Boerenblog

32 reacties

‘Laat die boeren maar betalen voor de extra melk’

Ondernemen wordt lastig als je steeds opnieuw beperkt wordt. Zeker als de revenuen in andermans zak verdwijnen.

Ondernemen betekent schakelen. Inspelen op de actualiteit die zich voordoet, als agrarisch ondernemer helemaal. Om in WK-termen te spreken: je zit in een speelveld waar je je af en toe wel een beetje de bal voelt. Er wordt van alle kanten tegen je aangeschopt en toch rol je nooit de goede kant op voor je gevoel. Ga je er als ondernemer energie insteken om op de juiste positie in het veld te belanden, zodat je kunt scoren? Of laat je de omgeving zijn werk doen? Uit eigen ervaring betekent rust bewaren en positie kiezen de beste tactiek. Paniekvoetbal levert meestal geen punten op.

‘Meeste melkveehouders weten weer waar ze aan toe zijn met fosfaatrechtenstelsel’

Voor melkveehouders geldt dat ze net een aantal heel roerige jaren achter de rug hebben door de fosfaatrechten. Nu lijkt het stof een beetje neer te dalen. De meeste melkveehouders weten weer waar ze aan toe zijn. Voor een aantal pakt het nieuwe stelsel volledig verkeerd uit. Gelukkig is er voor de meesten weer een nieuwe horizon in zicht.

Steeds nieuwe regels om melk te leveren

Dan volgt als klap op de vuurpijl: een van de grootste melkverwerkers komt met nieuwe spelregels. Alsof hun leden al niet genoeg voor de kiezen hebben gehad, doen zij er nog een schepje bovenop. Allemaal nieuwe regels om melk te mogen leveren. Eerst een duidelijke visie uitzetten en een doel aangeven is er niet meer bij. Kom je nu met meer melk aanzetten, dan heb je pech. Dan moet je gewoon betalen. Maar waarom is het quotum er dan af gegaan?

‘Het lijkt erop dat de iets snellere groeiers ongewenst zijn bij de coöperatie’

Het lijkt erop dat mensen die iets sneller groeien ongewenst zijn bij de coöperatie. We doen het immers samen. Als jij sneller wilt dan de rest, ben je niet coöperatief. Dus ongewenst. Het lijstje met nieuwe plannen en regels is zo ingewikkeld dat de eigen leden­raadsleden ook niet weten wat de bedoeling is. Het gekke is dat de groeier na 5 jaar niet meer hoeft te betalen, nee, na 5 jaar moet iedereen betalen. En dan begin ik een beetje argwaan te krijgen.

Vullen leden-melkveehouders zak van directie?

Voor mijn gevoel wordt er een rookgordijn opgetrokken om het mismanagement van de directie te verdoezelen. Het blijkt intern niet zo lekker te lopen. Als ik dan verneem dat er veel meer rendement te halen is, maar dat dit niet gebeurt, is mijn interesse wel gewekt. Als ik dan de opmerking krijg: ‘Als we meer winst maken, gaat dat direct in de grote zak van Amersfoort’, weet ik genoeg.

‘De directie wil mooie cijfers laten zien op haar rapport, laat die boeren maar betalen voor de extra melk’

De leden-melkveehouders moeten de zak van Amersfoort aanvullen, dát is het probleem. De directie wil mooie cijfers op haar rapport, jaarverslag, laten zien. Laat die boeren maar betalen voor de extra melk. Ze tuinen allemaal in de mooie praatjes van de bestuursleden en de voorzitter. Hierover is in mijn beleving het laatste woord nog niet gesproken.

Terug naar het WK. Ik ga eerst weer genieten van het WK van Poetin. Heb nog nooit zulke rare wedstrijden en uitslagen gezien.

Laatste reacties

  • 8911077012

    helemaal mee eens
    300 miljoen naar china 500 naar pakistan naar de god verdo.............
    en de leden kunnen er voor op draaien en geen een die er iets van zegt de SUKKELS


  • egbert

    Goed verwoord als je straks harder melkt melk je voor een heel andere prijs dan ze doen laten geloven.

  • egbert

    Ja en wij sukkels worden de ogen dicht gedrukt met mooie praatjes en onduidelijke cijfers maar de kern iS dat ze voor alle melk de garantieprijs niet kunnen betalen het gemiddelde van andere ondernemingen. Dus feitelijk als ze niks doen bungelen we straks ergens onderaan met de melkprijs.
    Wij zijn het enigste land in eu met p rechten de andere eu landen melken gewoon door.
    Hopen dat Ernie te veel leden weg gaan want sommige hebben er tonnen ledenkapitaal staan dat zuigt de fc nog harder leeg kun je veel p rechten voor kopen en gewoon doormelken.

