Boerenblog

4 reacties

‘Bedrijfsovername door RVO administratief drama’

Ik nam eind 2016 een bedrijf over. De administratieve verwerking door RVO.nl was een drama.

Het beleid zwabbert rond de inperking van het fosfaatoverschot. Telkens is het maar een maand houdbaar. Elke maand volgen nieuwe (reken)regels en extra peildata. De adviseurs kunnen het ook nog maar nauwelijks volgen. Advocatenkantoren sturen steeds meer uitnodigingen. Gelukkig heb ik als melkveehouder een lichamelijk beroep, anders zou ik er slapeloze nachten van krijgen. Het huidige beleid is wel een nachtmerrie voor menig melkveehouder.

‘Gelukkig heb ik als melkveehouder een lichamelijk beroep, anders zou ik er slapeloze nachten van krijgen. Het huidige beleid is wel een nachtmerrie voor menig melkveehouder.’

Uitvoeringsorganisatie is nog frusterender dan het regeringsbeleid

Niet alleen het beleid werkt frustrerend. Misschien nog wel meer ergernis roept de organisatie op die dat beleid moet uitvoeren. Vroeger dekte haar naam nog de inhoud. Dienst Regelingen administreerde de regeltjes. Tegenwoordig slaan ze met de naam Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland de plank volledig mis. Alsof ondernemers regels nodig hebben. Gelukkig gaat tegenwoordig veel digitaal. Als RVO.nl nog met papier zou werken, was de ramp niet te overzien. Zet een kruisje in het verkeerde vakje en je kunt het vergeten. Maakt de Dienst een grove fout, dan is het ‘Sorry meneer, dat was niet onze bedoeling’.

‘Maakt RVO.nl een grove fout, dan is het: “Sorry meneer, dat was niet onze bedoeling.“’

‘Soap door RVO.nl’

De soap die ik in maart met RVO.nl doormaakte is er eentje om in te lijsten. Door een bedrijfsovername moest ik een hele trits tabbladen invullen. Keuzemenu’s en help-pagina’s genoeg, daar hoeft het niet op vast te zitten. Alle kruisjes stonden ook goed. Maar waarom het niet goed doorkwam, dat wist men bij RVO.nl ook niet. Begin maart moest ik de organisatie 3 keer per week bellen. De laatste week van maart waren het boekhoudkantoor en twee advocatenbureaus voor me bezig, het vroeg tig telefoontjes. Bij RVO.nl wisten ze het ook niet meer.

‘De soap die ik in maart met RVO.nl doormaakte is er eentje om in te lijsten.’

Nachtmerrie

Een ware nachtmerrie leek zich te voltrekken. Rond de middag bellen beviel me het best. Meestal ga je dan voor het eten door het keuzemenu, je eet even op je gemak en daarna ben je dan meestal wel aan de beurt. Maar die ene keer dus niet. Nou ja dan maar even op de bank zitten met de telefoon op de speaker dan hoor ik het wel. Het duurde maar even of ik had een slaaproes. Dromend over RVO.nl hoorde ik iemand mij in mijn slaap roepen: ‘Mijnheer Schouten, ik ben van de RVO.nl, bent u daar nog?’ Ik schrok wakker van de stem uit mijn telefoon en kreeg weer hetzelfde onbevredigende antwoord.

‘Eerst eindelijk afwikkeling, dan belt RVO: Oh nee, toch niet goed’

Uiteindelijk kwam het verlossende telefoontje met de correcte afwikkeling. Doodleuk werd ik 2 uur later teruggebeld: “Oh nee toch niet goed, wij weten het hier niet.” Een zeer onplezierig gesprek met een klacht van mijn kant als resultaat.

Half april was er dan toch de verlossende brief in de inbox. De bedrijfsovername was alsnog correct verwerkt. Als klap op de vuurpijl volgde eind april nog een telefoontje van een afgedwaalde medewerker: “We weten het niet ...”

Zonder riemen is het moeilijk roeien, maar zonder koers is het nog moeilijker varen. De nieuwe minister van Landbouw hoeft geen laarzen. Hij heeft volgens mij meer behoefte aan een nieuwe bezem.

‘Zonder riemen is het moeilijk roeien, maar zonder koers is het nog moeilijker varen. De nieuwe minister van Landbouw hoeft geen laarzen. Hij heeft volgens mij meer behoefte aan een nieuwe bezem.’

Laatste reacties

  • Helemaal mee eens.. in 2015 ook een bedrijf overgenomen .. 14,5 uur met ze gebeld alles bij elkaar.. fout lag steeds bij hun .. echt heel erg.. vullen wij 1 getal verkeerd in heb je gelijk gezeur

  • wilcovanlaar1

    Beste Pieter,
    Die ervaring hebben wij ook met RVO, je maakt de gekste dingen mee !

  • farmerbn

    Klagen doe je bij de nationale ombudsman. Die is daar speciaal voor.

  • ...............

    Wen er maar vast aan, als dat Klavertje nul op de stoel zit dat het nog veel erger wordt.

Of registreer je om te kunnen reageren.