Weidemelklogo ook op buitenlandse zuivel RundveeNieuws

Weidemelklogo ook op buitenlandse zuivel

Het weidemelklogo van Stichting Weidegang komt per 1 januari 2016 ook beschikbaar voor buitenlandse zuivelproducten. Deze producten moeten wel voldoen aan de criteria van weidezuivel.

Hiermee geeft de stichting invulling aan de wens van Jumbo en Superunie om de productie-eisen voor weidezuivel uit andere landen op dezelfde manier te borgen als Nederlandse weidezuivel. Het gaat bij deze twee marktpartijen om zuivelproducten die onder huismerk verkocht worden.

Controle

Om het weidemelklogo voor buitenlandse zuivel te mogen gebruiken, moeten de producenten voldoen aan de criteria en het borgingssysteem van de stichting. De zuivelfabrieken moeten hun leden/leveranciers controleren en er wordt jaarlijks steekproefsgewijs bij 10 procent van de deelnemende veehouders gecontroleerd. Deze controle wordt in eerste instantie door Qlip uitgevoerd, maar het is volgens de stichting ook mogelijk dat een buitenlandse certificeringsorganisatie een goedkeuring krijgt om de controles uit te voeren.

Eenduidige communicatie

Weidegang krijgt in West-Europa steeds meer maatschappelijke belangstelling. Dat is reden om eenduidigheid over weidegang en weidezuivelproducten te communiceren.

Beheer
WP Admin