Redactieblog

3 reacties

‘Na weidegang volgt Vlog’

De ontwikkelingen in de zuivelmarkt volgen elkaar in rap tempo op. Sinds een aantal jaren is weidegang de nieuwe standaard voor consumentenzuivel. Wie in Nederland, en in toenemende mate ook daarbuiten, verse zuivel en kaas wil verkopen, doet er verstandig aan het product ‘te vullen’ met weidemelk.

Consumenten vragen het, melkveehouders die weidemelk leveren, ontvangen doorgaans een aardige toeslag voor die melk. Sommige boeren blijven mopperen dat die toeslag ten koste gaat van de gewone melkprijs. Zij hanteren daarbij echter een redenering alsof het aan de zuivelfabriek is die bepaalt welke prijs eenieder krijgt voor de melk. In een coöperatie mag dat in beginsel zo wezen, maar toch weerspiegelt het niet de realiteit van de markt. Daar brengt weidezuivel echt een hogere prijs op.

Acronius Kramer neemt deel aan een Vlog-project vanwege de toenemende vraag naar GMO-vrije zuivel. - Foto: Anne van der Woude
Koeien in de stal van een deelnemer aan een Vlog-project. - Foto: Anne van der Woude

Ondertussen gaan de ontwikkelingen verder. De komende standaard is die van GGO-vrije melk (vrij van genetisch gemodificeerde organismen), ofwel melk die de goedkeuring kan wegdragen van het Duitse ‘Verband Lebensmittel ohne Gentechnik’ (Vlog). Wie wil blijven verkopen op de belangrijke Duitse markt – en in het kielzog daarvan veel andere EU-markten – doet er verstandig aan het Vlog-keurmerk binnen te halen. De Nederlandse zuivel is er volop mee bezig. Zie Bel Leerdammer, en daar blijft het niet bij. Ook de veevoerindustrie gaat mee, ondanks dat ze volop gelooft in genetische modificatie. Alle grote voerbedrijven zijn al lid van Vlog.

Laatste reacties

  • RIEN65

    VLOG is prima maar leg dan niet het prijskaartje bij de melkveehouder neer.

  • koestal

    Als de consument hiervoor maar betaalt,dan is het geen probleem.

  • koestal

    CONO zal ook wel volgen.

Of registreer je om te kunnen reageren.