Commentaar

4 reacties

‘Hoge melkprijs drukt resultaat FrieslandCampina’

De wereld lijkt gecompliceerd. Terwijl FrieslandCampina-topman Hein Schumacher over 2017 een fors lagere winst bekendmaakt, zit thuis een tevreden melkveehouder/aandeelhouder.

Hij ontvangt over 2017 een melkprijs van € 40,01 per 100 kilo, 7,75 cent meer dan in 2016. En nog meer goed nieuws: de zuivelmarkt voor 2018 lijkt gunstiger. Het is even een opsteker in het politieke gereutel omtrent I&R en toekenning van fosfaatrechten.

Europese markt is uitdagend

Koninklijke FrieslandCampina haalt in 2017 met € 12,1 miljard weliswaar 10,1% meer omzet; de winst daalt met 27,3% naar € 227 miljoen. China, Duitsland en Pakistan drukken op het resultaat. De pijn in China lijkt met de eenmalige afschrijving van € 90 miljoen geleden. Het faillissement van partner Huishan Dairy levert FrieslandCampina hooguit een scheur in de broek op. Nee, uitdagender is de Europese thuismarkt, nog steeds goed voor 60% van de omzet. Het bedrijf moet met nieuwe producten komen, zoals op het terrein van kinderen, ouderen of sportvoeding.

‘Je moet wel aan de bak als de melkprijs met 24% stijgt’

Hoge melkprijs niet vanzelfsprekend

Topman Schumacher benadrukt dat een hoge melkprijs niet vanzelfsprekend is. Door de hoge garantieprijs (€ 37,96) bedraagt over 2017 de prestatietoeslag ‘slechts’ € 1,03. Ter vergelijking: in 2016 was dit met deze toeslag het dubbele (€ 2,19), maar toen was de garantieprijs (lees: grondstofprijs) ook veel lager (€ 32,26). ‘Je moet wel aan de bak als de melkprijs met 24% stijgt’, zo geeft hij nog een oorzaak van lagere bedrijfswinst aan.

Ondernemer kan weer keuze maken

FrieslandCampina gaat steviger inzetten op marktafstemming. De coöperatie praat al langer over de organisatiestructuur. Een heikel onderdeel is het splitsen én verwaarden van diverse melkstromen. Die zijn er al met standaardmelk, weidemelk, bio en Vlog. Er zijn nieuwe mogelijk, en waarom niet? Het biedt de melkveehouder de kans om in te spelen op specifieke marktwensen. De ondernemer kan weer een keuze maken. Dat hier een marktconforme beloning tegenover moet staan, staat buiten kijf.

Laatste reacties

  • agratax(1)

    Daar FC een cooperatie is staat winst maken of hogere melkprijs betalen voor de leden niet op hetzelfde niveau. Wat hebben de leden aan een hoge winst bij de co-op als ze zelf de bakker en de voerleverancier niet kunnen betalen? Voor hen is een kostendekkende melkprijs belangrijker dan de hoera mededeling van de directie in de pers vanwege een toren hoge bedrijfswinst, terwijl zij op een houtje bijten..

  • wmeulemanjr1

    Dus als de melkveehouder genoegen neemt met een lagere melkprijs dan heeft de directie een makkie om aan ons 'leverproduct melk' een beetje rendement te maken?
    Gekker moeten de afkondigingen niet worden!

  • mtseshuis

    Was zeker meer uit te halen, maar ik vind dit 10x wenselijker dan een melkprijs van 38 cent en 3 cent prestatietoeslag. Laat de directie maar zweten voor een goed financieel resultaat, gaan die cowboypraktijken vanzelf wel over... Smijten met geld dat kunnen ze, blijkt ook wel uit de jaarcijfers, kosten lopen steeds verder op...

  • Frank D

    RFC acteert als een verslindende corporate met korte termijn visie, zal weer lange termijn moeten worden. Daar heb je geen consultants en Heinz achtige types voor nodig die alleen maar in de wedstrijd zitten voor een korte mooie privé show om daarna ergens anders een mooie positie te krijgen op basis van opgeklopte cijfers.....

Of registreer je om te kunnen reageren.