RundveeNieuws

ABN Amro: grondloze groei drukt winst

Amsterdam – Groei van een melkveebedrijf draagt vaak niet bij aan groei van het rendement en gaat soms zelfs ten koste van het rendement. Dit geldt vooral voor bedrijven die extra ruwvoer moeten aankopen en mest moeten afzetten. Dat schrijft ABN Amro in het marktrapport Nieuwe horizon voor Nederlandse zuivel.

De wereldwijde zuivelmarkt groeit jaarlijks met enkele procenten en dat biedt kansen voor exporterende landen. In Nederland is de ruimte voor groei van de melkproductie echter beperkt, omdat het milieu nieuwe grenzen stelt aan de groei. De groei van bedrijven staat hiermee op gespannen voet.

Randvoorwaarden

Melkveehouders die hun bedrijf willen ontwikkelen, moeten aan een stevig aantal randvoorwaarden voldoen. Randvoorwaarden zoals het mestbeleid en een fosfaatplafond eisen soms zoveel aandacht dat het rendement bij uitbreidingsplannen nog wel eens uit het oog wordt verloren, zo stelt directeur agrarische bedrijven van de bank Pierre Berntsen. In nieuwe situaties is vaak sprake van een verhoging van de kostprijs en verslechtering van de marge per kilo melk. Berntsen gaat er trouwens wel ‘bijna vanuit’ dat nog dit jaar het  fosfaatplafond van 85 miljoen kilo fosfaat wordt overschreden. Een overschrijding opent de weg naar verdere aanscherping van de ontwikkelingsruimte van bedrijven. Hij verwacht wel dat referentiedata voor eventuele verdere aanscherping achter ons liggen.

Gevolgen intensieve groei

De bank schetst een beeld van de gevolgen van intensieve groei voor een gemiddeld bedrijf van 1 miljoen naar 1,3 miljoen kilo melk. Daarbij wordt uitgegaan van een melkprijs voor de lange termijn van 35 cent per kilo melk, inclusief toeslagen en weidepremie. Voor de bestaande melkproductie rekent ABN met een kostprijs van 33 cent per kilo melk na rente, aflossing en privé. Voor de kostprijs van de extra liters (grondloos) wordt gerekend met 37 cent per kilo melk. Deze kosten bevatten niet de kosten die al worden gedragen door de bestaande melkproductie, zoals machines, accountant, verzekeringen en landkosten. Voor de aankoop van ruwvoer rekent ABN Amro met 11 cent per kilo melk, voor krachtvoer 9 cent en voor mestafzet en Vervangende Verwerkingsovereenkomst 5 cent.

De gemiddelde kostprijs stijgt in deze situatie van 33 naar 34 cent en de langdurige marge neemt af van 2 naar 1 cent per kilo melk. De bedrijfsmarge daalt in dit geval van €20.000 naar €13.000, ofwel met €7.000.

Onderkant prijsrange

De komende anderhalf jaar bevinden de prijzen voor bulkproducten op de wereldzuivelmarkt zich aan de onderkant van de prijsrange. Dit is volgens ABN Amro een gevolg van de overvloed aan melk uit de geliberaliseerde EU, de voortdurende sterke groei van de melkproductie in Nieuw-Zeeland en de handelsbelemmeringen met Rusland. In de jaren daarna zullen de prijzen volgens de bank ongetwijfeld ook weer de bovenkant van de prijsrange gaan testen. Waarschijnlijk krijgt de sector in 2015 zicht op wat de komende jaren het bodemprijsniveau voor verhandelbare bulkproducten zal zijn.

Beheer
WP Admin