Commentaar

5 reacties

‘FrieslandCampina gaat terug naar de basis’

FrieslandCampina richt zich weer op kaas. Rendement lijkt in aantocht.

Meer dan de helft van de omzet is ternauwernood kostendekkend. Dat is niet bepaald een geruststellende gedachte, zeker niet als het om ruim € 5 miljard omzet gaat. Toch is dat al sinds jaar en dag de situatie bij FrieslandCampina’s kaasdivisie. Volop kaas produceren, afzetten en enkele miljoenen overhouden – waar dan weer reorganisatiekosten af moeten en een netto rendement van bijna nul resteert.

Geld verdienen met bulk- en speciaalkazen

Dat er zowel in bulk- als in speciaalkazen veel geld te verdienen is, bewijzen A-ware, Cono en Rouveen jaar op jaar. Dat besef heeft nu eindelijk ook binnen FrieslandCampina postgevat.

De productie wordt steeds meer afgestemd op de vraag

De kaasdivisie is al stevig op de schop genomen en dat proces gaat nog wel even door. De productie wordt steeds meer afgestemd op de vraag. Onrendabele vestigingen dicht, overcapaciteit elders benutten via loonproductie en iedereen verdient daaraan, ook (in dit geval) concullega DMK. Niks mis mee. Beter dan dat beide verlies draaien.

Vermarking van kaas

De vermarkting van de kaas gaat niet langer volledig vanuit Amersfoort. De verkoopteams in de buitenlanden sturen nu deels de productie aan. Wil de Spaanse afnemer juist een pimpelpaars papiertje om de kaas, en moet die een vijfhoek zijn in plaats van rond? U vraagt, u betaalt, wij draaien. Revolutionair in Amersfoort, heel erg de modus operandi bij de winstgevende kaasproducenten. Helaas geldt dat nog maar voor een kleine 20% van de kaasproductie. Hoog tijd dat door te voeren in de hele divisie.

Opbouw en aankoop van kaasmerken

Dan de merken. Noem eens een consumentenmerk van FrieslandCampina in de kaas. Milner? Eh… ja, het is een merk. Maar of dat wel zo goed bekendstaat? Wie gaat er naar de winkel om daar gericht Milner uit het schap te sleuren omdat dat spul nu zo goed smaakt?

Die consumenten-euro moet naar Amersfoort en naar de leden, niet naar anderen

Voor een stuk Beemsterkaas of fenegriek wil de consument maar wat graag een beetje extra moeite doen. Dan telt het prijsverschil niet. Daarom heeft FrieslandCampina nu weer aandacht voor opbouw en aankoop van kaasmerken: die consumenten-euro moet naar Amersfoort en naar de leden, niet naar anderen.

Terug naar de basis

Veel bedrijven houden na een periode van tegenvallende resultaten de koers tegen het licht. Vaak draait het dan uit op snijden in activiteiten en back to the core business. Zo mag het in Amersfoort niet heten. Maar de focus ligt nu wel heel erg stevig weer op de kaas.

Als die kaas meer of weer rendeert, tikt de extra geldstroom wel heel hard door

Dat is de kern van het bedrijf waaruit allerlei andere zeer winstgevende activiteiten als neventak zijn ontstaan. Terug naar de basis dus, en terug naar sterke winstgevendheid. Want als die kaas meer of weer rendeert, tikt de extra geldstroom wel heel hard door.

Laatste reacties

  • Wittede

    Noem eens een consumentenmerk van Rouveen!

    Je hoeft het merk niet te bezitten. Je moet weten wat de afnemers willen en het dan natuurlijk ook nog kunnen produceren!

  • mts_kuijpers

    Dat is een goede zet van Rouveen.
    Ik ken alleen: Tjonger (kaas van boer Bart) door rouveen geproduceerd.

  • farmerbn

    Wat is bij FC de omzet per liter melk? Mijn kleine franse cooperatie haalt 1.30 euro per liter.

  • hansvanbergen

    Goed verhaal. Wat ik niet begrijp is dat Campina NIET in staat is om Bree aan de gang te krijgen. Wat ik niet begrijp is dat er niet net zolang managers of deskundigen ingevlogen worden totdat deze nieuwe fabriek, die jarenlang goed draaide, ook voor Campina mozerella gaat maken. Dit is toch hetzelfde as een voermengwagen kopen, een trekker en een shovel en dan vervolgens de loonwerker laten voeren. Dat is wat hier gebeurd.

  • Klaasvaak

    @hansvanbergen
    Het probleem bij FC zit 'm op dit punt in het cooperatieve.
    De mensen die echt goed zijn in de kaasmarkt (Anker) kunnen als particuliere handelaar bakken met geld verdienen. Melk op spotmarkt opkopen, laten verkazen en weer verkopen. Nooit te veel, eerder te weinig. Deze mensen kunnen particulier zoveel verdienen, daar kan geen salaris bij de FC tegen op. FC kan deze mensen niet behouden...

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.