RundveeOpinie

Wakker Dier, sla me dan!

Jongste doelwit van Wakker Dier is geitenhouderij. Of heeft dat ook voordelen? Wakker Dier, sla me dan!

De anti-reclamecampagnes van Wakker Dier zijn berucht en gevreesd. Campagneleider Sjoerd van de Wouw heeft al heel wat voedingsbedrijven er mee tot nieuwe inzichten gebracht, en ‘en passant’ er nog een paar mooie reclameprijzen mee in de wacht gesleept. Hij zou zo het commerciële circuit in kunnen, net als goede bekende vanuit het eigen circuit Nico Koffeman (senator van de Partij voor de Dieren).

Geiten en een boze schooljuffrouw

Jongste doelwit van Wakker Dier is de geitenhouderij. Het schijnt dat voor deze campagne geen heel groot budget is vrijgemaakt en dat de stem van de boze schooljuffrouw dus niet meer heel erg lang vanuit de radio valt te horen. Toch staat de geitenhouderij er bij Wakker Dier even gekleurd op, want die houdt die vele honderden geiten permanent binnen om de geitenkaas een paar centjes per kilo goedkoper te kunnen produceren – aldus de schooljuffrouw.

Noord-Brabant

Vanuit Noord-Brabant is bekend dat de burgers er daar hun eigen gedachten over hebben, maar die gevoelens heeft Wakker Dier niet vooraf getoetst, vertelde Van de Wouw. Hij vindt dat ook niet zo van belang.  Overigens is daarmee niet gezegd dat Wakker Dier geen enkel punt heeft. De LTO-vakgroep geitenhouderij heeft ook wel  in beeld dat de ontwikkeling van de melkgeitenhouderij niet los van de samenleving kan plaatsvinden. Het is goed en belangrijk om geiten een uitloopmogelijkheid te geven, om ze klimtoestellen te geven en knabbelhout en, meer in het algemeen, om het welzijn van de dieren te verbeteren,  vindt voorzitter Jeanette van der Ven. Daar wordt ook aan gewerkt, maar dat kost tijd. Bovendien is uitloop of weidegang in Brabant, zoals gezegd, bepaald niet onomstreden.

Wakker Dier-campagne helpt wel én niet

Helpt de campagne van Wakker Dier dan? Ja, en nee. De campagne maakt de supermarkten in ieder geval meer bereid om de geitenhouderij te helpen een omslag te maken naar een iets andere, diervriendelijker en ook duurdere wijze van produceren te maken. Dus: Wakker Dier, sla me dan! Als de campagne echter te lang duurt, dreigt de hele sector in een kwaad daglicht te worden gesteld, met mogelijk negatieve economische gevolgen – de retail kan uitwijken naar andere leveranciers, bijvoorbeeld buitenlandse. Ook kan de consumptie van geitenzuivel een tik krijgen.

Plofkip of bofkip?

Al moet dat laatste nog maar worden afgewacht. Zie daarvoor de campagne van Wakker Dier tegen de ‘plofkip’. Niet voor niets wordt die door sommige pluimveehouders ook wel de ‘bofkip’ genoemd. Daarbij wijzen ze op het feit dat de consumptie van kip sinds de start van de plofkip-campagne van Wakker Dier helemaal niet is gedaald. De consumptie van kip stijgt juist nog steeds.  Dat komt voor een belangrijk deel omdat kip een gemaksproduct is en de behoefte daaraan nog altijd toeneemt. Maar kennelijk speelt zoiets mee als: ook anti-reclame is reclame.

Anti-campagne of samenwerken voor meer welzijn

Jammer voor Wakker Dier, maar moet een bedrijfstak die anti-reclame willen? Eigenlijk toch niet, maar een gesprek om problemen of een campagne te voorkomen is niet mogelijk. Wakker Dier lanceert het liefst onverhoeds een campagne en het doelwit van die campagne moet het vervolgens maar ondergaan, tot er wordt gebogen. Voor Wakker Dier misschien de gewenste uitkomst, maar snapt de consument/burger die uitkomst nog wel, of blijft die onbekommerd consumeren? Daarbij denkend: waar twee vechten om een (kippen)been, of geitenkaas, eet ik er nog één.

Gezamenlijk toe werken naar beter dierenwelzijn zou de bewustwording van de consument best wel eens veel meer kunnen vergroten.

Beheer
WP Admin