Boerenblog

9 reacties

‘Zet de boer op 1’

De boer komt meer en meer in een onmachtige positie, het wordt steeds moeilijker om geld te verdienen. Zijn leveranciers en afnemers denken teveel vanuit de eigen organisatie en winst, en te weinig aan de boer.

Ik ben de laatste EDF-bijeenkomst geschrokken van de getoonde cijfers van het afgelopen half jaar. De melkprijs is een paar centen gezakt en de kosten zijn meer dan dat gestegen. Je kunt voorspellen dat de verdiensten van vorig jaar zo’n 5 cent per kilo gedaald zijn. Dat is meer dan een gewoon inkomen voor de gemiddelde boer.

Help de boer

FrieslandCampina heeft het afgelopen jaar een hele indringende les gehad. Het heeft ervan geleerd en wil vanaf nu de boer op 1 zetten. Dat moet niet alleen voor FrieslandCampina, maar voor iedere organisatie het thema voor komende jaar zijn: zet de boer op 1. Help de boer en zorg dat je hem helpt om te kunnen verdienen.

Elk bedrijf dat aan ons verdient moet zich afvragen:

  1. Staat de boer als klant bij ons centraal?
  2. Hebben we goed zicht op wat het klantbelang is?
  3. Wat is het maatschappelijk belang en nut van onze organisatie?
  4. En staat wat wij verdienen in verhouding tot wat de boer er in economische zin aan heeft?

Bewust van je maatschappelijke rol

Je gaat de mist in als je als bedrijf op deze 4 vragen niet een bevredigend antwoord voor de boer (of afnemer) hebt. Zie FrieslandCampina als voorbeeld. Als je wel een goed antwoord hebt op de 4 vragen die ik noemde, dan gedraag je je daar ook naar. Dan ben je de marktleider die gaat voor een fair share voor iedereen en ben je je bewust van je maatschappelijke rol. Heb je geen bevredigend antwoord, dan gedraag je je als monopolist of een harde leverancier/afnemer die alleen gaat voor het eigen verdienmodel en de eigen winst.

Extra import kalveren

Het zou mij niet verbazen als de kalversector de volgende is die gaat overkomen wat FrieslandCampina is overkomen. Afgelopen jaar zijn er 150.000 meer kalveren geïmporteerd dan in 2017 en het is heel verleidelijk om de 20% extra kalveren die in Ierland worden geboren naar Nederland te brengen. Maar daarmee verpest je wel de binnenlandse kalvermarkt terwijl de slachterij dan net zoveel aan een kalf verdient als de melkveehouder er aan verliest. Dan doen we ook nog eens of die 150.000 dieren extra geen fosfaat produceren. Ook worden nog steeds veel BVD-virus dragende kalveren opgezet. Dan is het niet verwonderlijk dat je vragen krijgt over longproblemen. Wat is het maatschappelijk nut om 150.000 extra kalveren uit bij voorbeeld Ierland naar Nederland te brengen, die 26 weken te mesten en dan naar Italië te verkopen?

Denken vanuit verdienmodel

Ook CRV heeft moeite met de 4 vragen. Ze gaat heel erg uit van de eigen organisatie en niet vanuit wat de klant denkt. Als ik voor een paar duizend euro sperma wil, duurt het meer dan een week voordat ik het ontvang. Elk willekeurig artikel dat ik bestel op internet is binnen een werkdag geleverd, en dat is wat deze klant wil. CRV prijst zijn sperma naar rato van verwachte vraag. Ik wil de beste stier voor een zo laag mogelijke prijs.

Dat komt doordat ze denken vanuit hun eigen verdienmodel en organisatie en niet vanuit mijn klantwens

Als ik ’s morgens wil zien hoe mijn koeien hebben gepresteerd en wil kijken waar afwijkingen zijn, dan moet ik 3 schermen openen: mijn managementprogramma én dat van mijn melkmachine én dat van mijn fokkerijorganisatie. Dat is te gek voor woorden. Dat komt doordat ze denken vanuit hun eigen verdienmodel en organisatie en niet vanuit mijn klantwens.

Hoe zet u de boer op 1?

Als we de melkveehouderij in Nederland succesvol willen laten zijn, moeten we de wederom uit de hand lopende kostprijs weten te beheersen. Daarom wil ik al onze zakelijke partners vragen: wat is uw bijdrage en hoe zet u de boer op 1?

Laatste reacties

  • Henk.visscher

    inderdaad dat onnodige gesleep met dieren en daardoor met ziekten, kappen daarmee

  • deB.


    Het houdt allemaal op met melkprijs van 36 cent, en alle kosten verhogingen die er zijn en komen! Onhoudbare situatie.
    Nogmaals het is de opbrengst van produkten de uit de pas lopen!

  • Bennie Stevelink

    Ik kan het verhaal van Harm Holman in relatie tot RFC niet begrijpen. Bij RFC is niet de boer maar de consument de klant waar zij zich op moeten richten en dus op 1 moet staan.
    Hoe moet ik mij boer-gericht ondernemen voorstellen bij RFC? Boeren die melk leveren zoals zij dat zelf het liefste willen, ongeacht of dat hoog of laag verwaard kan worden? Dan krijg je aan het eind van het jaar weer een hoop geklaag en gescheld omdat de boeren niet tevreden zijn met de DOC-melkprijs.
    De enigste mogelijkheid die ik zie om zo goed mogelijk in te spelen op hogere marktsegmenten en tegelijk ruimte te laten aan de boer is dat men gaat differentiëren in meerdere melkstromen met ieders hun eigen melkprijs.

  • Nieuw.

    Melk is een anoniem vervangbaar bulkproduct, als melkveehouder moet je focus op kwaliteit en laagste kostprijs liggen, dat dit in Nederland lastig is weet iedereen. Qua communicatie moet je de Nederlandse koe op 1 zetten, lekker de weide in , sappig NL gras , gezond lekker product. Daar betaald een consument voor, of de boer er wat aan verdient is niemand in geïnteresseerd.

  • Trot

    Camps volgens mij klopt het niet helemaal want consument betaald niet Gezien het fijt dat alle stickers op een pak het product wel duurder maakt maar niet lekkerder!

  • farmerbn

    Een cooperatie is wat anders als een privaat bedrijf. Boeren zijn de eigenaar van FC dus moet FC de eigenaren het meest plezieren.

  • Nieuw.

    @ Trot de consument betaald wel wat extra voor: Weidemelk, Biomelk, Alpenmelk , melk met 3,8 of 4,0 % vet (extra lekkere smaak). Ga zelf eens naar een supermarkt, er is wel degelijk keuze en ook een prijsverschil. Dat de boer er vaak niets of niet veel extra's voor krijgt geef je zelf ook al aan.

  • Nieuw.

    of misschien nog beter de boerin op 1 zetten, zie de reclame klasieker : <>

  • Bennie Stevelink

    Het filmpje achter deze link laat zien dat de melkveehouderij niet anders kan dan zich aanpassen aan de vraag van de consument.

    <>

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.