe hypocriet kun je zijn Frits van Eerd (CEO Jumbo), een beetje rondscheuren met een rallytruck door de woestijn of met een bolide van zijn formule1-collectie op het circuit.
    En dan samen met milieudefensie zijn vingertje wijzen naar de melkveehouder dat het duurzamer moet

  • Mfb

    Dit bied perspectief voor een goede melkprijs

  • haj146

    Boycotten die jumbo. Mij betreft levert rfc dan niet meer. Dut is iets waar d Jumbo geen kloten mee te maken heeft. En al helemaal niet op advies van milieu terroristen. Die hebben maar 1 doel en dat is de totale veehouderij uitbannen

  • van der berg

    misschien wordt het onderhand tijd om de hoge piefen bij de rfc eruit te gooien en als boeren met elkaar nieuw personeel te vinden die rfc kunnen runnen. rfc is tenslotte nog van de boeren toch?????????????

  • piet p

    Willen jullie meer of minder boeren? Minder minder minder!

  • h.wie431

    plofboeren

  • 0064376

    het lijkt erop dat de melk van opstallers bijna vergiftigd is...

  • deB.

    Kijk bij Jumbo kantoor, de dikste 6 en 8 cilinders staan er voor de deur!
    Ze vliegen van hot naar her om max verstappen te volgen, dat kwijlt eraf!
    24 uur van le mans, paris dakar!!

    Vieze vieze huichelaars over de rug van ons melkveehouders!
    Nog ff en ze gaan ze zelf maar melken...
    Fosfaatrechten hopelijk mega duur, dan zijn wij weg uit dit vieze maffe wereldje
    ( KAPOT GEMAAKT DOOR NIETSWETENDE STEDELINGEN BAH BAH)

  • wjwesteneng

    w.w. alleen grupstal bedrijven die én duurzaam , én weidevogelbeheer doen, én zéér royaal weidegang toepassen ruim 2500 uur per jaar én grondgebonden produceren moeten stoppen volgens NZO omdat de consument dat wil !! Wat willen jullie nu eigenlijk echt Jumbo en consumenten Nederland ????

  • schooteind1

    Tja, we gooien onze eigen glazen in. We doen "weidemelk" zo opwaarderen, terwijl we weten dat die 8% van een koeienleven dat ze buiten loopt dit qua welzijn niks voorstelt en het meestal averechts werkt op het milieu. Toch geven we aan die 720 uren buiten lopen zoveel financiele waardering dat de buitenwacht wel moet gaan denken dat dit duurzaam is. Ik voorspel; nu betalen de grootwinkelbedrijven er een meerpirjs voor, maar als weidegang straks een basis- eis is dat gaat deze meerprijs er weer vanaf als "sneeuw voor de zon".
    Voorbeelden van deze strategie zijn er meer dan zat. Een ezel stoot zich geen twee maal aan een zelfde steen, nee daar moet je echt boer voor zijn.

  • frl

    Het is al triest dat een weidepremie nodig is om de koeien in de wei te houden.

  • Tinus1

    En maar blijven roepen dat '....Consumenten pikken niet langer dat het zo gaat – dat koeien te weinig buiten komen, dat er te weinig oog is....' bij de Lidl stonden ze met welgeteld 4 man te demonstreren!!! Kom op !
    En het moeilijkste is nog niet geregeld......mag LTO doen......of je hebt een goed onderbouwd plan met alles erop en eraan of je bent je eigen salaris aan het verdedigen voor je donateurs/postcodeloterij
    Wordt echt tijd dat er ook met ons beslist wordt ipv over ons!! Doen ze bij coca cola ook niet.

  • maatje 1904

    Vooral iedereen nog meer gaan produceren dan kunnen ze nog meer eisen!!

  • Storm

    Denk dat de zuivelschappen bij de jumbo er erg leeg uitzien in 2022.
    Misschien nog een leuke actie voor mileudefensie, in 2022 moeten alle auto's elektrisch rijden, andere auto's mogen niet meer geïmporteerd worden.

  • melkveeakkerbouwer

    Ik neem aan dat de soja voor vleesvervangers ook binnen de eu geproduceerd moet worden. Dan kunnen we daar de schroot van voeren. Succes Jumbo! Regel het maar!

  • deB.


    Er komt zoveel minder melk volgend jaar, let maar op.

    Bij lange na heeft iedereen nog niet door hoe hard men terug moet... ene kant de kortingen, andere kant de produktie verhoging per koe, dus paar kilo meer fosfaat per koe , dat gaat echt heel hard doortellen, zodat er nog veel koeien opgeruimd moeten worden.

    Rekenen mensen en trek je conclusie nog eens

Laad alle reacties (23)

Of registreer je om te kunnen reageren.