Rundveehouderij

Achtergrond 17 reacties

PlanetProof-zuivel is hoe dan ook succes

FrieslandCampina hoort deze week of alle ruim 600 PlanetProof-deelnemers echt PlanetProof zijn geweest in 2018. Hoe de uitkomst ook zal zijn, het programma is al een succes voor de zuivelonderneming

FrieslandCampina heeft zijn PlanetProof-zuivel vorig jaar met stoom en kokend water in elkaar gezet. Na goedkeuring van het programma door de Stichting Milieukeur (SMK) zijn verse zuivel en kaas met het nieuwe keurmerk in sneltreinvaart op de schappen van de Nederlandse supermarkten gebracht, zowel onder eigen merk als onder huismerk.

PlanetProof-melk levert nauwelijks meer op dan weidemelk

De vraag rijst of de zuivelreus met de aanpak à la stoomwals de meerwaarde van het keurmerk niet heeft laten schieten. Want, wat verdient FrieslandCampina nu extra aan de PlanetProof-zuivel ten opzichte van de oude vertrouwde weidemelk? De indruk is weinig tot niets. En dat terwijl de leden van FrieslandCampina die deelnemen aan het programma wel meer melkgeld beuren (omdat ze ook meer inspanningen moeten verrichten voor het PlanetProof-programma).

Betrouwbare bronnen binnen het bedrijf bevestigen dat deze indruk correct is. Pak (weidemelk) voor pak (PlanetProof) gerekend, verdient FrieslandCampina niets of amper iets extra. Het heeft niet de luxepositie van sommige concurrenten, die een gegarandeerde meerprijs van hun supermarktpartner ontvangen.

Prijsniveau onderkant markt omhoog, dat levert geld op

Toch verdient FrieslandCampina wel degelijk met het PlanetProof-programma. Het gebeurt alleen op een andere manier. De brede introductie van PlanetProof-zuivel, met extra duurzaamheidsgaranties, heeft de allergoedkoopste/minst duurzame melk uit de schappen van de Nederlandse supermarkten verdreven. Dat is sneu voor vooral een aantal Belgische en Duitse aanbieders. Zij kunnen voorlopig niet hetzelfde niveau van verduurzaming halen als FrieslandCampina en enkele andere Nederlandse zuivelbedrijven. Dat zien ook de supermarkten heel goed. Zij kunnen het eveneens steeds moeilijker maken om nog ‘platte’ melk zonder kenmerken aan te bieden. Jumbo voorzag dit vorig jaar al toen het beloofde alle niet-duurzame melk binnen afzienbare tijd uit het schap te halen.

Concurrentie zal pas over een aantal jaren serieus zijn

Over een aantal jaren zal de buitenlandse concurrentie wellicht ook wel weer zo ver zijn dat ze PlanetProof-zuivel serieuze concurrentie kunnen bieden. Voorlopig heeft FrieslandCampina echter het prijsniveau aan de onderkant van de Nederlandse zuivelmarkt flink omhoog getrokken. Hoeveel het daarmee verdient, zal wel een goed bewaard bedrijfsgeheim blijven, maar de indruk bestaat dat dit toch al gauw meer is dan die ene cent per kilo die de PlanetProof-boeren dit jaar extra beuren,

Laatste reacties

  • Kelholt

    Het PlanetProof-programma even kort samengevat zodat iedereen het belachelijke ervan inziet:
    De boer mag geen voer halen bij de buurman maar FrieslandCampina mag de PlanetProof producten wel met het vliegtuig exporteren naar China.

  • farmerbn

    Of: FC doet zelf niks en laten hun leden/eigenaren dure opties leveren voor nauwelijks extra geld.

  • Bennie Stevelink

    PlanetProof is met stoom en kokend water in de markt gezet om te voorkomen dat het Campina merk zou degraderen tot een B-merk achter de duurzame zuivel van AH/A-Ware. Het eerste doel was dus voorkomen dat het prijsniveau van Campina naar beneden zou gaan. De meerprijs die je beurt is altijd relatief.

  • Ik kan me van zo'n voorlichtingsbijeenkomst herinneren dat het extra geld uit de markt zou komen, sterker nog, er zou nog meer binnen gehengeld worden en dat zou over alle leden verdeeld worden. Nu lijkt het er op dat de toeslag door de andere leden betaald moet worden en dat die vooral blij moeten zijn omdat anders het marktaandeel verloren gegaan zou zijn aan de concurrent en het verlies zou zijn opgelopen. En ondertussen wordt gesproken dat het PlanetProof concept een groot succes is. Ik kom niet meer op een bijeenkomst waar bestuurders met veel overtuiging fabeltjes vertellen.

  • kanaal

    1 cent meer is belachelijk weinig, wanneer gaan boeren eens rekenen.

  • hoe de halfjaarcijfers op 25 juli ook zullen zijn,marketing technisch moeten ze in Amersfoort echt nog veel leren!!
    In mijn ogen durven ze niks en geven echt alles weg.

  • haj146

    Nog steeds zien we niets van de marktmacht en synergie voordelen na de fusie. Weer een bureaucratisch concept dat niet betaald wordt. Hoera! Garantieprijs is a la 2019 maar 35 cent. Dit kan NIET!
    Net als 1 van de eerdere reacties, ik ga ook naar geen enkele ledenbijeekomst meer. 10 jaar lang gedaan en 2 keer per jaar wordt je op het verkeerde been gezet.
    Rfc is de nieuwe vion. Zinkend schip, vion verkocht rendac, rfc riedel. Wordt vervolgd

  • koestal

    Altijd succes verhalen op de ledenbijeenkomsten,behalve op de jaarvergadering,waar het eindresultaat besproken wordt ,tegenvallende resultaten in Nigeria,Pakistan,enz.

  • jorn

    je sorteert melk van die al voldoet, maakt er extra kilometers voor door gescheiden op te halen. meer product in de winkel meer over de houdbaarheid datum zorgt voor meer afval . Wat is dan de winst voor koe of klimaat

  • Cvdo

    De Jumbo voorzag en beloofde????
    ..... Ik voorzie en beloof dat de jumbo zijn schappen gewoon vult met 'mercosur' producten.....

  • hylkema.l

    Ik wil degenen de kritiek hebben aanraden zelf naar de supermarkt te gaan. En vooral naar de zuivel afdeling.

  • farmer135

    Campina heeft tegenwoordig maar een klein deel in het zuivelschap, de concurrentie is groot met bv melkunie, en het grootste deel is huismerk.

  • kleine boer

    Hylkma om dan te zien 2 voor de prijs van 1 ?

  • info36

    Jammer dat er niet meer gehamerd wordt op de belachelijkheid van Planet Proof.
    Het voegt helemaal niets toe.

  • Allewies

    Snel stoppen met deze groote waanzin. We worden wederom weer enorm voor de gek gehouden bij rfc. Melk is melk en de kleur is wit, zo simpel is het!

  • Firma Vellenga

    Even zo tussen door. Zag op site nu.nl reclame van planet proof voorbij komen. Met een verwijzing van FC om te gaan kijken hoe duurzaam/klimaatvriendelijk de boeren bezig zijn. Het is vast een dure reclame en ik vraag me af of mensen ook gaan door klikken??? Ik niet... Ik vind dat reclame van FC meteen moet binnen komen zodat je de kijker verast. Dit is denk ik weer een gemiste/ dure reclame.

  • koestal

    Wel weidemelk of poeder naar China exporteren,terwijl in China de koeien niet mogen weiden,dus ze staan op stal.Hoe tegenstrijdig kun je zijn ?

Laad alle reacties (13)

Of registreer je om te kunnen reageren.