Boerenblog

‘Groei zorgt voor actie in de tent’

Groei zorgt voor actie in de tent en dat vinden ondernemers leuk.

Toen ik aan de has begon, heerste sectorbreed enthousiasme voor de nieuwe kansen door het einde van de melkquotering. De groeimogelijkheden die dit vanaf 2015 zou bieden, werden overal behandeld, ook het onderwijs werkte daar naar toe. Het bleek uiteindelijk niet zo uit te pakken als de meeste mensen hadden verwacht. Nu lijkt het credo ‘verbreden of optimaliseren’. Groeien is in ieder geval minder hip geworden.

Typisch iets voor jonge mensen ook, zij willen altijd ‘meer’ in plaats van ‘beter’

Als ik voor 2015 bij vergaderingen naast een oudere boer zat, suggereerde die vaak ‘jij zal wel willen groeien zeker’. Typisch iets voor jonge mensen ook, zij willen altijd ‘meer’ in plaats van ‘beter’. Tegenwoordig moet je je ook in het onderwijs en binnen de coöperaties meer verantwoorden als je plannen hebt om voor ‘meer’ te gaan. Ik denk dat daar wel wat meer nuance in aangebracht mag worden.

5 jarenplannen

Ik heb stage gelopen in Ierland. Het bedrijf was 15 jaar daarvoor met bijna niets begonnen en molk destijds al meer dan 1.200 koeien. Deze ondernemers vonden het erg leuk om nieuwe plannen te maken en deze uit te voeren. Elke 5 jaar schreven ze hun doelen op en hingen die op de deur van de koelkast. Door duidelijk te weten wat ze wilden, slaagden ze er elke keer in om hun 5 jarenplannen binnen 3 jaar uit te voeren.

Geen nieuwe plannen maken vonden ze saai, maar elke keer weer doorgroeien maakte ze ook niet meer gelukkiger

Ze kwamen echter op een punt waarbij ze zich afvroegen hoelang ze dit nog leuk gingen vinden. Geen nieuwe plannen maken vonden ze saai, maar elke keer weer doorgroeien maakte ze ook niet meer gelukkiger. Het ondernemerschap, management en ‘met de handen bezig zijn’ was bij hen in een goede balans gekomen. Ga je dan deze tijdsverdeling weer uit elkaar trekken, of zijn er andere manieren om jezelf uit te dagen? Het zorgde bij hen voor een groot dilemma.

Niet alleen bij hen. Ik ken veel ondernemers die als jonge boer dromen hadden. Nu ze rond de 40, 50 jaar oud zijn, hebben ze die allemaal verwezenlijkt. Ze lijken in een soort midlife-crisis terecht te komen, want wat dan te doen?

Groei niet leuk meer

Groeien zorgt voor actie in de tent, en actie is wat veel ondernemers leuk vinden. Innoveren, verbreden, optimaliseren of nevenfuncties kunnen ook uitdagend zijn. Dit is voor iedereen verschillend. Voor velen houdt het leuke van groeien wel een keer op. Zeker als ze voor die groei zoveel moeten investeren dat ze de komende 10 tot 20 jaar op dezelfde weg door moeten gaan om de financiering af te lossen.

Groeien niet negatief

De groei blijft wel doorgaan. Bedrijven verdubbelen elke generatie en daar is niks mis mee. Gezien de vergrijzing in de sector blijven er genoeg kansen voor jonge ondernemers. Naast die groei is het nog steeds mogelijk om de uitdagingen waar de sector voor staat aan te pakken. Groeien is dan ook niet iets waar negatief tegenaan gekeken hoeft te worden. Maar het is wel belangrijk om goed na te denken wat bij je past, wat je op de lange termijn gelukkig maakt en hoe je de flexibiliteit houdt om ook de dromen die je later nog krijgt ook te kunnen verwezenlijken.

Of registreer je om te kunnen reageren.