Redactieblog

10 reacties

‘Complimenten voor A-ware’

Nee, nu niet over de Partij voor de Dieren, zoals ik vrijdag 15 december aankondigde. Dat komt vrijdag 22 december. Vandaag de 3 cent meer voor duurzame melk.

Dat kunnen de boeren krijgen van A-ware, die een overeenkomst sloot met Albert Heijn. De 3 cent komt boven op de reguliere melkprijs van A-ware, inclusief toeslagen.

Bewondering bij ons aan de keukentafel voor deze meesterlijke zet. Wat een koopmanschap. Wat een gevoel voor de maatschappelijke ontwikkelingen. En wat een besluitvaardigheid. Daarom is deze actie een groot compliment waard.

Deze actie kent alleen maar winnaars. De boer, omdat hij zelf de keuze heeft of hij mee wil doen of niet. Het rijtje eisen dat Albert Heijn stelt aan de duurzaamheid, is geen kattenpis. Ik zal de eisen hier niet opsommen, maar het gaat van grondgebondenheid tot kruidenrijk grasland, van de aankoop van regionaal voer tot het volgen van workshops. Daar staat niet elke boer om te springen. Het zal daarom vast geen storm lopen. Of er zou al een ommezwaai in de denkwereld van veel boeren moeten komen.

‘Deze actie van A-ware kent alleen maar winnaars: de boer en de maatschappij’

Ook de maatschappij kan tevreden zijn. Al de eisen die ze stelt, worden ingewilligd. In één keer is de discussie over duurzaamheid afgerond. Wie daar straks nog over dooremmert kan doorverwezen worden naar de supermarkt. Daar staat het product van zijn wensen. En blijft de afzet achter? Dan is dat niet de schuld van de boer maar van de consument, die niet een paar cent meer wil besteden voor zijn idealen.

Tot slot lacht A-ware in zijn vuistje. Dank zij een commerciële handigheid gooien ze in één keer het imago van een bulkproducent van zich af. Het zuivelbedrijf heeft plotseling duurzaamheid hoog in het vaandel. En dat maar voor een klein deel van hun productie. Erg handig gespeeld.

Verbaast het u dat ik dan denk: waarom heeft FrieslandCampina deze deal niet bedacht? De zuivelonderneming heeft duurzaamheid hoog in het vaandel, maar vergadert eindeloos over de regels waaraan je moet voldoen. Om te eindigen met een vaag compromis, waarmee niemand echt tevreden is.

‘Waarom heeft FrieslandCampina deze deal niet bedacht?’

Waarom niet zo gewerkt als A-ware? Gewoon de eisen voor een product vaststellen en de leden vragen er op in te tekenen. Voor een hogere melkprijs, meer dan 3 cent per kilo om alle kosten te dekken, zodat er ook nog wat extra marge voor de boer overblijft.

Kan FrieslandCampina dit niet? Is het coöperatieve model een belemmering? Of heeft ze gewoon de goede mensen niet, die dit kunnen bedenken en verkopen.

Want zo moeilijk kan het niet zijn. A-ware heeft in feite niets anders gedaan dan samen met Albert Heijn een aantal strenge eisen voor de boer af te spreken en een plus van 3 cent op de melkprijs. Albert Heijn en A-ware hoeven zelf niets te doen. De boer knapt het werk op voor die magere 3 cent per liter melk meer.

‘Albert Heijn en A-ware hoeven zelf niets te doen; de boer knapt het werk op’

Ik heb nog één hoop. Het contract van Albert Heijn met A-ware is niet exclusief. Dat betekent dat andere zuivelondernemingen ook mee kunnen doen. Zoals FrieslandCampina.

Dat zou voor ons als leden de moeite waard zijn. Wij beuren tenslotte gemiddeld meer voor de melk dan bij A-ware. Als daar 3 cent bovenop komt, zijn we weer spekkoper. Maar eerlijk is eerlijk, de eerste slag is voor A-ware.

Laatste reacties

  • farmerbn

    Helemaal mee eens. We zijn van het gezeur af. Als te weinig boeren meedoen is dat een teken dat die drie cent te weinig is en als de consument niet koopt moeten ze ophouden met zeuren.

  • Firma Vellenga

    Zelf vorige week ook al op melkweb soort gelijke vraag gezet als hier boven.... Waarom kan Friesland Campina hier niet in mee gaan? Kreeg erg veel afwijzende reacties. Veel melkveehouders zijn nog niet aanhet nieuwe denken toe denk ik. Als wij vertellen dat we vogeltjesland willen maken in bepaalde delen van het land worden we vaak vreemd aan gekeken. Met meteen daar op de opmerking dat verdient helemaal niets. Tja, wij hechten waarde aan de natuur dat hoort ook bij het boer zijn. Wel zou een paar centen meer voor deze instelling wel welkom zijn om door te zetten

  • oorspronkelijk

    Vellenga
    dat is de juiste mentaliteit
    niet alleen voor natuur maar voor humaner arbeidsstructuur is een extra wenselijk zo niet noodzakelijk om mensen te recruteren

  • buitenok

    ik had ook gedacht met het meerwaarde voor melk. FC ook met zulke voorstellen was gekomen. Maar nee FC wil de nieuwe standaard verhogen en controleurs aan het werk houden

  • .....

