Redactieblog

12 reacties

‘Melkgeld te halen in toeslagenwoud’

Melk al lang niet meer één witte massa. Er komen steeds meer stromen, met soms heel mooie plussen.

Melkprijzen vergelijken wordt steeds ingewikkelder. Meer en meer verwerkers gaan met allerlei melkstromen aan de slag, met voor elke stroom een andere toeslag. En dan zijn er nog punten te verdienen voor zaken als energiebesparing, levensduur en diergezondheid.

Kansen op extra inkomen

Al die verschillende vragen en eisen maken het voor de melkveehouder steeds lastiger, want er is steeds meer om aan te voldoen. Anderzijds zijn al die melkstromen en toeslagen ook even zoveel kansen, kansen op extra inkomen. En ja, het is niet meer zoals het misschien ooit was: zorgen voor een flinke veestapel, voer erin en gáán.

‘Meedoen levert extra geld op’

Consumenten willen geen anoniem product meer. Ook voedselbedrijven niet. Ze willen zich kunnen onderscheiden met een product dat duurzaam, gezond of waarschijnlijk gezond is en waarvan ze weten dat het komt van goed verzorgde dieren, liefst van een boer die ze kennen.

Waarom anders mag boerenkaas zich verheugen in een toenemende populariteit? En waarom anders stappen partijen in A2-melk of ‘gepersonaliseerde’ koemelk (melk rechtstreeks van één bepaalde koe). Bedrijven als Lely en Van ’t Riet Zuiveltechnologie zijn ermee bezig.

Tekst gaat verder onder foto

Melk is al lang niet meer één witte massa. Consumenten en verwerkers willen zich onderscheiden met bijzondere producten, en daar valt extra geld mee te verdienen voor de melkveehouder. - Foto: ANP
Melk is al lang niet meer één witte massa. Consumenten en verwerkers willen zich onderscheiden met bijzondere producten, en daar valt extra geld mee te verdienen voor de melkveehouder. - Foto: ANP

Weidegangpremie in sommige gevallen verdubbeld

Consumenten willen onderscheid en verwerkers moeten er hun weg in vinden. Dat de vele extra toeters en bellen steeds meer geld opleveren, wordt duidelijk aan de hand van de vergelijking die Boerderij heeft gemaakt van de melkprijzen over 2017. Een aantal bedrijven verdubbelde bijvoorbeeld de weidegangpremie. Anderen deden het iets rustiger aan, maar ook bij hen werd weidegang meer lonend. Daarnaast introduceerden enkele bedrijven een toeslag voor inzet van niet-genetisch veranderd voer (VLOG-voer) voor de Duitse markt.

Duurzame huismerkzuivel van Albert Heijn

Als klap op de vuurpijl kondigde A-ware eind vorig jaar een programma aan voor duurzame huismerkzuivel van Albert Heijn. Dat zal tot 3 cent per kilo aan extra melkgeld opleveren. Ook FrieslandCampina wil nu deze kant op. De verwachting is dat hiermee het einde nog niet in zicht is. Meedoen levert extra geld op.

Laatste reacties

  • cor vroege

    Ik weet niet of u het weet ,maar meeste toeslagen komen niet uit de markt ,maar betaal je zelf ,dat geld komt van degene die niet aan de voorwaarden voldoen ,en gekort worden op het melkgeld en daar worden die toeslagen van betaald ,boer vangt alleen meer als consument meer betaald ,en dit geld niet de tussenhandel opstrijkt en dat gebeurd meestal wel .en dat systeem zal moeten veranderen

  • klaas.van.der.horst1

    Ik snap uw reactie, maar helpt het om zo te denken? Wat is er aan te veranderen?

  • Alco

    Niet met alle hype gelijk meegaan.
    Zelfs de weidemelk betaald zichzelf niet.
    Met alles moet je je afvragen of het niet de standaard wordt.
    En dat alles met meer kosten, waarmee we ons uit de markt prijzen.

  • RIEN65

    Ook VLOG melk vergoeding is niet toereikend voor de boer. De rest in de keten profiteerd wel. De boerenvergoedingen moeten omhoog.

  • kleine boer

    Als er vraag naar is opgewekt nu dan is het nu aan de boeren te zeggen wat de meerprijs moet worden zo niet dan gaan we er niet in mee maken we die melk niet meer moet kunnen met de nieuwe wet denk ik ....

  • arink

    Wat een doemdenkerij allemaal.
    Zie het positieve er eens van in, dat er beweging in de markt zit, dat het niet meer vanzelfsprekend is dat het opschalingsmodel altijd wint, dat minder meer kan zijn, dat je voor boereninzet weer beloond kunt worden.

  • piet p

    Ja er is ook nog een grote kans dat het een sigaar uit eigen doos is.
    Straks is het de standaard zonder extra vergoeding .
    Maar misschien valt het mee.

  • wmeulemanjr1

    Als het uiteindelijk niet werkt omdat de consument 'gewoon voordelig' voedsel wil, betaald de boer het gelag, en niet onze 'fabrieksleiders' die het aan de boer opdringen en alles doordouwen!

  • jeannettedekker1

    Wie denkt er gezondere melk te produceren dan we nu doen?..??? Je kan van alles bedenken om de consument te paaien,maar wie houd wie nu voor de gek. We hebben wel te maken met een internationale markt.

  • Alco

    Juist Dekker.
    Alles wat we hebben is 100 % goed.
    De aparte stromen zijn allemaal bedacht om de consument te paaien en heeft vaak alleen emotionele waarde.

  • Attie

    Het zou voor de particuliere leverancier wel jammer zijn als onafhankelijk melkprijsvergelijk haast onmogelijk wordt.
    Was het bij voerbedrijven ook niet zo? elk bedrijf maakt veel verschillende soorten voer, vergelijk onmogelijk..

  • Jan-Zonderland

    Ik betwijfel of de gemiddelde consument het allemaal wel zoveel uitmaakt. Die willen gewoon een goed en lekker product voor weinig geld. En met bijv weidemelk worden ze ook nog besodemieterd ook want de helft van het jaar loopt er geen koe buiten. De bemiddelde consument is misschien iets kieskeuriger. De vergelijking met boerenkaas slaat m.i. nergens op. Dat is alleen kaas die volgens een andere procede gemaakt is.

Laad alle reacties (8)

Of registreer je om te kunnen reageren.