  • Bennie Stevelink

    We moeten terug naar het beleid van Frieslandfoods. Dat doen ze echter op een halfslachtige manier waardoor het vlees noch vis is.
    We moeten terug naar een vraag-gedreven coöperatie, maar met het huidige voorstel blijven we, met een vertraging van vijf jaar, een aanbod-gedreven coöperatie.

  • themmen

    Rfc boeren zijn verwend gemiddelde rfc boer heeft de laatste 10 jaar wel 500.000 euro meer ontvangen dan de dmk boer in duitsland en wel 200.000 euro meer dan een arla boer in denemarken in het buitenland zijn de boeren allemaal jaloers op rfc boeren

  • wmeulemanjr1

    Ledenraadsleden RFC, wat zijn dat voor mensen?
    Wie heeft het antwoord hierop?

  • mr

    Ja Bennie. Als je de enigste fabriek ter wereld bent zal dat prima gaan werken.

  • agratax(1)

    Hoe eenvoudig is het om de directie, het bestuur, de ledenraad als schuldigen aan te ijzen van wat er in de ogen van de leden mis is bij RFC. Zijn het niet de lden die uiteindelijk de besluiten goedkeuren al dan niet via HUN ledenraad. Ledenraad betekent de afgevaardigden van de Leden en daar komt nog bij dat de Algemene Ledenvergadering ook nog iets meer in de melk heeft te brokkelen dan alleen praten over kwaliteit of melktransport etc. Deze vergaderingen zijn er juist om het hele bestuursapparaat op de korrel te nemen en eventueel terug te fluiten. Mijn gevoel is dat bij de steeds groter groeiende Co-op's de boeren hun plichten hebben behouden en hun Rechten hebben afgestaan aan afgevaardigden die doorgaans zonder ruggespraak kunnen functioneren. Jammer dat de democratie zo wordt tot een farce.

  • Bennie Stevelink

    @mr, een vergelijking: Fendt trekkers worden 20% duurder verkocht dan vergelijkbare trekkers van een ander merk. Naar schatting willen echter ongeveer 15% van de boeren deze meerprijs betalen. De rest van de boeren kiezen voor een merk met een minder hoge prijs.
    Nu kan Fendt wel twee of drie keer zoveel trekkers maken, maar kan deze niet verkopen voor een meerprijs van 20%. Want slechts 15% van de boeren wil de meerprijs betalen. Alle trekkers die Fendt meer maakt moeten dus tegen een lagere prijs verkocht worden. Nog erger: niet alleen de extra trekkers moeten tegen een lagere prijs verkocht worden, ook de huidige trekkers zullen in dat geval tegen een lagere prijs verkocht moeten worden.
    Het kan er toe leiden dat Fendt, met een twee tot drie maal grotere productie, van een winstgevende onderneming verandert in een verliesgevende onderneming.

  • 8911077012

    wmeulemanjr1
    ledenraadsleden zijn omgekochte kontekruipers van het bestuur + leden voorzitter
    DIE VAN U MELK GELD WORDEN BETAALD

  • Bennie Stevelink

    @agratax, de bestuursleden en ledenraadsleden zijn zelf boer. Als de gemaakte keuzes zo slecht zijn voor de boer waarom kiezen ze daar dan voor?

    Je hebt met conflicterende belangen te maken: het ene belang gaat ten koste van het andere belang. Kies je voor kortetermijn belang dan krijg je op de langetermijn een lagere melkprijs. Kies je voor langetermijn belang dan loop je melkgeld mis op dit moment.
    Kies je voor onbegrensd melk aanvoeren dan kom je onvermijdelijk terecht in de bulk met bijbehorende melkprijs.
    Kies je voor een melkprijs uit de bovenkant van de markt dan zul je aanvoer moeten begrenzen.

    Het probleem in veel discussies is dat een belangrijk deel van de boeren niet ziet, of WIL zien, welke prijs zij betalen bij de keuzes die zij voorstaan. Ze denken ééndimentionaal en zien onvoldoende hoe het ene belang in verband staat met een ander belang.

  • wmeulemanjr1

    @Bennie; even ter opheldering, onbegrensd melk aanvoeren word al in zeer grote mate voorkomen door de invoering van fosfaatrechten waar met name RFC zich behoorlijk druk om maakte of die er ook echt kwamen, daarnaast speelt ook de mate van grondgebondenheid(wat bij melkquotatijdperk minder speelde) een steeds belangrijkere rol.

