Boerenblog

2 reactieslaatste update:30 nov 2017

‘Kaasletter is hot door Facebook’

Vijf december wordt de Sinterkaasavond. We kunnen niet eens aan de vraag voldoen.

Sinterklaas komt er aan. Voor ons en andere kaasboeren betekent dat, net als andere jaren, kaasletters maken. Dit jaar is er, via Facebook, ongekende belangstelling voor de letters. We genieten er van, zien ook risico‘s, maar proberen vooral aan de vraag te voldoen.

Al jaren konden klanten kaasletters bestellen. We sneden de letter met een mesje uit de gewenste (kruiden)kaassoort en verpakten het in een doosje. Sinds 2 jaar pakken we het professioneler aan, met de man die onze website beheert en publiciteit verzorgt op Facebook. Hij liet mallen maken en verschillende doosjes. De letters S en P kunnen nu door iedereen besteld worden via de website Boerenkaasletter.nl. Vorig jaar maakten we via Facebook en Twitter reclame en de verkopen namen toe.

In zomer al bezig met voorbereiding kaasletterseizoen

Dit jaar waren we in de zomer al bezig met de voorbereidingen voor het kaasletterseizoen. De vierkante kazen werden gemaakt en er kwam al een eerste bestelling binnen. Hoeveel zouden volgen? Dat was niet in te schatten, dus het aantal gemaakte kazen was een gok.

Net als vorig jaar zette onze websitebeheerder in oktober een bericht op Facebook. En plotseling, 2 weken later, is het bericht opgevallen en is het massaal gedeeld, zelfs meer dan een miljoen keer, ongelooflijk. Natuurlijk valt een bericht niet zomaar uit het niets op, er was het nodige werk aan vooraf gegaan. Maar hoe een bericht populair wordt, is deels toeval en geluk.

‘Zelfs Albert Heijn wil kaasletters verkopen’

Het bleef niet bij Facebook, andere media volgden. De krant Metro besteedde er aandacht aan en toen volgden onder anderen SlamFM, Radio 2 en Radio 1 met berichtjes en telefonische interviews. Omroep Max kwam filmen, net als omroep Zeeland. En Humberto Tan besprak het fenomeen met een marketingdeskundige. Na iedere uitzending volgden bestellingen op de website.

Het was en is veel gratis publiciteit. Heel leuk en mooi, maar het betekende ook snel schakelen en improviseren. We moesten klanten en pers te woord staan, maar intussen ook organiseren dat we alle bestellingen zouden aankunnen. Want die kwamen echt. Zelfs Albert Heijn wil kaasletters gaan verkopen.

‘Nu naast eigen Boerenkaasletters ook de Sinterkaasletter, van Goudse kaas’

We kunnen nu geen extra kaas meer maken, daarvoor is het te laat. Maar klanten teleurstellen is ook niet handig, dat zou juist in ons nadeel kunnen werken. Daarom leveren we nu naast onze eigen Boerenkaasletters, ook de Sinterkaasletter, van Goudse kaas.

Heel direct en onverwacht hebben we gemerkt hoe de sociale media werken. Plotseling zijn we populair. Het bericht wordt opgepikt en naar eigen kennissen doorgestuurd en dat werkt direct, vertrouwd en snel.

Onverwachte drukte, negatieve pr vermijden

De belangstelling is prachtig en leuk, maar geeft ook onverwachte drukte. We moeten de letters nu wel in goede staat op tijd bij iedereen kunnen bezorgen, anders krijgen we negatieve publiciteit, en die berichten worden ook weer gedeeld. Met de nodige improvisaties gaan we er vanuit dat we aan de vraag kunnen voldoen en wensen we iedereen een fijne pakjesavond.

Laatste reacties

  • Attie

    Zwarte Piet maar in ere houden dan, kan ze mooi rond brengen !

  • alco1

    Ik ben erg tegen de "Zwarte" Pieten.
    Mijn kinderen leren zo donkere mensen kennen als zeer atletische, die veel cadeautjes geven, mooi kunnen zingen en heel vriendelijk zijn.
    Maar zo is de werkelijkheid niet.
    "Je snapt natuurlijk het cynisme wel in bovenstaande".
    Je kunt zelfs de zwarte piet zien als een soort integratie.
    Heel erg dat mensen die vaak moeite met zichzelf hebben zo hun gram botvieren bij een kinderfeest.

Of registreer je om te kunnen reageren.