RundveeNieuws

IBFAN hekelt marketing voor babyvoeding

Genève – Babyvoedingsbedrijven schenden op grote schaal internationale regels betreffende het vermarkten van babyvoeding, zoals vastgelegd in een resolutie van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Ook FrieslandCampina wordt genoemd als overtreder. Dat meldt het International Baby Food Action Network (IBFAN).

IBFAN publiceerde een 237 pagina’s tellend rapport Breaking the Rules waarin 813 overtredingen in 81 landen door 27 ondernemingen, in de periode januari 2011 tot december 2013, worden gemeld. Gewezen wordt op de aantrekkelijke markt voor babyvoeding en de hevige concurrentie die hier het gevolg van is. Met name China lijkt voor veel bedrijven een markt met onbeperkte mogelijkheden. De strijd gaat vooral tussen de marktgiganten Nestlé en Danone, maar ook relatief kleinere ondernemingen als FrieslandCampina doen mee in het gevecht om marktaandeel.

Aan de hand van foto’s toont het rapport om wat voor overtredingen het gaat. In het geval van FrieslandCampina gaat het bijvoorbeeld om een baby in Singapore met handschoentjes van het merk Friso en promotieacties met speelgoed in China.

FrieslandCampina laat in reactie weten zich niet in de kritiek te herkennen en altijd de nationale wetgeving en codes op het gebied van marketing van kindervoeding te volgen. Ook heeft de onderneming een eigen code gebaseerd op de resolutie van de Wereldvoedselorganisatie, zodat medewerkers weten waar zij aan moeten voldoen. Verder laat de zuivelonderneming weten het op standpunt te staan dat borstvoeding de meest natuurlijke manier van voeden voor ten minste de eerste zes maanden van het leven is. Maar voor moeders die geen borstvoeding kunnen of willen geven moet zuigelingenvoeding geproduceerd kunnen worden binnen de internationaal geldende samenstellings- en veiligheidsnormen.

Beheer
WP Admin