Redactieblog

3 reacties

‘Onmiskenbare trend: melk met meerwaarde’

Meer verschillende melkstromen zijn niet tegen te houden. Dat is soms meer werk, maar ook meer geld.

Alle melk is wit, maar het ene wit is het andere niet. Dat blijkt uit het toenemende aantal melksoorten en de mooie plussen die daarmee kunnen worden verdiend.

VLOG-gecertificeerde melk

Veel melkveehouders zijn zich daar goed van bewust, gezien het gestegen percentage weidegang na de forse verhoging bij veel verwerkers van de weidetoeslag, per 1 januari 2017. In de loop van vorig jaar waren honderden boeren er ook nog eens als de kippen bij om VLOG-gecertificeerde melk te produceren. Die 1 cent per kilo extra is met minimale inspanning en tegen beperkte meerkosten bij te verdienen. Hier en daar is er zelfs een wachtlijst.

Foto: Anne van der Woude
Foto: Anne van der Woude

Voor andere melkstromen ligt het genuanceerder. De Albert Heijn ‘huismerk-plus’-melk die A-ware gaat produceren is sommige veehouders bijna op het lijf geschreven. Zij pakken de 3 cent per kilo extra er graag bij. Andere bedrijven moeten er eerst even over denken en aan rekenen, voor ze besluiten in te stappen (of niet mee te doen).

Trend: duurzame en natuurlijke producten

Melkveehouders hoeven niet in te springen op de trend naar meer soorten melk, maar erover mopperen helpt ook niet. De ontwikkeling is niet tegen te houden. Supers gaan ervoor en consumenten waarderen het. Te hopen is wel dat we in Nederland geen glyfosaat-vrije melk krijgen, zoals in Duitsland (al wordt het daar ook niet expliciet zo genoemd), maar de trend naar nog duurzamer en natuurlijker is onmiskenbaar.

In de Nederlandse context valt wel op dat FrieslandCampina nog niet erg enthousiast meedoet. ’s Lands grootste zuivelbedrijf is zuinigjes met de weidetoeslag, maar kan omwille van de Duitse markt niet om VLOG-gecertificeerde zuivel heen. Die houding lijkt verschillende oorzaken te hebben. De coöperatie is meer dan kleine broertjes als Cono en Rouveen, de gevangene van het collectief. Anderzijds zit de onderneming, die alles in het groot doet, helemaal niet te wachten op allerlei kleinere melkstroompjes. Soms lijkt zelfs een zekere gemakzucht aanwezig.

Laatste reacties

  • frl

    Is fraude vrije melk al verkrijgbaar ?

  • klaas.van.der.horst1

    Ik weet niet of dit een gat in de markt is. Schijnt ook iets te zijn met de certificering :)

  • Toon van de Koevering

    Toeslag van 1 cent op VLOG melk is niet kostendekkend. Dus de melkveehouder geeft toe.

Of registreer je om te kunnen reageren.