<em>Foto: ANP</em> RundveeNieuws

‘Duitse zuivel moet sterker staan tegenover retail’

De Duitse zuivelindustrie moet werken aan de opzet van gezamenlijke vermarktingsplatformen, om zo sterker te staan tegenover de grote supermarktketens in het land. Dit stelt voorzitter van het Deutsche Bauernverband (DBV) Udo Folgart.

Folgart sprak op het Duitse Milchforum in Berlijn. Een sterkere bundeling van het zuivelaanbod is volgens hem nodig om meer vuist te kunnen maken tegenover de inkoopmacht van de retail. Die bepaalt immers voor het belangrijkste deel de Duitse melkprijs. Ruim 80% van de Duitse melkproductie wordt in eigen land afgezet.

Desolaat

Folgart omschrijft de huidige situatie in de Duitse melkveehouderij als ‘desolaat’. De uitbetaalprijzen variëren tussen de 20 cent in het noorden (bij kaasmaker Rücker) tot 29 cent in het Beierse berggebied (Allgäuland). Folgart verwacht dat in de komende maanden nog een hele reeks melkverwerkers vergelijkbare prijzen zal gaan betalen als Rücker feitelijk gaat uitkeren op het niveau van de interventieprijs.

Bundeling van aanbod

Bundeling van het aanbod kan een deel van de oplossing zijn voor de lage prijzen, menen Folgart en andere bestuurders, al beseffen ze dat het Bundeskartellamt scherp zal meekijken. Andere remedies zijn: een hogere EU-interventieprijs, meer export en meer toegevoegde waardeproducten.

Wat de Duitse melkveehouderij steekt, is dat de retail wel kritisch is over het gebrek aan onderscheidende zuivelproducten en scherp op de inkoopprijs zit, maar dat de marge van de retail op zuivel de laatste jaren is gestegen. Dat klopt niet, stellen de boeren.


Nieuwsbrief zuivelmarkt

Schrijf je in voor deze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van noteringen en marktontwikkelingen binnen de zuivelmarkt.

  • Datumnotatie:MM slash DD slash JJJJ
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Beheer
WP Admin