Met Weide Weelde naar boerenweelde - Foto: Koos Groenewold RundveeOpinie

‘Met Weide Weelde naar boerenweelde’

“Dat spreekt me aan”, zegt Hanna, als ze leest dat in Friesland 18 boeren een nieuw zuivelmerk, Weide Weelde, lanceren. “Niet zeuren over crisis en regels, maar zelf een initiatief nemen. Boeren met karakter.”

Zou dat zo zijn? Er zijn al zo veel initiatieven om weidemelk te promoten. Tot nog toe heeft dat weinig opgeleverd. Al die merken die hetzelfde product met net een ander kleurtje brengen. Wordt het niet verwarrend voor de consument?

En wil die er echt meer voor betalen? De Weide Weelde-boer krijgt 3 cent boven de kale prijs: 1 cent voor duurzaamheid, 1 voor weidemelk en nog 1 voor dit nieuwe merk. Bovendien komt er 2 cent in een pot, die de boeren kunnen gebruiken om hun boerderij nog natuurvriendelijker te maken. Dat betekent dus 5 cent meer voor de boer. Dat moet uit de beurs van de consument komen.

‘Weide Weelde-boer krijgt 5 cent meer. Dat moet uit de beurs van de consument komen’

“Jij bent echt zeurderig en zuur bezig”, sneert Hanna. “Waardeer nu eens een initiatief vanuit de veehouders. Ze noemen zich Boerengilde. En prachtige naam. Gilde is vanouds een belangenorganisatie van personen met hetzelfde beroep. In een gilde werd kennis en ervaring uitgewisseld. Verder behartigt het gilde de belangen van de gildeleden en beschermt hen. Wat wil je nog meer? Hier past in ieder geval geen zeurende stukjesschrijver bij, die alleen maar kritiek levert, maar zelf verrekt weinig initiatieven ontplooit.”

‘Ons inkomen komt uit grote merken; er is geen schijn van kans dat Weide Weelde een sterk merk wordt’

Ik krijg gelukkig steun van Hans. “Ik waardeer de 18 boeren van het Boerengilde”, zegt hij, “maar ik zie geen gouden bergen. Het is weer wat geritsel in de marge. Ons inkomen komt uit de grote merken en er is geen schijn van kans dat Weide Weelde een sterk merk wordt. Dat moeten de grote jongens als FrieslandCampina doen.”

‘Ik hoop dat Weide Weelde boerenweelde wordt en dat het Boerengilde jullie de slaperige ogen uitsteekt’

“Die doen het niet”, zegt Hanna snibbig.”Wat voor nieuws komt er uit de koker van de grote producenten? Nul komma nul. De goede melkprijs komt uit het buitenland, niet van de prestaties met onze melk.”

“Ik hoop dat Weide Weelde boerenweelde wordt en dat het Boerengilde met hun prestaties jullie de slaperige ogen uitsteekt”, besluit ze giftig.

Beheer
WP Admin