Boerenblog

14 reacties

‘Logge zuivel opgeschud met stap AH en A-ware’

Het klinkt mooi, 3 cent extra bij Albert Heijn. AH pakt er vooral de consument mee in.

A-ware en Albert Heijn presenteerden afgelopen week hun nieuwe zuivellijn, gebaseerd op een duurzamere veehouderij die lijkt op een gangbaar-plus of een biologisch-min.

Tijdens Tinekes zwangerschap deed ik vaak met haar de boodschappen op vrijdagochtend, zodat zij niet zoveel hoefde te tillen. Ik heb toen mijn ogen goed de kost gegeven bij het zuivelschap: rijen vol met melk, toetjes, yoghurt, kaas en nog veel meer. Dan vraag je je af hoe je daar nog onderscheidend kunt worden.

Door slimme marketing pakt Albert Heijn nu de consument in door de boer 3 cent meer te betalen

Dat doet Albert Heijn nu door zijn huismerk naar een hoger plan te tillen. Jumbo en Aldi wilden dit met hun huismerken al doen, maar zonder meerprijs voor de boer. Door slimme marketing pakt Albert Heijn nu de consument in door meer te betalen.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit een goede stap, al heb ik wel mijn bedenkingen. 3 cent extra is toch wel een erg karige vergoeding voor de eisen.

Ik vond het een goed signaal dat A-ware in 2014 een nieuwe fabriek in Heerenveen ging bouwen. Dat gaf veel reuring bij boeren hier in het Noorden. Op elke vergadering en verjaardag werd wel over die nieuwe fabriek gesproken. Voordat A-ware hier zijn fabriek had, waren in deze regio veel DOC-boeren. Daarvan zijn er veel overgestapt.

‘Dairy Valley heeft FrieslandCampina wakker geschud’

Ik was voor de start van A-ware bang dat met bijna alleen FrieslandCampina hier in het Noorden een soort Arla-luiheid zou ontstaan zoals ik tegenkwam tijdens mijn werk in Denemarken. Arla is Denemarkens grote logge apparaat dat alle macht heeft in de zuivel en niks extra’s hoeft te doen. Daarom was ik blij dat er rond Heerenveen een Dairy Valley ontstond met fabrieken als Vreugdenhil, A-ware, Ausnutria Hyproca en Henri Willig. Dit heeft FrieslandCampina wel wakker geschud.

‘Bij 3 cent extra voor nieuwe zuivellijn AH, die tussen gangbaar en biologisch in zit, kom je toch geld tekort’

Maar even terugkomend op de nieuwe zuivellijn. Die zit dus volgens mij tussen gangbaar en biologisch in en je krijgt 3 cent extra. Tijdens de koffie heb ik al even gerekend op de aloude achterkant van de sigarendoos en daarbij kwam ik toch wat centen tekort. Met 80% gras ga je niet de productie vasthouden op 9.000 kilo melk. Dit betekent verlies van omzet; je mag weliswaar wat meer koeien binnen je fosfaatreferentie houden, maar dat kan niet verder dan tot 2,5 GVE per hectare. Het voer is duurder, volgens mij te vergelijken met Vlog-krachtvoer, en dat betekent plus 1 cent voerkosten. Kruidenrijk grasland inzaaien is ook niet gratis. Voor wie het past, is er niets aan de hand, maar deze partijen leggen nogal wat eisen op tafel tegen een karige vergoeding. Alles bij elkaar optellend kom ik toch wat tekort.

‘Een meerprijs van 7 à 8 cent zou uitgangspunt moeten zijn [...]. Deze 3 cent is een nauwelijks toereikende onkostenvergoeding’

Als A-ware en Albert Heijn echt een standpunt willen maken, dan moeten ze dit doen met een prijs tussen gangbaar en biologisch in. Het vijfjarige gemiddelde verschil tussen biologisch en gangbaar is 15 cent. Dus 7 à 8 cent zou het uitgangspunt moeten zijn, lijkt mij, om veehouders daadwerkelijk over de streep te krijgen. Deze 3 cent is een nauwelijks toereikende onkostenvergoeding. Hiermee koopt Albert Heijn zijn onschuld richting de maatschappij en steekt de supermarktketen Jumbo de loef af met wél een ‘meerprijs’ voor de boer.

Laatste reacties

  • Bennie Stevelink

    AH en A-ware willen met een groep boeren een gesloten keten vormen. In een gesloten keten krijgt iedere schakel een prijs die afgeleid is van de eindprijs die de consument betaalt en niet een prijs die afgeleid is van de commoditymarkt.
    Omdat het juist de boeren zijn die in deze keten de onderscheidende marktwaarde creëren is het des ter belachelijker dat zij een prijs krijgen in relatie tot de commodity. Of dit nu +3 cent of +7 cent is gaat het niet om.
    Ik heb de indruk dat de boeren die hebben meegewerkt aan de ontwikkeling van dit concept zich door A-ware verschrikkelijk bij de neus hebben laten nemen.

  • alco1

    Ik zou die boeren wel eens willen spreken.
    Volgens mij is dat allemaal een 'wassen" neus.

