Redactieblog

14 reacties

‘FrieslandCampina out of control?’

Het zijn stevige tijden in de melkveehouderij op allerhande terrein en roerige tijden voor FrieslandCampina.

Banken die geen fosfaatrechten willen financieren. En waar wel wordt gekocht, wordt gesteld dat ze binnen 5 jaar afgeschreven moeten worden. Maar ook melkverwerkers die voor de melkveehouders de fosfaatrechten financieren. Nee, dat is FrieslandCampina niet; dat past niet bij zijn profiel en het heeft wel wat anders aan haar hoofd.

Azië is tanende

Roerige tijden voor FrieslandCampina; ik baseer mijn waarnemingen op ledenbijeenkomsten en bladen. Het zuivelinkomen voor de melkveehouder kun je gerust goed noemen voor 2017. De melkprijs is gemaakt door de markt en een teleurstellende prestatiecomponent. Voor het eerst sinds de fusie van noord en zuid niet in staat opgaand te presteren.

Krijgen we te horen als redenen: China, Pakistan en Nigeria, daar is om diverse redenen slecht gescoord. Zijn risico’s in die landen voldoende onderkend of is het gewoon pech dat zich toevallig stapelt? Azië genereert nog steeds een groot deel van de prestaties, maar is tanende. Komt dat door onze producten? Ausnutria meldt dat groei, omzet en winst sterk stijgen in China; waarom kan ons eigen FrieslandCampina daar niet van mee profiteren?

Waarom kunnen we niet scoren op de thuismarkt?

Dan de Europese markt, de thuismarkt, waarom kunnen we op deze lucratieve, stabiele markt niet beter scoren? Andere zuivelaars genereren hun hele melkprijs in deze regio. Angelique geeft aan dat Duitse klanten vroegen om gentechvrije melk; we hebben toch een Research&Development-afdeling, waar meer dan € 280 miljoen in omgaat? Dat A-ware vervolgens ons nog een keer de oren wast met de nieuwe Ahold-melkstroom, terwijl wij naast R&D ook nog een leger duurzaamheidsspecialisten hebben. Allianties sluiten met het Wereld Natuur Fonds, de focus op de markt verliezen. Op mijn vraag in Zwolle of de nationale verwerkingslocaties in control zijn, werd geen antwoord gegeven. Een fabriek in België en Duitsland kregen aandacht in het antwoord.

‘Krone stelt: eerst thuis goed zijn en dan ligt de wereld open’

De topdirectie had er moeten zijn op de ondernemingsbijeenkomsten, wij boeren willen zien wat voor vlees we in de kuip hebben. De Duitse machinefabrikant Krone heeft als gouden stelregel: eerst thuis goed zijn en dan ligt de wereld open. Vion heeft dit ook ervaren. FrieslandCampina, in de basis een topbedrijf, moet binnenshuis herstellen in goede volgorde met focus op markt en leden.

Laatste reacties

  • ghsmale

    Schaal vergroting is niet alleen voor de landbouw bedrijven het juiste sleutel woord, en wordt nu ontraden.
    dit geldt ook zeker voor bedrijven als FC
    Schoen maker blijf bij je leest.

  • cornelis 22

    Pakistan waarschijnlijk grootste ramp,als je de helft van je eigen vermogen in het op een na corrupste land ter wereld investeert en vervolgens binnen een paar maanden al een enorme afwaardering moet doen dan heb je een kat in de zak gekocht. Wordt waarschijnlijk een paar jaar puin ruimen.

  • Bennie Stevelink

    Waarop baseert Jan van Weperen zijn stelling dat de Europese markt "een lucratieve markt" is? De Europese markt is een verzadigde markt waar producenten elkaar verdringen.

    Een aparte melkstroom, zoals A-ware die samen met AH opricht, kan FC ook. Maar dan moet wel het coöperatieve principe van gelijke rechten voor alle leden overboord.
    Het ligt dus allemaal wat complexer dan Jan van Weperen stelt.

  • Mfb

    Met Jan eens dat Hein Schumacher en Jaska de Bakker op alle ondernemingsbijeenkomsten aanwezig moeten zijn. Zij horen verantwoording af te leggen aan de leden.
    Met Bennie eens wat betreft de europese markt. FC moet daar concurreren met als basis de garantieprijs dus dan heb je direct al een achterstand op de meeste andere zuivelverwerkers.
    Dat het beter moet is wel duidelijk. De winst bij de vaste winstmakers lijkt structureel lager te worden dus er moet hard gewerkt worden om nieuwe winstmakers te vinden!

  • farmerbn

    Als je kijkt bij internationale zuivelwedstrijden dan zie je dat FC geen prijzen pakt. Als je wel een medaille wint kun je daar reclame mee maken. Consumenten die voor een winkelvitrine staan en enorm veel producten voor zich zien, kiezen meteen voor een prijswinnaar met een medaille sticker op de verpakking. Het is niet zo moeilijk maar je moet meedoen en prijzen pakken.

  • farmerbn

    Nederlandse bedrijven doen er wel een sticker op maar er staat dan 'reclame' op of 'de laagste prijs'. Kijk zo wordt je nooit rijk.

  • hansvanbergen

    Campina is vooral en bovenal met 52% een kaasfabriek. En de kaas die ze maken is inferieur. De kaas van aware, cono. delta milk rouveen, etc etc etc is veel en veel beter. Maar ja daar hebben de Campina leden geen verstand van

  • Jaap39

    Beste Hans, of de kaas van andere dan FC beter is vraag ik mij af. De vermarkting in ieder geval wel.

  • hansvanbergen

    Beste Jaap. Hell jaaaah!!!! Dat verschil is best wel heel erg groot. Zie ook hoe de klanten reageren. Niet voor niets heeft A ware een eigen kaas fabriek moeten starten om aan de vraag naar A kwalitiet kaas te kunnen voldoen.

  • Farmer4life2

    De wereld verandert snel. Grote loche bedrijven als RFC passen daar niet meer in. Te weinig leveren en teveel verdienen. Ze smijten met het geld intern

  • koestal

    In Europa zit je in een vechtmarkt zoals Aldi,Lidl ,Jumbo en Albert Heijn.Dt kost ook geld.

  • Mfb

    FrieslandCampina heeft heel veel lekkere kazen. Laatst een kaasproeverij gehad met alleen maar kaas van FrieslandCampina. Om je vingers bij op te eten.
    Lekkere kaas kost vaak ook wat meer en dan vallen de mensen terug op eigen merken e.d. Molenland kaas van de Aldi is van FrieslandCampina. Prima kaas voor een prima prijs al ga ik toch voor de duurdere.

  • De cultuur die er heerst deugt niet, dat geldt voor alle organen. De ledenraad is een fake orgaan alleen maar ja knikkers.
    Eigenlijk is het net een sekte....

  • hansvanbergen

    Laatst op een proeverij geweest MET ALLEEN MAAR FRIESLAND CAMPINA KAAS. Precies exact daar zit nou het probleem. De rest van de wereld noemt RFC gewoon Campina en vind kaas van A ware Cono Rouveen Leerdammer delta Milk etc etc veel lekkerder en is bereid er meer voor te betalen. Campina maakt kaas en laat het ophalen door handelaren en wacht af wat die willen betalen.

Laad alle reacties (10)

Of registreer je om te kunnen reageren.