‘Na weidegang volgt Vlog’
De ontwikkelingen in de zuivelmarkt volgen elkaar in rap tempo op. Sinds een aantal jaren is weidegang de nieuwe standaard voor consumentenzuivel. Wie in Nederland, en in toenemende mate ook daarbuiten, verse zuivel en kaas wil verkopen, doet er verstandig aan het product ‘te vullen’ met weidemelk.
Consumenten vragen het, melkveehouders die weidemelk leveren, ontvangen doorgaans een aardige toeslag voor die melk. Sommige boeren blijven mopperen dat die toeslag ten koste gaat van de gewone melkprijs. Zij hanteren daarbij echter een redenering alsof het aan de zuivelfabriek is die bepaalt welke prijs eenieder krijgt voor de melk. In een coöperatie mag dat in beginsel zo wezen, maar toch weerspiegelt het niet de realiteit van de markt. Daar brengt weidezuivel echt een hogere prijs op.
Ondertussen gaan de ontwikkelingen verder. De komende standaard is die van GGO-vrije melk (vrij van genetisch gemodificeerde organismen), ofwel melk die de goedkeuring kan wegdragen van het Duitse ‘Verband Lebensmittel ohne Gentechnik’ (Vlog). Wie wil blijven verkopen op de belangrijke Duitse markt – en in het kielzog daarvan veel andere EU-markten – doet er verstandig aan het Vlog-keurmerk binnen te halen. De Nederlandse zuivel is er volop mee bezig. Zie Bel Leerdammer, en daar blijft het niet bij. Ook de veevoerindustrie gaat mee, ondanks dat ze volop gelooft in genetische modificatie. Alle grote voerbedrijven zijn al lid van Vlog.
Een overzicht van alle melkprijzen vind je op boerderij.nl/markt.