Redactieblog

9 reacties

‘Supermarkt dicteert duurzaam’

“Wie nu nog volhoudt dat melk gewoon wit is en dat de klant toch kiest voor het goedkoopste, is niet meer bij de tijd”, concludeert Hanna.

“Bazen van de supermarkten weten wat klanten willen en daar richten ze hun schappen op in”. Ze vervolgt: “Er moet een omslag in denken komen bij de boeren. Te vaak lees ik in de reacties op deze website dat consumenten vooral kiezen voor de laagste prijs. Ook op visite hoor je het vaak. Deze collega’s lopen achter, de tijd haalt hen in.”

‘Wie had ooit gedacht dat scharreleieren de bulk zouden worden en kooi-eieren de uitzondering’

Weinig tegenin te brengen. Als zelfs prijsstunters als Aldi en Lidl een beleid ontwikkelen voor duurzame producten in de winkels, dan weten we welke kant het uitgaat. Kijk naar de scharreleieren in de vorige eeuw. Wie had ooit gedacht dat scharreleieren de bulk zouden worden en kooi-eieren de uitzondering. En bovendien niet meer in de winkel te verkrijgen. Alleen verstopt in koekjes en cake, maar dat ziet de consument niet. Wat niet weet, wat niet deert.

Sluipmoordenaar voor melkprijs

“De grote vraag is niet of we richting duurzaam gaan”, mengt Hans zich in het gesprek, “maar hoe wij als boeren ons deel van de hogere opbrengst krijgen. Daar moeten we ons nu vooral op richten. Ik vind het systeem van Albert Heijn wel goed. De eisen zijn hoog, maar de vergoeding van 3 cent komt wel direct terecht bij de boer en niet bij de zuivelonderneming, coöperatief, dan wel particulier. Dat doen de andere supers niet. Daar ligt de sluipmoordenaar voor onze melkprijs van de toekomst.”

“Hoe bedoel je?”, vraag ik.
“Als de meerprijs voor duurzaam in de zak van de zuivel verdwijnt, dan wordt duurzaam op den duur bulk. Bij een bepaald pakket aan eisen zal een passende extra vergoeding direct aan de boer moeten worden betaald. Dan weet je ook waarvoor je werkt met die duurzaamheid”, zegt Hans. “Plus dat je gegevens hebt om je bedrijf er wel of niet verder op in te stellen.”

Mee eens. Duurzaamheidtoeslag niet in de grote massa laten verdwijnen, maar net als bij AH en A-Ware direct naar de boer. Een schone taak voor FrieslandCampina, die goede voornemens heeft, maar te weinig heeft waargemaakt.

Laatste reacties

  • Zuperboer

    Komt er dan een link waarin we ons bankrekeningnummer aan Appie kunnen doorgeven?

  • Bennie Stevelink

    Hans pleit in feite voor meerdere melkstromen met ieder z’n eigen prijs. Dat het die kant op moet was mij ook al duidelijk geworden. Logistiek is het een uitdaging. Hoe organiseren we dat bij FC zonder dat de kosten te hoog oplopen?

  • Attie

    Precies ja, gelijk afrekenen net als in de Supers, of anders weer terug zetten!

  • Henk.visscher

    Supermarkten gaan nu extra betalen maar zodra er genoeg boeren zijn overgestapt word duurzaam een normale prijs en niet duurzaam krijgt minder ,zo is Albert Hein ook met beter leven varkens omgegaan.

  • wmeulemanjr1

    Rockgroep normaal had vroeger een lied "de boer dat is de keerl "
    We kunnen inmiddels wel een nieuw lied maken "de boer dat is de grote sukkel "

  • koestal

    De boer is niet meer troef !!

  • Attie

    Tja Meuleman, rare wereld met een glas melk als 'duurzame beleving'.
    Maar gewoon laten gebeuren, doen wij wel een biertje straks!

  • koestal

    als elke boer de koeien in de wei doet ,vervalt de weidepremie

  • Mbmb

    Bla, bla over duurzaamheid, die boer moet dat natuurlijk doen, maar krijgt wel de éne na de andere opdonder terwijl de kostprijs stijgt als een raket. Je werkt als een slaaf, 80 uur per week, en opbrengst van onze producten, maakt niet uit of het melk, vlees of graan is, dient als sluitstuk van alle andere portemonnees. Er is natuurlijk totaal geen maatschappelijke wil om die boer eens een eerlijke prijs te geven voor zijn product, want dat moet weer ergens anders vanaf, en dat wil men niet. Vergelijk mijn omgerekende uurloon maar eens met het uurloon van iedereen die op mijn erf komt en mijn opbrengst leegplukt.

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.