‘A-Ware houdt de koeien uit de wei’ - Boerderij.nl
Redactieblog

15 reacties

‘A-Ware houdt de koeien uit de wei’

Verrassend en ondoorgrondelijk, de bewegingen van A-Ware. Terwijl de maatschappij staat te schreeuwen om meer koeien in de wei, gaat A-Ware ook niet-weiders extra belonen.

“Handelsgeest”, zegt Hanna beslist. “A-Ware neemt zelf geen standpunt in, maar laat zich leiden door de consument. Voor de milieuminnaars en koeknuffelaars hebben ze de deal met Albert Heijn. Die melk moet voldoen aan een lange lijst van voorwaarden. Inclusief de koeien in de wei. Maar A-Ware kijkt verder. Er zijn ook consumenten die begrijpen dat koeien in de stal het ook prima naar de zin hebben, mits de stal aan allerlei eisen voldoet. De diergezondheid moet top zijn en het duurzaamheidprogramma van A-Ware moet worden gevolgd. Voor die groep is de duurzame melk van niet-weiders.”

Vraaggestuurd of productiegestuurd werken

Een mooie kans voor de grote boeren die niet kunnen of willen weiden. En een gehaaide handelstruc. De consument koopt duurzaam, denkt hij, en de boeren die niet weiden krijgen toch ruim een cent meer voor de melk. Respect voor de koopmansgeest van A-Ware. Niet voor niets zeggen ze: “We werken vraaggestuurd.”

Totaal anders dan FrieslandCampina, die aanvoer- en dus productiegestuurd werkt. Ze moeten maar zien dat ze de melk, die de leden aanvoeren, kwijtraken.

Tijd voor vernieuwing

“Voor de koeien is de nieuwe regel van A-Ware ook prima”, zegt Hanna. “Kijk maar naar het weer van de afgelopen weken. Bij ons bleven veel koeien lekker binnen, in plaats van de wei op te zoeken. En als het regende liepen ze als de wiedeweerga naar de comfortabele stal. Ze kozen daar zelf voor. We hoefden ze voor melken niet eens op te halen.”

De consument kan krijgen wat hij wil hebben en is dus tevreden

Een interessante ontwikkeling. A-Ware probeert zowel de consument als de leveranciers voor zich in te nemen. De consument kan krijgen wat hij wil hebben en is dus tevreden. De boeren, die de melk leveren, kunnen zelf kiezen welke melkstroom het beste bij hun bedrijf past. Eigenlijk een ideale situatie.

Dat hebben we bij de coöperatie niet. Daar knellen de regels. Democratisch door de leden vastgesteld.

Het wordt tijd voor vernieuwing van de coöperatie.

Laatste reacties

  • brutus71

    Een rare colum ditmaal, het begint met de titel Aware houdt de koeien uit de wei en het eindigt met de coöperatie moet vernieuwen.
    Wie doet het nu goed dan?

  • alco1

    Aware vindt opstallen zeker beter voor de koeien.
    Men wil toch vooral aparte melkstromen!

  • Firma Vellenga

    Toch heeft A-Ware duidelijke taal. Friesland Campina wil eigenlijk het zelfde zeggen maar kronkelt overal maar om heen. Zodat we niet meer weten wat ze willen/doen

  • agratax(1)

    @brutus71 Je bedoelt de cooperatie moet terug naar zijn roots -de boer is baas- en bepaalt het beleid in grote lijnen en niet de directie bepaalt wat er gebeurd en vooral waar het gebeurd. Niemand maakt mij wijs, dat de boeren op het idee kwamen om melkfabrieken in Oost Europa of erger China op te zetten terwijl in Nederland de boeren leden meer dan genoeg uitdagingen hebben, moeten ze ook nog de geldelijke verantwoording voor buitenlandse geldingsdrang van de directie dragen.

  • Zuperboer

    Hét verschil tussen de grootste melkverwerker en de niche-verwerker. Zonder sterke coops waren de boeren nergens geweest. Het blijft alleen wel van belang om de boerenstem te blijven horen in de ivoren toren.

  • alco1

    Zo is het Janssen. De coop is onmisbaar, maar we moeten zorgen dat ze ook de coöperatieve gedachtegang blijven houden,

  • info519

    ideaal zo'n grote coop idd...mooiste als je er zelf alleen niet bij zit...

  • Bennie Stevelink

    Ze hebben bij A-ware heel goed in de gaten dat “de” consument niet bestaat. Er zijn heel veel verschillende consumenten dus heeft A-ware heel veel verschillende melkstromen.
    Collectieve verduurzaming waarbij wij allemaal hetzelfde doen sluit niet aan bij de diversiteit van de markt en maakt dat wij de markt missen.
    De nieuwe melkstroom van FC is op zich een stap in de goede richting, maar waarschijnlijk in omvang te groot.

  • wmeulemanjr1

    'Stap in de goede richting'. ..'Zeer verre stip zetten aan de horizon'... is allemaal maar een beetje om de hete brij heen draaien....
    Op de korte termijn moeten we gewoon op normale manier een goede melkprijs beuren zonder allerlei kromme (linkse) fratsen!

  • alco1

    Ik kwam in gesprek met een grote retailer en zei bezorgd dat hun eisen wel de spuigaten uitliepen.
    Onze eisen zei die? De fabriek komt steeds met: "Kijk eens wat wij weer voor unieks hebben!!!".

  • farmerbn

    Precies alco. De melkfabrieken komen zelf met allerlei eisen voor de boeren om de consument te paaien maar die consument vraagt alleen een goed en lekker product. Dat FC moeite heeft met goed en lekker is het probleem van FC en niet van de boeren. Als FC het lekkerste toetje van de hele wereld maakt, wil iedereen dat kopen. Maken ze iets dat niet zo lekker is dan willen ze er allerlei randzaken bijdoen zoals weidemelk, duurzaamheid enz.

  • koestal

    smaakt net zo goed !

  • koestal

    ze leveren Appie goedkopere kaas ,niks mis mee !

  • schooteind1

    Als er zowel binnen als buiten voldoende voer is, en als koeien dan mogen en kunnen kiezen; zijn koeien liever binnen dan buiten. Over dierenwelzijn gesproken..........

  • kleine boer

    Schooteind 1 dat is niet overal zo ....... in een oude stal met te krappe boxen en gangen kiezen ze voor buiten. Laat de keuze ad veehouder over!! Hebben zelf ruime stal geïsoleerd maar als de deur open is zijn ze buiten heeft ook stukje met gras aanbod te maken ....

Laad alle reacties (11)

Of registreer je om te kunnen reageren.