    Deze melk lijkt me een prima alternatief voor biologisch en nog een stuk goedkoper ook voor de consument

  • Bennie Stevelink

    @Vellenga, ondanks dat ik zelf in de verste verte niet aan de eisen van AH kan voldoen heb ik veel symphatie voor boeren die wel op deze manier kunnen en willen werken. Jullie zijn het visitekaartje voor de melkveehouderijsector.

    FC koos voor collectieve verduurzaming die uiterst langzaam gaat omdat de tegenstelling tussen boeren enorm is. Deze tegenstelling is ontstaan doordat we vanaf de jaren tachtig grondloos konden groeien in melkquotum. Om de boel bij elkaar te houden kunnen ze niet anders dan hele kleine beetjes te verduurzamen wat in feite niets voorstelt.
    Het gevolg is dat een (mogelijk) gat in de markt voor zuivel met hogere duurzaamheid niet werd beantwoord. Daar is A-ware ingesprongen.

    In hoeverre er werkelijk een gat in de markt is voor zuivel met hogere duurzaamheid moet nog blijken. Zaterdagavond sprak ik iemand die een managementsfunctie heeft bij een zuivelbedrijf die inspeelt op de nichemarkt. Hij waarschuwde dat het initiatief van A-ware en AH ook gemakkelijk kan “doodbloeden”.
    Als je er goed over nadenkt zijn er inderdaad nogal wat beren op de weg. De huidige kopers van het huismerk zijn de uitgesproken prijskopers die niets anders interesseert dan prijs en smaak. Het huismerk moet dus worden omarmt door een tegenovergestelde doelgroep.

    wordt vervolgt.........

  • Bennie Stevelink

    Vervolg.

    Van biologische zuivel weten wij al dat maar zeer weinig mensen het extra bedrag willen betalen.
    FC brengt bv biologische zuivel op de markt onder de naam “Boerenland”. Dat het biologische zuivel is staat alleen in de kleine letters op het pak. Als het in grote letters op het pak wordt gezet stort de verkoop in.

    Dus hoeveel markt is er voor zuivel met hoge duurzaamheid als de prijs fors hoger is?

  • frl

    Weidemelk slaat wel aan, maar voor meer biodiversiteit daar heb ik mijn twijfels bij.
    Consument zal gemiddeld toch lang gaan voor het goedkoopste.
    Volgens mij kun je dat beter uit de pot van Brussel regelen meer premie voor blijvend grasland, grondgebondenheid, vroeg weiden , uitgestelde maaidatum, ruige stromest.

  • hansvanbergen

    Hele verhalen en visies. Echter de 3 cent is simpelweg grotendeels het gat tussen Campina en A Ware. So AH kan bij Campina prijs x betalen en eisen stellen zoals Jumbo deed. Of AH maakt een deal met A Ware en betaald prijs y +3 + eisen. Echter y+3 =x. Zo simpel is het. En AH ervaart Zaanse Hoeve niet zozeer als huismerk maar probeert het hogerop in de markt te zetten. Daarnaast kan Campina nimmer een klein deel van hun boeren een voordeel geven. Een voordeel wat er niet is want door de Garantie prijs staat Campina te hoog in de markt qua prijs voor dit type iniatief. Daarnaast is A Ware en doorvoor Katshaar Zuivel al jaren toeleverancier van verse zuivel voor AH. Ik heb me gleik aangemeld. Ik voldoe al bijna aan alle eisen en die 3 cent passen wel in mijn knip.

  • alco1

    Eén goede opmerking in het betoog.
    "Gezien de eisen zal het vast geen storm lopen."
    Want we hebben hier ook weer te maken met de regels uit de natuur.
    Aanbod versus vraag.
    Als het aanbod de vraag overschrijdt zal de meerprijs wegsmelten als sneeuw voor de zon en zullen de eisen standaard worden en degene die er niet aan mee doen worden af geserveerd.
    Zijn we er toch weer ingetuind zal de conclusie zijn.
    Met weidegangmelk ging het zo.
    Want de meerwaarde daarvan is weg en opstallers krijgen gewoon minder.
    Ook het absurde biologisch dreigt de verkeerde kan op te gaan.
    Die moeten hun markt ook koesteren ipv. overvoeren.

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.