Redactieblog

17 reacties

‘Boeren van Amstel, mooi initiatief, maar ...’

Wat een goed initiatief van de Boeren van Amstel. Een jonge coöperatie met 21 leden onder de rook van Amsterdam in een gebied van ongeveer 2.000 hectare.

De doelstelling van de coöperatie is een hogere melkprijs voor de leden. Dat is nodig, want ze leveren geen standaardmelk af. Er is aandacht voor biodiversiteit en bovenal de vogelstand.

Veel land wordt later gemaaid om meer kuikens te laten opgroeien. Dat lukt. Grutto’s, kieviten, wulpen en andere weidevogels hoor je nog in Amstelland. En dat op 10 kilometer afstand van de Dam. Bijzonder.

De boeren van de coöperatie dachten: een mooi verdienmodel. Natuur vlakbij de stedeling. Die stemden massaal Groen Links, nu de machtsfactor in de Amsterdamse politiek. Alle kansen voor groene melk, dus.

Lees verder onder het Facebookbericht

Vertrouwen in verdienmodel

“Van gras tot glas dichtbij”, zeggen ze enthousiast op hun fraaie website. Ze hadden zoveel vertrouwen in hun nieuwe verdienmodel dat ze samen een fabriek bouwden. Met hulp van het Groenfonds en de Vogelbescherming als partner, dat dan weer wel. Bovendien stopten ze zelf allemaal twee keer € 5.000 in de fabriek. Daar leveren ze melk af, met gehaltes zoals de koe die geeft. Niet vol, niet halfvol, maar puur.

Je zou denken dat daar de vele groene mensen uit de stad als bijen naar de honing – net buiten de stad – vliegen. Alles is aanwezig. De vogels, de bloemen, de boeren, de pure producten en ook nog eens dichtbij.

Maar ze komen niet. Althans veel te weinig. De boeren hebben al een productiestop gehad en de melk elders geleverd.

Lees verder onder het Facebookbericht

Geld nodig

Nu wordt wel weer geleverd, maar de melk brengt minder op dan de stijgende kosten. Er moet meer reclame worden gemaakt, maar daarvoor is geen geld.

Banken zien financiering niet zitten omdat er geen of te weinig eigen vermogen is in de coöperatie. Nu zoekt men het in het aanbieden van abonnementen aan consumenten en horecagelegenheden. Ook wordt gedacht aan crowdfunding.

Dapper allemaal. Volhouders, die boeren daar in Amstelland. Respect.

Wel een paar conclusies: De Groene Amsterdammers stemmen in groten getale groen, maar zetten dat niet om in daden. Met de mond groen, met het hoofd het goedkoopste.

De Groene Amsterdammers stemmen in groten getale groen, maar zetten dat niet om in daden

En dan alle kreten uit de politiek, die roepen om een ander verdienmodel. Minder bulk, meer merk en kwaliteit.

Kunnen die ook een antwoord geven op de vraag waarom de groene Amsterdammer niet koopt bij de uiterst groene producent? Die onder de rook van zijn stad het product levert dat hij zegt te willen? Maar niet koopt.

Iedereen die praat over een ander verdienmodel moet de bewijzen leveren hoe dit kan. Pas dan is het geloofwaardig.

Laatste reacties

  • Attie

    De consument is groen tot aan de portemonnee, dan houdt het op...

  • famboenink@hetnet.nl

    als het ergens mogelijk moet zijn om voor de niche markt te melken is het daar
    wel houden veel stedelingen netto weinig over met hoge huren en woningprijzen
    net als boeren eigenlijk

  • agratax(1)

    Dit initiatief is fantastisch, alleen lijkt het erop dat de klant nog niet weet dat deze moderne vorm van "Uit de Natuur in het glas bestaat". Dit initiatief is weer een ALLEEN boeren idee en die net als alle andere melkverwerkers via de "vrije" markt de klant willen verleiden. Waarom hebben deze boeren niet een co-op gestart met als uitgangspunt de CSA (Community Supported Agriculture), dan waren de consumenten betrokken bij de opzet en wisten de boeren meteen hoe de Groen Links vlag erbij hangt. CSA geeft de consument niet alleen medezeggenschap in de productie maar geeft de boer een zekere afzet tegen een vooraf betaalt abonnement waarbij de prijs in samenwerking is vast gesteld.
    Gisteravond werd duidelijk dat Groen Links erg gecharmeerd is van Insecten en Meelwormen consumptie, maar niet op hun eigen bord. Zij belijden hun Groene ideaal met de mond en laten de bijbehorende daden over aan anderen.