  • Alco

    @Bennie laat weer in 11.57 en 12.09 zien waar zijn denken mis gaat.
    Hij stelt ZELF een feit en gaat daar dan mee aan de haal.

  • Koen Franken

    De coöperatieve gedachte die is helemaal doorgeschoten . Een directie van een coöperatie die mag gerust een goed salaris hebben . Maar als het slecht gaat dan moet die directie dat ook merken in hun loonzakje . Een particulier bedrijf die doet er alles aan om winst te maken . En gaat dan ook niet zijn geld inverteren in Verwegnistan

  • Bennie Stevelink

    Kun je dat nader uitleggen @alco, ik kan er geen touw aan vast knopen.

  • brutus71

    @Bennie je kunt campina niet vergelijken met Fendt, Fendt zit in het hoge hoogste segment en dat geldt zeker niet voor Campina, daarom heeft productie beperking geen zin, de productie wordt over genomen door concurrent, ook is Frieslandfoods daar achter gekomen en Campina komt daar ook nog wel een keer achter maar dan zijn we weer een paar jaar verder

  • Alco

    Je stelt ZELF dat er maar 15 % meer wil betalen voor een Fendt.
    Dat een ledenraadslid ook boer is en dus ook niet zal kiezen voor zijn eigen nadeel.
    Domheid, betaling en status ken je waarschijnlijk niet!

  • kleine boer

    De consument wil geen fendt die wil een goedkoop merk....en de consument kun je niet dwingen een fendt te kopen en dat dacht rfc wel te kunnen en nu weten ze dat er een concurent als bijvoorbeeld john deere is die ook in de markt mee loopt te azen op de consument....

  • Firma Vellenga

    Veel gereisd vroeger, waar je ook kwam Friesland Campina was (is) overal te krijgen. Dat voelde goed dat was vertrouwd dat was een merk daar wilde je wel voor betalen. De wereld is veranderd door internet, eisen, controles etc. De consument kiest tegenwoordig net zo lief voor een ander, vaak goedkoper merk. Friesland Campina had als groot bedrijf hier op in moeten spelen. Ze hebben bij de ouderen nog wel hun merk maar ze mogen er wel heel hard aan trekken om weer hun status te krijgen... Volgens mij maken ze nu nog steeds de verkeerde keuzes...

  • Bennie Stevelink

    @kleine boer, “de consument” bestaat niet, net zoals ook “de boer” niet bestaat. Je kunt verschillende soorten boeren onderscheiden die ieders hun eigen keuzes maken. Sommigen willen Fendt rijden en zijn bereid de extra prijs te betalen. Anderen kiezen voor een wat goedkoper gangbaar merk. Er zijn ook boeren die met een Zetor tevreden zijn. Ik geloof dat Fendt, Ferguson en Landini door hetzelfde concern gemaakt worden. Hetzelfde concern wat zich richt op drie verschillende soorten boeren.
    Zo zijn er ook verschillende consumenten die hun eigen keuzes maken. Voor succesvolle verkoop moet je aansluiting zoeken bij een bepaalde groep consumenten, een doelgroep dus.
    Net zoals een trekkerfabrikant zich op meerdere soorten boeren kan richten, zo kan een zuivelproducent zich op meerdere soorten consumenten richten.
    Een mooi voorbeeld zien we bij Unilever die zowel de Blue Band margarine maakte als de Becel. Gericht op verschillende doelgroepen maar wel afkomstig van dezelfde fabrikant.

  • Bennie Stevelink

    Vellenga, ik ben het met jou eens dat FC flink in marktpositie achteruit is gegaan. Laats merkte Dick Veerman bij Foodlog ook al op dat “FrieslandCampina er markttechnisch bar slecht voorstaat”. “Ze hebben de markt laten verlopen”, zoals Dick Veerman het noemde.
    Vandaar dat ik kan begrijpen dat ze niet meer geld willen investeren in bulkproductie vanwege overtollige melkaanvoer. Het beschikbare geld moet geïnvesteerd worden in marktpositie en toegevoegde waarde producten.

    Met de fusie, en eigenlijk al een jaar daarvoor, heeft het bestuur zich laten verleiden tot volume denken en het marktgerichte denken van Frieslandfoods los gelaten. De directie van Frieslandfoods was hier op tegen.
    Er wordt gezegd dat de boeren op hol waren geslagen in aanloop naar afschaffing van het quotum. Mijn indruk is dat het juist de bestuurders waren die als eerste op hol zijn geslagen. Nu moeten we terug naar marktgericht denken terwijl de boeren weer in volume denken. De Campina boeren hebben nooit marktgericht leren denken en de Frieslandfoods boeren zijn het weer kwijt geraakt. Dus de terugkeer naar marktgericht denken roept grote weerstand op.
    Om de weerstand te beperken keren we halfslachtig terug naar een marktgericht beleid. Met een vertraging van vijf jaar is er toch weer volume beleid. Voor mij een punt van zorg.

