Redactieblog

17 reacties

‘Toeslag op melkprijs is terecht verdiend inkomen’

Ietwat verbaasd was ik over de reacties over de toeslagen op de basismelkprijs, waar ik onlangs over schreef.

Nogal wat reageerders vinden het een sigaar uit eigen doos. Kelholt maakt het nog wat bonter door mij te vragen of ik kan verklaren waarom de verschillende soorten melkproducten in de supermarkt zo verschillen in prijs, terwijl het oorspronkelijk gewoon witte melk is.

Het antwoord, Kelholt, is nee. Dat wil ik ook helemaal niet. Daar maakt de consument zich niet druk om en dan zou het te gek voor woorden zijn dat wij dat wel doen. Dat is de taak van de producenten van zuivel en hun verkopers. Daar laat ik het graag aan over. Het belangrijkste is dat de consument er meer voor wil betalen. Nog belangrijker is dat de veehouder daar een fiks deel van krijgt. Daar kom ik straks nog op terug.

We doen thuis hetzelfde als de consument in de supermarkt

Eerst de consument. Die wil voor bepaalde producten kennelijk meer betalen. Daar hoeven we ons niet over te verbazen. We doen thuis hetzelfde, zowel op de eettafel, als op het bedrijf. We kopen vaak een trekker die we mooi vinden. Die in onze eigen ogen het meest geschikt is voor het werk. We kopen lang niet altijd de goedkoopste, ook niet de meest milieuvriendelijke. Het bewijs zien we om ons heen: het werktuigenpark verschilt nogal wat op de diverse bedrijven. Dat terwijl het gaat om hetzelfde werk.

De consument reageert niet anders. Daar moet de verkoop op inspelen. Het enige belangrijke is dat hij voor het product zoveel mogelijk betaalt. De producent moet dan waarmaken wat op de verpakking staat. Zoals weidemelk, VLOG-melk, enzovoorts.

Het is ook duidelijk dat maar een beperkt deel van de consumenten deze meerprijs willen betalen. Daarom kan ook maar een beperkt deel van de boeren ervan profiteren. Een voorbeeld is de biologische melk: een klein marktaandeel van een paar procent. Zodra er te veel boeren omschakelen, komt er te veel bio-melk en moet het in bulkproducten worden verwerkt.

Niet de kostprijs is bepalend, maar de prijs die de consument er voor over heeft

Zo gaat dat ook met de verschillende soorten zuivelproducten in de supermarkt. Niet de kostprijs is bepalend, maar de prijs die de consument er voor over heeft. Daarom is het logisch dat er verschil in melkprijs is: De basisprijs is voor bulkproducten als melkpoeder, simpele Goudse kaas, standaard volle melk, enzovoorts. Veel daarvan wordt geëxporteerd.

De speciale producten in de schappen brengen meer op. Ga maar eens kijken naar de verschillen. (Ja, ik heb dat zelf gedaan.) Zaak is dan dat de veehouder daar een rechtmatig deel van krijgt. Meer dan de extra kosten die hij maakt.

Toeslagen voor degene die er wat extra voor doet

Geen gemiddelde melkprijs van alle producten voor de boer dus. Dat is niet eerlijk. De basismelkprijs voor degene die alleen volgens de voorschriften levert. Toeslagen voor degene die er wat extra voor doet. Zo blijf ik de samenwerking tussen zuivelverwerker A-ware en supermarktketen Albert Heijn een goed voorbeeld vinden. AH wil duurzamer melk en zuivelproducten en heeft daarover afspraken met A-ware. Ook de meerprijs voor de boer staat daarin vast.

Die meerprijs voor de boer moet zo hoog mogelijk zijn. Dat is een onderhandelingspunt tussen hem en zijn zuivelfabriek.

Laatste reacties

  • Henk.visscher

    Het probleem is dat het naar verloop van tijd standaard word, en dan moeten wij voor een lage prijs wel voldoen aan die nieuwe regels, en het maakt wel degelijk uit hoe die verschillende prijzen tot stand komen, als daar geen onderbouwd verhaal achter ligt, komt dat vroeg of laat naar buiten en dan stort die handel in omdat de consument er geen vertrouwen meer in heeft.

