Kalfsvlees van VITEL-oké - Foto: Koos Groenewold RundveeOpinie

‘Liegebeest-verkiezing en éénsterrenvlees’

Wakker Dier heeft weer een Liegebeest-verkiezing gehouden. De winnaar van 2016 is het kalfsvlees van VITEL-oké die het publiek misleidt met zogenaamd ‘uiterst diervriendelijk geproduceerd’ kalfsvlees, terwijl de kalfjes te vroeg van hun moeder worden gescheiden en hun leven slijten in een dichte stal zonder stro. Aldus Wakker Dier.

Toch heeft Vitelco voor zijn kalfsvlees een ster van het Beter Leven keurmerk. Dat kan natuurlijk beter (twee of drie sterren), maar er zijn dus kalveren die het nog slechter hebben. Hadden die slechteriken de prijs dan niet moeten krijgen? Nee, want die liegen er kennelijk niet over.

Vitelco zegt op de website: “het gaat altijd om groepshuisvesting, de kalveren hebben voldoende leefruimte in de stal, ze krijgen natuurlijk, vezelrijk voer, daardoor hebben ze ook een natuurlijk en gezond ijzergehalte (hemoglobine), de kalveren krijgen constant deskundige begeleiding, er gelden zeer beperkte reistijden voor de dieren, alles wordt gecontroleerd door het onafhankelijke SGS”. Nou dat komt allemaal wel overeen met wat de Dierenbescherming eist bij één ster. Het kan natuurlijk zijn dat Wakker Dier het niet eens is met het Beter Leven keurmerk (waarin ook bij drie sterren niets wordt gezegd over het scheiden van koe en kalf), maar dan moet men bij de Dierenbescherming zijn.

Reclame is misleidend

Ik zou het trouwens jammer vinden als Beter Leven in diskrediet kwam, want het is het enige serieuze keurmerk voor vlees. ‘Uiterst diervriendelijk’ is dit vlees intussen niet, zoals Wakker Dier zegt. Maar dat staat ook niet op de website, er staat ‘uiterst bewuste consumenten’. Misschien is dat intussen aangepast, maar grote leugens kan ik in deze teksten niet ontdekken.

En tja, het blijft natuurlijk reclame. De consument moet het product kopen, dus je stelt je aanbod altijd iets mooier voor dan het is. Een kalfsvleesproducent zal nooit zeggen: ‘wij scheiden onze kalfjes onmiddellijk van de koe, zetten ze op een betonnen vloer in een dichte stal zonder stro. Wij mikken op de uiterst domme consument’. Reclame is per definitie misleidend. Iedereen weet dat. Als je de maatstaf van Wakker Dier aanhoudt, zouden ze de volgende keer de prijs wel eens aan zichzelf kunnen uitreiken.

Beheer
WP Admin