  • Henk.visscher

    dit stelt weer iedereen in het ongelijk die zegt dat de landbouw duurzamer moet,je moet niet bij de boeren zijn,je moet bij de burgers zijn

  • veldzicht

    Toch is het raar,sojamelk,rijstmelk en amandelmelk staat voor €1,70 in de schappen en dat verkoopt wel,maar als gewone melk iets meer moet kosten als normaal laten de mensen het staan.Of zou het zijn als het maar van heeeel ver weg komt en niet van de koe en een Nederlandse boer dan is het goed.

  • trekker123

    Melk komt nog steeds van een koe, dus de categorie van mensen die je probeert te bereiken zijn al afgehaakt en kiezen voor iets dat van ver komt. Als de Boeren van Amstel de Retail prijs verdubbelen geef ik ze nog een kans. Als het maar duur genoeg is verkoopt het meestal wel.

  • farmerbn

    Duidelijk het verschil tussen burger en consument. Of leng het aan met paddo's of canabis-olie en het loopt als een trein.

  • Noordam2

    ik zou graag willen weten wat de verkoop punten zijn van deze melk.
    vaak worden de supers verkettert maar mijn idee is, probeer met jullie verhaal een eilandje de bemachtigen in de supers en verkoop daar jullie product, bij alle andere oplossingen zie ik niet zo gauw succesvol verkopen

  • Attie

    Daar sta je dan in je witte overall, met een hoop sores aan je hoofd!
    Duurzaam is toch vooral, voor een lage kostprijs melk kunnen produceren.., en er ligt een wereld (markt) voor je open!

  • Sjefo

    Lekker bezig die melkveehouders van Amstel, vooral zo doorgaan steeds meer soorten zuivelproducten op de markt zetten, de consument wordt er hoorndol van.
    Heeft men niets geleerd van de varkenshouderij !!
    In mijn beleving leidt het tot niks !!

  • EL

    Jammer! De consument wil nog steeds veel voor weinig, en het interesseert hun helemaal niets waar het wordt geproduceerd!

  • hendruk

    Gaaaaaaaaaaaaap.....
    Maar mensen toch. Het is och al minstens een ziljoen jaar bekend dat ‘de burger’ niet ‘de consument’ is?
    Altijd het hoogste woord over duurzaamheid. Totdat ze de drempel van de super over gaan. Dan regeert de portemonnee weer.
    We moeten immers geld overhouden om 3x per jaar een wegwerpvlucht te kunnen maken naar een zonnig land.

  • Haarlemmermeer

    Duurzaamheid is geen USP(unique selling point) maar het is een voorwaarde om je product te verkopen.
    De Amsterdamse Groen Links stemmer drinkt geen koemelk, verwacht dan ook niet dat ze duurzame melk gaan drinken.
    Na 2x €5.000,- was de pot leeg??? Wie verzint het om een fabriek te starten, je hele afzet eraan te hangen, en dan is de pot leeg.
    Lekker business plan heren, lekker doordacht.

  • farmerbn

    Precies, die huppelende meisjes die achter Klaver aanlopen , drinken geen koe-melk. Die drinken soja-melk en andere nepzooi. Daarom moet je ook iets anders in die amstelmelk bijmengen. Iets wat hip is.

  • agratax(1)

    @Veldzicht. Je wilt een HIP product toevoegen, zodat de GL aanhang het graag op tafel zet om aan te tonen "Zo gezond eet en drink ik". Als de heren van een deel van hun melk kaas maken, hebben ze Wei en daarvan kan Super Gezonde Weipoeder bijmenging gemaakt worden. Blikken weipoeder staan in het Gezondheid schap en gaat als Supplement voor veel geld over de toonbank. Al die plantaardige melk is voor veel GL mensen nodig vanwege hun Lactose allergie. Allergie een kwaal die vooral voorkomt bij het "Progressieve" deel van de bevolking. Dat al die plantenmelk ten koste gaat van ons milieu (oerwoud kap t.b.v. soja teelt, water verslindende noten productie, amandelen en de transport CO2) ontgaat hen want het is onderdeel van hun Geloof. Weipoeder moet voor de energie voorziening toegevoegd worden aan plantenmelk. (idee van gebruiker en marketing deskundige)

  • cornelis 22

    Je kunt beter groene coke aan die gasten verkopen melk drinken ze niet snuiven doen ze bijna allemaal.

  • veldzicht

    @agratax(1)Weipoeder is dierlijk en dat past niet binnen het geloof van die yuppen.dus volgens mij een kans loze missie.

Laad alle reacties (13)

Of registreer je om te kunnen reageren.