  • ENDE902

    Volgens mij wordt er lukraak een meerprijs per liter ingegooid, maar wordt niet nagerekend of het kostendekkend is. Inzake de vlogmelk zei een veevoederleverancier tegen mij dat deze +1 cent ook niet kostendekkend zal zijn voor de boer, vanwege de hogere prijs van de grondstoffen voor het veevoer. Dus: tel uit je winst.

  • frl

    IK hoorde dat Appie maar 10 miljoen liter nodig heeft, dat is 12 gemiddelde bedrijven.
    Appie kan zich op de borstkloppen en is vrij van plagerij ngo's.

  • WGeverink

    Voor zover ik weet worden de goedkoopste naamloze "i don't give a shit" melk en de duurste en duurzaamste weidevogel en ozonlaag besparende meerkruidenweidemelk met nog wat andere melken tegelijkertijd afgevuld vanuit dezelfde tank. Het verschil in prijs per liter in de supermarkt is ongeveer wat de boer beurt aan melkgeld per liter. Ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die bij jullie in de supermarkt met al de verschillende soorten melk door de bomen het bos nog ziet.

  • koestal

    er wordt gegoocheld met cijfers

  • raymond

    Voor wie t niks vindt, laat t maar gaan.
    Voor de anderen; 1 cent melkprijs erbij aan weidevogelcontracten, 2 centen erbij aan GLB-groen en draagvlak in de regio mbt vergunningen.

  • JC Vogelaar

    Wat mij opvalt is dat iedereen heel snel zijn oordeel klaar heeft maar minder sterk is in het rekenwerk.
    Inclusief weidegang is de plus 4,25 dat lijkt me een serieus bedrag.

    Het is inderdaad geen Bio prijs maar het zijn ook geen Bio eissen.
    ALs ik over de duim reken is het 0,5 ct hogere krachtvoerkosten vanwege Vlog en al het verdere kunnen circa 6000 bedrijven in Noord Nederland vrij eenvoudig aan voldoen.

    Mogelijk is het verstandig om eerst een keer met je accountant om tafel te gaan.
    Neem dan eens 3 melkprijzen als basis.
    Een melkprijs van 38 ct een melkprijs van 33 ct en een melkprijs van 28 ct.
    Reken bij die prijzen eens een plus van 4,25 ct en maak de inschatting hoe vaak welke basis wellicht realiteit gaat worden.
    Reken dan ook mee dat A-ware geen standstill af gaat kondigen .

  • kleine boer

    Meneer vogelaar als er dan 10000 overstappen naar Aware en dan graag mee doen omdat het toch wel veel geld is..... wat gaat ah dan doen als ie het niet kwijt blijkt te worden? Wat gaat ah zowiezo doen als er te veel gegadigden komen. Zorg gewoon zelf voor een extra door melk te leveren met wat hogere gehaltes en je zit zomaar 2 ct boven de basis prijs zonder extra werk en kosten....

  • j.verstraten1

    Ik ken de details van de voorwaarden niet, dus waag me niet aan een berekening.
    Meestal worden onderscheidende producten via een 'merk' in de markt gezet.
    Nu zie je dat wat met de traag groeiende vleeskip gebeurde van het oorspronkelijke merk 'volwaard' naar de 'beter leven eigen-huismerk kip' ook met zuivel gebeurd. Dus behalve de analyse van Piet Jan ( imago , ngo's van de stoep houden) is dat met het opkrikken van het huismerk naar de 2.0 versie, het oude imago ( anoniem, basiskwaliteit voor de laagste prijs) verlaten word en daarmee de competitie met de merken op een next level komt. Dat beseffende mag je je afvragen of je nog een onderscheidende melkstroom kunt organiseren. De retail trekt de macht verder naar zich toe is mijn conclusie. Als het waar is zoals Jan Cees stelt dat 6000 boeren hier relatief makkelijk aan kunnen voldoen, dan is het logisch dat AH er niet meer dan 3ct voor over heeft.
    Trouwens 6000 boeren zijn er genoeg om de hele Nederlandse markt van deze melk én afgeleide producten te voorzien.

  • Dirk,

    + 3 op welke melkprijs ? Vraag ik me af , zal het niet zo zijn dat deze +3 binnen 4 jaar verwerkt zit in de basis prijs ,met andere woorden ,binnen 4 jaar is het de standaard ,en is de rest van de veehouders wordt verplicht aan de AH normen te voldoen ,ZONDER +3

  • alco1

    Wat jullie, o.a. JC Vogelaar zeggen, gaat op zolang er meer vraag is naar die gecertificeerde producten dan het aanbod is.
    Bij overaanbod klapt de prijs in elkaar en de eisen worden standaard.
    Daarbij wordt een stok aangereikt om de boeren mee te slaan die er niet aan voldoen.
    Conclusie: Zijn we er toch weer ingetuind.

  • gjh

    die Vogelaar toch het is niets het was niets en het wordt niets wederom meepraten met de grote mannen, en zo denken daar een baantje te krijgen wees eerlijk het is gewoon te weinig SIMPEL

  • JC Vogelaar

    GJH ik zou zeggen schrijf je eigen bijzondere wapenfeiten in algemeen belang maar op dan kunnen we vergelijken wat niks is niks was en niks zal worden .
    Alvast de beste wensen voor 2018

Laad alle reacties (10)

Of registreer je om te kunnen reageren.