  • Firma Vellenga

    Bennie, het zijn ook de leden boeren zelf geweest. Zij waren nog niet zo ver om te denken zoals de consument op dit moment. Alles was onzin gewoon door blijven melken en goed roepen dat groot zijn werkgelegenheid bracht en voedsel voor de Nederlanders. Zo zijn we opgegroeid zo was het in de tijd na de tweede wereld oorlog. Friesland Campina had eerder vooral duidelijk moeten zijn naar zijn leden. Ze niet allemaal te vriend willen houden, en de melk maar aan blijven nemen. Het was/is gewoon te veel . Ik verwijt Friesland Campina wel dat ze zo'n mooi merk ten gronde hebben gericht met hun "lui" zijn. Er zitten allemaal oude hard werkende boertjes achter dit bedrijf. Met houtjes en touwtjes hebben ze de melk altijd afgeleverd en nu lijkt het er op dat alles verbratst is aan verkeerde beslissingen. Er is geen trots meer

  • Alco

    Marktgericht denken!!!!!
    Dat kun je met maar een paar % van je volume.
    De rest is allemaal bulkmarkt.
    Zelfs Milner onderscheid zich niet.

  • Bennie Stevelink

    Vellenga, volledig eens met jouw uitspraak: “Friesland Campina had eerder vooral duidelijk moeten zijn naar zijn leden. Ze niet allemaal te vriend willen houden, en de melk maar aan blijven nemen”.

    Het lijkt erop dat ze nog steeds bezig zijn iedereen te vriend te houden. Ze proberen meer vraag gestuurd te zijn maar met een vertraging van vijf jaar zijn ze weer gewoon aanbod gedreven.

  • RIEN65

    Altijd als iedereen een mening heeft. Maar hieronder de melkprijs als ik naar een particulier ga die bij mij melk wil komen halen.
    Melkprijs Vreugdenhil naar € 31,86

    Doen ze het dan zo verkeerd in Amersfoort?

  • mr

    Rien 65. Ja ze doen het verkeert in Amersfoort. De garantie prijs wordt bepaald door omliggende fabrieken. Daar hebben ze in Amersfoort dus geen vat op. Het probleem is de presentatie toeslag (de winst) die is verdampt.

  • mr

    Prestatie toeslag

  • jorn

    campina doet het geweldig ,maar nu de referentie bedrijven ook geweldig zijn,heb je over de helft van de melk verlies en over de andere helft winst. dat kunnen basis producten zijn maar ook producten met hoge toegevoegde waarde ( bv verlies op ijs)

  • 8911077012

    maar al wat je over je de eerste 5 jaar over je toegeweze hoeveelheid heen melkt en levert krijge ze voor +_ 0.25 cent in de fabriek en daar gaat het ze om
    dat die leden er aan kapot gaan geven ze geen snars om
    leden denk wel even aan hein zijn bonus dus wel flink er over melken

  • RIEN65

    Beste 8911077012 je bepaalt zelf of je teveel melkt. Wil jij meer leveren als een ander en FC moet dat voor jouw wegwerken dan zit daar een prijskaartje aan.
    Terecht.

  • Alco

    Rien. Het probleem bij de FC zit niet in het feit van teveel melk, maar de afzet.
    De FC maakt een grote verscheidenheid aan producten, waar je van te voren nooit weet hoe de prijs zich zal ontwikkelen.
    Maar een productielijn verander je niet zomaar.
    En fabrieken kun je niet van de éne dag op de andere dag sluiten.
    Daar gaat dus melk heen wat achteraf blijkt, dat er verlies wordt geleden.
    Overtollige melk wordt dat dan genoemd, maar hoe wil je dat voorkomen, want een volgend jaar kan die melk wel top zijn met dat product.
    Maar goed: Veel mensen snappen dit probleem niet.

  • wmeulemanjr1

    @rien65, echt simpel (melk)handel bedrijven op zo'n manier rfc dit wil gaan doen, lijkt een beetje een systeem gericht op de stilstaande/afbouwende boer die denkt, ik zit mijn tijd wel uit bij rfc totdat ik uiteindelijk een keer stop

Laad alle reacties (28)

Of registreer je om te kunnen reageren.