Rundveehouderij

Achtergrond

Herstel kalfsvleesmarkt zet sector voor uitdagingen

De vleeskalverhouderij is hard geraakt door de coronacrisis en heeft zeker nog een jaar nodig om zich te herstellen. Belangrijkste oorzaak hiervan is dat de sector sterk afhankelijk is van export en horeca. Dat stelde Eva Gocsik, analist Protein Food en Agribusiness bij Rabobank dinsdagavond tijdens een webinar van Rabobank en de Vereniging van Kalverhouders.

In de belangrijkste kalfsvleeslanden is de omzet van de horeca gehalveerd. Over een jaar verwacht Rabobank nog altijd een omzetterugval van 16 tot 24% in de horeca in de belangrijkste kalfsvleesproducerende landen. Nu de horeca langzaam weer op gang komt, stabiliseren de opbrengstprijzen voor kalveren. Van echt herstel zal dit jaar geen sprake meer zijn, mede door de grote hoeveelheid vlees die ligt opgeslagen in vrieshuizen. Ook het doorschuiven van de slachtleeftijd zorgt er volgens Jeroen van den Hurk, Rabobank sectorspecialist food&agri, voor dat de terugval van de sectoromzet voorlopig niet voorbij is.

Grote verschillen reserveringscapaciteit

Op bedrijfsniveau verschilt de impact sterk. Contractbedrijven voelen minder pijn dan vrije bedrijven, al is dit wel afhankelijk van de leegstandsvergoeding en de afgesproken leegstandsperiode. De financiële situatie op bedrijven loopt sterk uiteen. Rabobank hanteert een norm voor de reserveringscapaciteit van € 65 tot € 70 per kalverplaats voor blankvleesbedrijven.

Uit een analyse van bedrijfseconomische gegevens blijkt dat de reserveringscapaciteit varieert tussen € 30 en € 110. Voor rosékalverbedrijven is een reserveringscapaciteit wenselijk van € 60 per plaats. Bedragen noemde Van den Hurk niet maar bij rosébedrijven is er een spreiding van meer dan € 100 per kalverplaats. Hierin spelen mestafzetkosten een belangrijke rol.

Kalverhouders moeten een beter inzicht krijgen in hun financiële situatie

De grote spreiding tussen bedrijven laat zien dat er nog veel verbeterpotentieel in de sector zit en dat kalverhouders een beter inzicht in hun financiële situatie moeten krijgen. Vooral omdat er naast de coronacrisis de komende jaren nog een aantal uitdagingen voor de sector staan in de vorm van dierwelzijn, milieu en maatschappelijke acceptatie.

Sector moet handschoen oppakken

Naast bedreigingen biedt dat ook kansen, volgens Rabo-analist Gocsik. Er zijn mogelijkheden in digitalisering en e-commerce. De afgelopen maanden heeft de sector laten zien nieuwe onlinemarkten te kunnen aanboren. Daarnaast moet de sector zo snel mogelijk werk maken van de veranderende focus van de consument op gezondheid, voedingswaarde en de social license to produce. Luisteren naar de consument wordt nog belangrijker, vooral omdat er een markttrend is in productsamenstelling die betaalbaar is voor de consument en meer inzet op kant-en-klaarmaaltijden.

Luisteren naar de consument wordt nog belangrijker

Slachterijen spelen al in op die laatste ontwikkeling, maar volgens Gocsik zijn er ook op kleine schaal mogelijkheden voor individuele kalverhouders. Voor het opzetten van eigen afzetkanalen is nu het moment, omdat lokale producten steeds meer gewaardeerd worden door consumenten.

Lees meer over het coronavirus in dit dossier.

Download op FoodAgribusiness.nl de gratis whitepaper Het vaccin voor jouw business en kijk de webinars over ondernemen in coronatijd terug:

Hoe creëer ik financiële ruimte in tijden van crisis?
Wat is het effect van corona op de afzetketen?
Kansen zien in tijden van crisis

Of registreer je om te kunnen reageren.