  • Zuperboer

    Wat dat betreft is het goed dat de CO2-footprint van biologische melk niet wordt afgezet tegen gangbaar geproduceerde melk. Al het gereken aan het dynamische produktieproces van boerderijmelk levert heel wat ongenoegen op. Het blijft toch werken met de natuur, vee en de elementen én met .....mensen. Maar ja boeren mogen geen fouten maken, dat mag alleen onze minister, haar ambtenaren en het bestuur en de direktie van de zuivelcoop's.

  • farmerbn

    Helemaal eens met vergaderboer met één opmerking dat de overheid zich er niet mee moet en mag bemoeien. Dus geen wettelijk verplichte weidegang, verplichte vlog enz. Met die wettelijke verplichtingen geef je consumenten gratis opties (omdat het dan geen opties meer zijn) en dat is nu net niet de bedoeling!

  • Attie

    Bij Leerdammer volgend jaar voor weide/vlog 3.25cent, voor een grasbedrijf niet zo spannend..

  • wruiten

    prima toch van leerdammer

  • Attie

    Snap Kelholt en Visscher wel, als de basisprijs lager wordt is het idd een sigaar uit eigen doos!

  • Bennie Stevelink

    @Attie, de fout die Kelholt en Visscher maken, is dat ze denken dat zonder speciale melkstroom de basismelk niet goedkoper zou zijn geworden.

  • Henk.visscher

    Nee Bennie de fabrieken baseren hun prijs op de wereldmarkt, dus basis gaat iets omlaag om die extra duurzaameisen mee te betalen

  • Kelholt

    Hier even een overzichtje van de prijs per liter volle melk inclusief BTW voor de diverse varianten en merken:
    Merk Variant Winkel Boer Verschil
    De Zaanse Hoeve Basis 0,95 0,35 DOC 0,60
    Albert Heijn Weidemelk 1,15 0,40 A-ware 0,75
    Albert Heijn Biologisch 1,19 0,51 RFC 0,68
    Campina Planet Proof 1,39 0,41 RFC 0,98
    Campina Biologisch 1,43 0,51 RFC 0,92
    Bennie en Vergaderboeren zeggen dat er op de basismelk geen winst wordt gemaakt dus nemen we de het verschil van 60 cent op basismelk als norm. Op PlanetProof melk pakt FrieslandCampina dus een winst van 98 min 60 is 38 cent per liter. Hiervan keert de cooperatie wel 6 cent (16 procent!) uit aan de boer. De melkfabriek doet hetzelfde werk (pasteuriseren, verpakken, distribueren) met de PP melk als met de basismelk terwijl de boer een veel grotere prestatie levert. Toch wordt de boer afgescheept met 6 cent en casht de fabriek 32 cent. Dit moet andersom!

  • Kelholt

    @Bennie Stevelink, kenner van de wereldmarkt, zonder speciale melkstroom zou de helft van het personeel in Amersfoort niet in een dikke Jaguar rijden en zouden Schumacher en Co. een iets bescheidener loon hebben dat zou passen bij een cooperatie.

  • Attie

    Komt het toch uit de markt..,, voelde me al wat schuldig tegenover de 'gewone witte'🤔

  • Alco

    Het grootste probleem voor speciaal is dat gangbaar al van uitmuntende kwaliteit is.
    Het speciale moet het dus hebben van zand in de ogen strooien.
    Maar prima hoor. Als de gangbaren zoals Visscher zei, na verloop van tijd niet aan dezelfde waan hoeven te voldoen.
    Heeft u het trouwens al gehoord dat biologisch nu al 40 % mest uit gangbaar mogen betrekken?

  • 633

    Kelholt 32 cent is niet alleen voor fc de supermarkt wil ook haar deel

  • kleine boer

    Kelholt en dan vergeet je de 2 halen 1 betalen acties nog....

  • Kelholt

    @633 Voor basismelk betaalt de consument 95 cent en krijgt de boer 35 cent. Jij denkt dat die 60 cent verschil allemaal op gaan aan de verwerking, verpakking en distributie van de melk? De melkfabriek maakt er dan misschien geen winst op, althans dat beweren ze, maar er blijft vast wel een winstmarge over voor de supermarkt. De 32 cent is dus wel voor de FC.

  • sanderheerink90

    Benieuwd of stevelink nu eens stil blijft of vol overgave het verhaal van kelholt denkt te moeten weerleggen

  • grijs

    Die 32 cent is dus wel voor RFC,ja en dus voor het grootste deel voor alle leden melkveehouders.

Laad alle reacties (13)

Of registreer je om te kunnen reageren.