RundveeNieuws

Emté rolt vermarkting Natuurvlees versneld uit

Heeze – Supermarktketen Emté en de Natuurvlees Coöperatie Nederland rollen de introductie van het merk Natuurvlees versneld uit. Dit meldt coördinator Ed Hendriks.

Begin september startte een proefproject met natuurvlees in negentien Emté-winkels in Brabant en Limburg, vanaf 1 januari zal Natuurvlees te koop zijn in alle 128 winkels van Emté. Voor deze stap is gekozen vanwege de goede ontvangst bij de consument van Natuurvlees.

De coöperatie heeft momenteel zeven leden-veehouders met vleesvee dat in natuurgebieden loopt. Het plan is om het ledenaantal de komende tijd uit te breiden. Hendriks: “We kunnen iedereen gebruiken.” Er zijn wel voorwaarden. Wie lid wil worden, moet vleesrunderen in natuurgebieden hebben lopen die minstens zeven maanden per jaar buiten lopen. De coöperatie wil daarbij vlees van constantekwaliteit, want dat is een vereiste voor verkoop via de supermarkt. Daarvoor zijn dus runderen nodig van bekende vleesrassen, zoals Limousin en Blonde d’Aquitaine. Dit zijn ook dieren die het hele jaar beschikbaar zijn. Andere eisen zijn dat het dierenwelzijn is geborgd en dat de tracering van de dieren op orde is.

De Natuurvlees Coöperatie Nederland denkt op termijn ook wel afzet te hebben voor Schotse Hooglanders en dergelijke, maar daar moet een ander afzetkanaal voor worden aangeboord.  Deze meer extreme soorten zijn namelijk niet het hele jaar beschikbaar en ook niet altijd van dezelfde kwaliteit.

In beginsel is er aanbod genoeg van runderen uit natuurgebieden, meent Hendriks. Hij schat dat er momenteel zo’n 100.000 runderen rondlopen in Nederlandse natuurgebieden. Daarvan is ruwweg de helft geschikt om in aanmerking te komen voor het predicaat Natuurvlees.

Beheer
WP Admin