Redactieblog

‘Met de klas naar boeren die anders boeren’

Met Nordwin-leerlingen bezoeken we boeren die een ander verdienmodel hanteren dan gangbare boeren.

Nadat we met leerlingen van Nordwin van klas 4.2 in december op bezoek zijn geweest bij gangbare boeren met goede technische en financiële resultaten, zijn we afgelopen week opnieuw de boer op geweest. De eerste boer, Bartele Holtrop uit Rotstergaast (Fr.), beter bekend als boer Bart, verwelkomde ons hartelijk op wat hij noemde ‘de geitenwollensokkendag’.

Wij werken aan het begrip verdienmodel, aan creativiteit en aan inspiratie. Je hoeft het niet gelijk aan je ouders te doen, mag wel, als je maar weet waarom. Het begrip verdienmodel is best trendy, maar het geeft in mooi Nederlands aan: kan ik met mijn manier van boeren, passend bij mij, bij mijn bedrijf en in mijn omgeving, een goed leven scoren?

‘Je hoeft het niet net zo te boeren als je ouders, het mag wel, als je maar weet waarom’

Bartele wil anders dan zijn ouders, meer puur boer zijn. Hij wil gras omzetten in melk met zo weinig mogelijk erbij. De Jerseys waren al een paar weken buiten overdag. Op een bijzonder goede manier kon Bartele de leerlingen boeien, terwijl ze aankwamen met de opvatting ‘eerst maar eens zien’. Aan het eind van het bezoek waren er verschillende leerlingen die aangaven graag langer te willen blijven. Bartele en zijn vrouw Rianne Holtrop zijn genomineerd voor Agrarisch Ondernemer van het Jaar 2018.

Sietse Gerritsma in Elahuizen (Fr.), de tweede excursieboer, is net als Bartele jong, inspirerend en gepassioneerd. Hij heeft zo’n 80 koeien met 60 hectare op veengrond. In een grote uitloopbak met stro vertoeven de koeien graag, in weer en wind. Sietse vertelde hoe hij als niet-boerenzoon een bedrijf kon starten en uitbouwen. Ook een bedrijfsmodel met lage input, koeien op ruwvoer laten produceren.

‘Inventieve verdienmodellen, met een belangrijk plek voor duurzaamheid gericht op bodem en ruwvoer’

Een flink eind rijden vervolgens naar Jan Dirk van der Voort in Lunteren (Gld.), ondernemer van het jaar 2016. Jan Dirk beroemt zich er niet op biologisch te zijn, niet op Jersey-zuivel of zoiets. Nee, hij verkoopt ‘smaak’. Een ultiem verkooptopic. Zijn manier van boeren is in mijn beleving in kwaliteit moeilijk te evenaren. De bedrijfsprocessen met de koeien, de voeding, de grond, het grasgewas, de bemesting zijn allemaal met elkaar in balans. Zijn bedrijfsmodel vertaalt zich in Remeker-kaas.

Een waardevolle dag hebben we ervaren, een dag met inventieve verdienmodellen, waar duurzaamheid gericht op bodem en ruwvoer een belangrijke plek heeft.

Of registreer je om te kunnen reageren.