Redactieblog

11 reacties

‘Wat is het echte signaal van RFC?’

Het verlies van € 150 miljoen van FrieslandCampina in het eerste halfjaar bij Dairy Essentials (het oude Boter, Kaas & Melkpoeder) is een signaal. De vraag is echter welk signaal precies. Misschien zijn het er wel meerdere bijeen.

Het grote verlies (sinds vorig najaar zelfs € 240 miljoen) geeft aan dat de markt voor bulkzuivel steeds volatieler, riskanter en minder winstgevend wordt. Dat bevestigde onlangs ook senior vice-president Thomas Carstensen van Arla nog eens. Standaardzuivel, zoals mageremelkpoeder, foliekaas en standaard drinkmelk en toetjes zijn kwalitatief prima, maar in de huidige markt niet goed genoeg omdat er te vaak te veel van is. Er zijn periodes dat ze goed winstgevend zijn, maar die periodes zijn de laatste jaren steeds korter en minder voorspelbaar. FrieslandCampina wil, zoals het eerder aangaf, dit zichtbaarder maken – vooral om er iets aan te doen.

Uitleg over productieproblemen is nodig

Tot zover helder. Dan beginnen de vragen. FrieslandCampina is al langer bezig een hoger rendement te halen. Waarom gaat dat zo lastig? Neem de aanhoudende verhalen over productieproblemen. Meer uitleg daarover, en niet slechts nieuwe voornemens, is nodig. Zeker als van de leden meer medeverantwoordelijkheid (voor aanvoer) wordt gevraagd.

Laat intussen niemand denken dat Dairy Essentials alleen een last is en de rest winstmachines. Of is dat de bedoeling?

Laatste reacties

  • Trot

    Ze hebben alleen mensen in dienst voor ideeen maar geen mensen die eerlijk vertellen wat wie en waar het toverwoord van frc is bandbreed net niet goed net fout is daar altijd goed

  • Alco

    Het is zo jammer dat de zgn. bulk zo'n groot volume kent, want zelfs Milner valt hieronder.
    Daarnaast is de niche markt maar enkele procenten.
    Daar zit nou ook het grote probleem van denkwijze met de A en B (10 cent korting) melk.
    Daarom klopt er ook niets van de stelling: "Waarom melk innemen voor producten waar verlies op wordt geleden".
    Die kans bestaat er namelijk voor 98 % van de melk.
    Je weet nooit van te voren hoe de hazen lopen.

  • wmeulemanjr1

    Je kan ook 'toevallig' net steeds de verkeerde afslag nemen, misschien ook iets het probleem bij rfc?

  • Flirt

    Eerst maar eens wat duur personeel eruit, qlip controles halveren, en andere onnodige kosten eruit. FRC wil een beetje te chique zijn.

  • Bennie Stevelink

    Het probleem is buiten FC al veel langer zichtbaar. Als er wereldwijd schaarste is op de zuivelmarkt komt DOC aardig mee in de melkprijs. Staat wereldwijd de zuivelmarkt onder druk dan gaat DOC er diep onderdoor.
    Een flink deel van de melkaanvoer van FC moet worden afgezet in dezelfde markt als DOC en heeft dan ook dezelfde problemen met prijsstelling. De garantieprijs is gemiddeld te hoog voor wat melk in deze markt opbrengt.

    Sommige boeren denken dat een oplossing kan worden gevonden in kostenbeheersing, maar dat is een illusie. Er geen fabriek ter wereld die met een scherper kostenbeleid werkt dan DOC. Maar ook bij DOC kunnen ze het niet oplossen in de kosten.

    Tien jaar geleden, tijdens de fusie tussen Frieslandfoods en Campina, was ik zeer teleurgesteld over het loslaten van het marktgerichte denken van Frieslandfoods.
    Nu moeten wij weer terug naar de Frieslandfoods denkwijze. Dat gaat echter op een halfzachte manier waardoor FC toch in belangrijke mate aanbodgedreven blijft. Dat gaat onvermijdelijk ten koste van de melkprijs.
    De halfzachte manier van terugkeren naar het marktgerichte denken van Frieslandfoods doet men waarschijnlijk omdat de boeren het niet kunnen volgen: de Campina boeren hebben nooit marktgericht leren denken en de Frieslandfoodsboeren zijn het na de fusie kwijt geraakt.

  • gerben5

    Als er ,op 2012 na, nooit winst gemaakt word op bepaalde producten, dan is wel duidelijk hoe "de hazen lopen"

  • Alco

    @Bennie. Maar jij hebt toch wel leren denken!!!
    Leg maar eens even uit hoe dat tot 10 jaar geleden in zijn werk ging bij Friesland Foods.

  • gerben5

    Bennie doc komt wel mee in de melkprijs. Maar niet in resultaat, vorig jaar € 20 miljoen ingeteerd op het eigen vermogen. Te veel uitbetaald?

  • wmeulemanjr1

    Bennie kletst maar wat om het braafste boertje van rfc te lijken, moet ie natuurlijk zelf weten

  • farmerbn

    20 jaar geleden was het mona-toetje een gouden A-product. Tegenwoordig is dat het niet meer en dan moet je de reclame-kosten voor het toetje ook verlagen. Bij een B-product horen B-uitgaven. Hoeveel geeft FC uit aan promotie? 500 miljoen per jaar?

  • koestal

    er is geen touw meer aan vast te knopen,elke week weer een ander verhaal van RFC

Laad alle reacties (7)

Of registreer je om te kunnen reageren.