Redactieblog

4 reacties

‘De kracht van goede communicatie’

Vanwege de grote invloed moet je communicatie zorgvuldig voorbereiden en inspirerend verspreiden, zegt columnist Jan van Weperen.

Dankzij social media is de kracht en daarmee de invloed van communicatie enorm gegroeid. Reclame-acties worden met zorg voorbereid, hebben het oogmerk te verleiden. Modehuizen kunnen dat en weten voor elk seizoen weer trends te ontwikkelen waar we met ons allen achteraan gaan. Nu vind ik mezelf helemaal niet modebewust, maar ondertussen draag ik broeken met wijde pijpen al lang in het werk en niet meer voor netjes.

Onze voerleveranciers weten dat ook; elk winterseizoen komen ze met een nieuw item en daar gaat dan de focus op. Fosfaatreductie via de bodem, plant of dier, geeft ruimte voor melk, appelleert aan het cashdenken van de melkveehouder.

‘Volgens mij zit FrieslandCampina in een identiteitscrisis’

Moet FrieslandCampina vervolgens weer iets bedenken omdat het de melk niet wil hebben. Echt de moeite waard om goed te observeren hoe en met welke boodschap hierover wordt gecommuniceerd. De zuivelverwerker kan de melk niet verwaarden en/of niet verwerken. Moet dat ook nog begrijpelijk uitgelegd worden in een tijd dat A-ware 20% uitbreidt en een beroep doet op meer melk.

Dit net nadat FrieslandCampina communicatief onhandig met grupstallen en een KringloopWijzer-weigeraar is omgegaan. En dit volgend op de monovergisters en de deal met het Wereld Natuur Fonds. Allemaal items die zorgvuldigere en betere voorbereiding vereisten. Volgens mij zit FrieslandCampina in een identiteitscrisis.

‘Is het mooi weer spelen en ondertussen bankieren zoals Rabobank altijd heeft gedaan?’

Net als Rabobank. Wanneer je hun reclame-uiting opneemt, denk je: wat is dit toch een goede bank, spant zich in voor een betere wereld, verheft duurzaamheid op een ultieme manier. Wanneer je dan de klanten naast deze meetlat legt, ben ik benieuwd hoeveel er afvallen. Of is het mooi weer spelen en ondertussen bankieren zoals ze altijd hebben gedaan?

Tekst gaat verder onder de video

LTO elimineert notoire overtreders

Maar goed, dichterbij, ook bijzonder interessant: LTO wil leden behouden, ondertussen gaat zij ook stelling nemen richting knoeiers. Notoire overtreders elimineren om onderhandelingspositie te behouden. Mestfraude heeft zoveel impact, hierop past een duidelijke stellingname. Het gaat om de boodschap, hoe je deze verpakt en wie deze brengt.

Afgelopen week heb ik Eline Vedder gehoord op een LTO-afdelingsavond. Zij benadrukte ook de kracht van communicatie in deze tijd. En de rol van de media die vaak marketing in nieuws boven de inhoud plaatsen. De boodschap: zorgvuldig communicatie voorbereiden en inspirerend positief verspreiden.

Laatste reacties

  • alco1

    De media mogelijkheden zijn zeer zeker een grote kracht in de communicatie.
    Dat merk ik nu zelf wel doordat ik mijn boerenlied in "Facebook" hebt gedropt.
    Pauw, Hart van Nederland, tv Oost. Iedereen belt en wil wat weten.

  • Ach zo lang je de hype in leven kunt houden zal het een onderwerp van gesprek blijven en daarna volgt wederom de werkelijkheid (en dus de inhoud).

  • Bennie Stevelink

    Je kunt nog zo’n goede communicatie hebben, je zult toch eerst moeten zorgen dat jouw product aansluit bij de vraag van de consument. Als een mode-keten in het vroege voorjaar de nieuwste wintermode in de rekken hangt en in het vroege najaar de nieuwste zomermode zullen ze weinig verkopen, hoe goed hun communicatie ook is.
    Zo vergaat het FC ook. Als boeren in het begin van 2018 voor gek en onwijs gaan melken terwijl de vraag naar beter betaalde zuivel laag is en in de tweede helft enorm op de rem moeten omdat ze boven hun fosfaatquotum zitten, terwijl dan juist de meeste vraag is naar beter betaalde zuivel, lopen ze achter de markt aan.

    Goede communicatie houdt meer in dan het verhaal van een autoverkoper die de potentiële klant weet te overtuigen dat de auto van een oud dametje is geweest.

  • alco1

    @Bennie. Wat ben je toch aan het hallucineren.
    Zal er werkelijk zo'n verschil komen in aanvoer?
    En de prijs is nu nog goed ook en naar verwachting aan het einde van het jaar beduidend minder.
    Dus net andersom dan jij het stelt.

Of registreer je om te kunnen reageren.